۰ نفر
۴ فروردین ۱۳۸۹ - ۲۱:۴۹

مسعود پزشکیان

اگر تمام آحاد مردم خلاف قانون عمل نمایند از دولت این انتظار وجود دارد که همواره قانون را پاس بدارد و خلاف آن عمل ننماید بخصوص اینکه رئیس جمهور در سوگند نامه خود که در برابر نمایندگان ملت خورده است بر پاسداری از حریم قانون اساسی و تک تک اصول آن  قسم خورده است.

اگر دولت ملتزم به اجرای قانون باشد در نتیجه تک تک شهروندان نیز به قانون پای بندی خواهند داشت اما اگر دولت، قانونمداری را در عمل اجرا نکند نمی تواند از شهروندان خود انتظار داشته باشد که قانون را رعایت کنند و در نتیجه قانون گریزی به یک هنجار تبدیل می شود.

دولت بر طبق قانون اساسی موظف است که قوانین مصوب مجلس را اجرا کند و هیچگاه در مقامی نیست که بخواهد از اجرای قانون سرباز زند زیرا در قانون اساسی بر تبعیت قوه مجریه از قوه مقننه تصریح شده است و بر طبق همین قانون اساسی سرپیچی دولت از قوانین مجلس بی معنا است.

البته در برخی از موارد دولت اجرای یک قانون را به صلاح مردم نمی داند و بر این باور است که اجرای یک قانون مانند هدفمند سازی یارانه ها امکان پذیر نیست یا اینکه اثرات تورمی بدی را در جامعه می گذارد و به استناد به هین دلیل می خواهد که قانون را اجرا نکند همین مساله را در حال حاضر رئیس دولت بهانه کرده تا قانون مجلس  را اجرا ننماید. 

موضع گیری آقای احمدی نژاد و بهانه ایشان برای اینکه نمی خواهد قانون مصوب مجلس را اجرا نکند به هیچ وجه پذیرفته شده نیست زیرا این قانون روال قانونی خود را طی کرده و به تائید شورای نگهبان نیز رسیده است بنابراین توجیهات ایشان از جایگاه قانونی و حقوقی برخوردار نیست .

اگر رئیس جمهور بر این باور است که نمی تواند هدفمند سازی یارانه ها را با این شیوه اجرائی کند باید از راهکارهای قانونی بهره بگیرد و اصلاحیه بیاورد هر چند بعید به نظر می رسد که مجلس در قانون مصوب خود تغییراتی ایجاد کند بنابراین تا پیش تصویب هر قانون  جدیدی وظیفه قوه مجریه، احترام به قانون مصوب مجلس و اجرای آن است .

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 50846

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =