تامین بذر  با کیفیت  یکی  از پارامتر  های  مهم  در افزایش تولید غلات استان سمنان  است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان در کارگاه آموزشی مرحله داشت برای گندمکاران خبره و پیمانکاران بذری ،از تولید بذر با کیفیت به عنوان یک مقوله مهم در افزایش تولید غلات نام برد

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین سید حسن میرعماد با اشاره به رضایت نسبی کشاورزان بابت تامین بذر در جاری گفت: با توجه به عوامل در اختیار نیازمند تلاش مضاعف برای رعایت فنی عملیات مرحله داشت گندم هستیم.
وی با اشاره به نقش و اهمیت تغذیه مزارع غلات بر کیفیت و کمیت محصول ،بر کنترل دقیق علف های هرز، بیماری ها و آفات خصوصا سن غلات تاکید کرد .
رئیس سازمان با بیان نزدیک شدن به فصل بهار و احتمال ریزش سن بر ساماندهی و آمادگی کامل شبکه های مراقبت و حضور فعال اعضای شبکه در مزارع غلات در ایام تعطیل سال نو تاکید کرد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به تامین بذور مورد نیز غلات استان گفت: تامین بذور از طریق مزارع بذری استان و پیمانکاران طرف قرارداد در حال پیگیری است و بر اساس سیاست های جدید و برنامه ریزی لازم برای تامین بذور سالم به دنبال تامین غالب بذور غلات مورد نیاز در داخل استان هستیم.
حسین اصغری افزود: برای تحقق این امر در سال زراعی جاری با 157 پیمانکار در سطح 1744 هکتار از اراضی ابی و دیم استان برای تولید بذور مورد نیاز غلات استان ( 5/635 هکتار برای تولید بذور جو و 5/1138 هکتار برای تولید بذور گندم ) قرارداد بسته شده است .
دراین کارگاه آموزشی مدرس و محقق مرکزتحقیقات کشاورزی ومنابع طبیعی استان(شاهرود) به موضوعات اصول مدیریت تغذیه مزارع گندم، وضعیت خاک دشت های مهم استان ،اثر شوری خاک - کمی مواد آلی و کیفیت فیزیکی خاک بر کشت و تولید گندم، رابطه مصرف کود با میزان تولید،مدیریت مصرف کود بر اساس آزمون خاک،مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گندم ، مدیریت مصرف کودهای ازته - فسفره و پتاسه ، کاربرد عناصر ریز مغذی (آهن ، منگنز ، روی ، بور و مس) در مزارع و اثرات محلول پاشی مزارع اشاره کرد .
یادآوری می شود: در سال زراعی جاری 33660 هکتار از مزارع آبی و دیم استان به کشت گندم و 20909 هکتار به کشت جو اختصاص یافته است .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 510688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =