۰ نفر
۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۲۴

درخواست هشدار آمیز نخست وزیر چین از آمریکا برای پایان دادن به تحکم در عرصه مبادلات اقتصادی ، نشانه ای دیگر از دلار و یوآن است.

به گزارش ایرنا، جیابائو در همایش توسعه چین در سال 2010 در پکن با اشاره به فشارهای آمریکا برای افزایش ارزش پول یوآن گفت: ما به دنبال مازاد تجاری در برابر آمریکا نیستیم. برای توازن بین المللی تجاری تلاش کرده و برای تحقق این هدف برنامه ریزی خواهیم کرد.

وی با اشاره به افزایش واردات از آمریکا افزود:کسری تجاری چین با افزایش واردات ما در ماه جاری میلادی هشت میلیارد دلار خواهد بود. نخست وزیر چین همچنین از بازرگانان در سراسر جهان خواست از جنگ ارزی و تجاری اجتناب کنند.

جیابائو تصریح کرد: در دور تازه مذاکرات اقتصادی راهبردی چین و آمریکا در ماه مه درباره این اختلافات و چگونگی حل منازعات تجاری گفت وگوهای مشروحی صورت خواهد گرفت. به گزارش روز سه شنبه رسانه های خبری چین، جیابائو در حضور هیات های تجاری از کشورهای مختلف و چین به تلاش کنگره آمریکا برای فشار بر پکن برای بالا بردن ارزش " یوان " اشاره کرد و گفت : شمار بیکاران در آمریکا به دو میلیون نفر رسیده و دولت را نگران کرده است اما این مساله نباید باعث تحمیل فشار بر چین شود که به ایجاد 200 میلیون شغل برای بیکاران نیاز دارد و فاصله توسعه مناطق روستایی و شهری آن بسیار زیاد است.

وی گفت: جنگ تجاری راه حل مشکلات نیست بلکه باید با گفت وگو و رایزنی منافع متقابل را درک کرد و لازم است کشورهای مسوول در سراسر جهان از شروع چنین جنگ ارزی و تجاری جلوگیری کنند. جیا بائو در چارچوب رد ادعای واشنگتن مبنی بر تلاش پکن برای پایین نگهداشتن مصنوعی ارزش یوآن گفت: تغییر در ارزش یوان موضوعی نیست که مشکلات اقتصادی آمریکا را حل کند . بیکاری در آین کشور مانند چین نگران کننده است و ربطی به تغییر ارزش پول ملی ما ندارد.

آمریکا تهدید کرده است اگر ارزش یوآن بالا نرود چین را به عنوان یک کشور " انحصارگر ارزی " معرفی خواهد کرد که به گفته رسانه های چینی، تدابیر تلافی جویانه پکن را درپی خواهد داشت. احتمال می رود وزارت خزانه داری آمریکا عنوان انحصارگر ارزی چین را ماه اینده میلادی اعلام کند که مقدمه تحریم های تجاری این کشور خواهد بود.

"خه نینگ" از مسوولان وزارت بازرگانی چین نیز در این زمینه گفته است: یک طرف نباید طرف مقابل را تحت فشار قرار دهد. این اقدام آمریکا وضعیت اقتصاد جهان را بدتر خواهد کرد. واشنگتن مدعی است چین با دلار زیادی که در اختیار دارد نظام مازاد تجاری چند میلیارد دلاری ایجاد کرده و جلوگیری از بالا رفتن ارزش پول این کشور مزیت های اقتصادی برای موسسات تجاری چین و مشکلاتی برای شرکت های تجاری آمریکا در پی داشته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 50656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =