مذاکرات نظامی ایران و روسیه به کجا ختم شد؟

سفر دو روزه وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به مسکو و انجام مذاکرات دفاعی با عالی ترین مقام های سیاسی و نظامی روسیه دستاوردهای زیادی در تبیین همگرایی دو کشور داشت.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایرنا، سفر دو روزه وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به مسکو و انجام مذاکرات دفاعی با عالی ترین مقام های سیاسی و نظامی روسیه دستاوردهای زیادی در تبیین همگرایی دو کشور داشت به گونه ای که رییس جمهوری این کشور گفت: همکاری های راهبردی تهران و مسکو ثبات بخش امنیت منطقه ای است.

 سردار «حسین دهقان» با برنامه فشرده کاری شامل مذاکرات با مقام های بلندپایه روسیه در چارچوب انجام سفر دو روزه رسمی پس از ورود به مسکو با مقام های روسی دیدار و مذاکره کرد.

مذاکرات

«سرگئی شایگو» وزیر دفاع روسیه در دیدار با همتای ایرانی خود گفت: مسکو و تهران با خطرها و چالش های مشترکی در منطقه مواجهند که فقط به صورت مشترک با آن می توان مقابله کرد و امیدوارم دیدار ما به تحکیم روابط دوستانه نیروهای مسلح دو کشور کمک کند.
وی ادامه داد : امضای موافقتنامه دولتی همکاری های نظامی دو کشور در ژانویه 2015 در تهران زمینه حقوقی گسترش همکاری های درازمدت نظامی دو کشور را فراهم کرد.


وی اضافه کرد: معتقدم که اجرای طرح های همکاری دو کشور تا حدود زیادی به تدابیر ایران و روسیه درمبارزه با تروریسم بستگی دارد و خواهان همکاری های پایدار و درازمدت ایران و روسیه دراین عرصه هستیم.
شایگو همچنین به آمادگی مسکو و تهران برای هماهنگی اقدامات و همکاری های خود در طیف وسیعی از مسایل منطقه ای و جهانی اشاره کرد و گفت: روابط دیرپا با سطح بالای اعتماد متقابل و آمادگی تشریک مساعی و رویکردهای دو کشور در مسایل مختلف متمایز شده است.


وی یادآوری کرد: مذاکرات رئیس جمهوری روسیه با رهبر انقلاب اسلامی ایران و رئیس جمهوری ایران که ماه نوامبر 2015 (دوم آذرماه) به روابط دو کشور و مجموعه همکاری های دوجانبه تحرک تازه بخشید.
وزیر دفاع روسیه گفت: بدون شک به توافق های به دست آمده در سطوح عالی توجه زیاد داریم.
سردار دهقان نیز در این دیدار گفت که قصد دارد در پنجمین کنفرانس امنیت بین المللی مسکو شرکت کند که در حاشیه آن دیداری با همتایان خود از روسیه و چین خواهد داشت.
وی افزود: علاقمندم درحاشیه این کنفرانس بتوانیم با طرف های روس و چینی گفت و گو کنم.


کنفرانس دو روزه امنیتی بین المللی مسکو هشتم اردیبهشت ماه 1395 آغاز خواهد شد.
همچنین در دیدار «دیمیتری راگوزین» معاون نخست وزیر فدراسیون روسیه و سردار دهقان، طرفین ضمن تاکید بر گسترش مناسبات در همه حوزه ها و تسریع در روند توافقات میان دو کشور، تعامل تهران - مسکو در حوزه های دفاعی و نظامی را عامل مهمی در تثبیت صلح، ثبات و امنیت منطقه ذکر کردند.


وزیر دفاع ایران و معاون نخست وزیر روسیه همچنین لزوم همکاری دو کشور درعرصه های منطقه ای و بین المللی را حائز اهمیت دانسته و بر ضرورت مبارزه قاطع و همه جانبه با جریان های تکفیری تروریستی تاکید کردند.
سردار دهقان همچنین در سفر به مسکو گفت: به صورت جدی درکنار دولت و ملت سوریه هستیم و در این زمینه همکاری های تعیین کننده ای با روسیه داشته ایم که به تغییر موازنه و ایجاد وضعیت جدید برای سوریه انجامیده است.


سردار دهقان با اعلام ادامه همکاری های دوجانبه ایران و روسیه درمباحث دفاعی، ازگسترش همکاری های راهبردی مسکو و تهران خبر داد.
وی در ادامه با اشاره به همزمانی این سفر با افزایش تلاش های برخی از حامیان گروه های تروریستی در سوریه تاکید کرد: مقابله با تروریست ها، توقف دخالت های بیگانگان و تعیین سرنوشت آینده سوریه به دست مردم این کشور، موضع روشن ما است.


دهقان افزود: رایزنی های مسکو هم قطعا به حل سریعتر بحران سوریه کمک خواهد کرد.
وزیر دفاع ایران در ادامه برنامه دیدارها و مذاکرات خود با مقام های بلندپایه روسیه، شامگاه سه شنبه در کاخ کرملین با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری این کشور دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه، منطقه ای وبین المللی گفت وگو کرد.


در این دیدار که با حضور «مهدی سنایی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد و بیش از یک ساعت طول کشید، رئیس جمهوری روسیه با ابراز خرسندی از گسترش و تعمیق همکاری دفاعی وامنیتی بین تهران، مسکو آن را امری طبیعی واجتناب ناپذیر درجهت منافع دو کشور قلمداد و براستمرار آن در چارچوب توافق های انجام شده تاکید کرد.
پوتین در ادامه با مهم ارزیابی کردن همکاری های راهبردی ایران و روسیه در مقابله و مهار بحران های منطقه ای، نقش دو کشور را در ایجاد امنیت پایدار در منطقه حائز اهمیت دانست.


رییس جمهوری روسیه در ادامه با استقبال از ورود ایران به بازارهای جهانی، بعد ازاجرایی شدن برجام، آن را یک حق طبیعی دانست و تثبیت جایگاه جمهوری اسلامی را خواستار شد.
سردار دهقان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام های گرم مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری اسلامی ایران، مناسبات دفاعی امنیتی دو جانبه را بسیارخوب وسازنده بیان کرد وگفت: روابط تهران - مسکو راهبردی و دراز مدت است.


سردار دهقان با تجلیل از نقش موثر و تصمیمات راهبردی وسرنوشت ساز رئیس جمهوری روسیه درکمک به حل بحران های پیچیده منطقه تاکید کرد: باید با همکاری و هماهنگی تنگاتنگ، تروریسم را از منطقه ریشه کن کنیم.
وزیر دفاع همچنین با اشاره به اراده رهبران دو کشور بر توسعه و تعمیق همه جانبه روابط، گفت: این روند می تواند به الگوی مناسبی برای همکاری های منطقه ای تبدیل شود.


 زمینه های همکاری از نگاه مقامات و رسانه های روسی


«ایگور کوروتچنکو» رییس شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه به روسیه اعلام کرد: تهران علاقمند به ساخت سامانه های پدافند هوایی با کمک روسیه است و مسکو نیز می تواند در تحویل فناوری های ساخت این سامانه ها با تهران مشارکت کند.
کوروتچنکو گفت: ایران در وهله اول می خواهد با مشارکت روسیه سامانه های پدافند هوایی پیشرفته بسازد و نمی خواهد فقط خریدار مجموعه های پدافند موشکی باشد، بلکه درصدد است سامانه پدافند هوایی کوتاه، میان و دوربرد را با همکاری و استفاده از فناوری های پیشرفته روسیه تولید کند.


رییس مرکز تجارت جهانی تسلیحات روسیه، جنگنده های سوخو-30 نسل 4++ روسی و دستیابی به فناوری سامانه های ناوبری هوایی را از زمینه های مورد نظر ایران برای همکاری با ایران اعلام کرد.
رئیس مرکز تحلیل تجارت جهانی تسلیحاتی روسیه گفت که نتیجه سفر وزیر دفاع ایران به روسیه با توجه به دو نکته لغو تحریم های ضد ایرانی و امکانات و فرصت های بی نظیری ازسرگیری همکاری های فنی -نظامی گسترده تهران و مسکو، مهم ارزیابی می شود.


مقام روس گفت: روسیه می تواند به تدریج و با لغو تحریم ها تمام نیازهای ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برآورده کند.
«زمیر کابولوف» نماینده رئیس جمهوری روسیه در افغانستان و رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه هم در این باره گفت: جمهوری اسلامی ایران به خرید سامانه های پدافند هوایی اس-400 علاقمندی نشان می دهد.
مجموعه های پدافند موشکی اس 400 یا تریومف (در طبقه بندی ناتو اس.ای-21) پیشرفته ترین تسلیحات پدافند موشکی روسی است که قادر به هدف قرار دادن هواپیماها تا برد 400 کیلومتر و موشک های تاکتیکی تا شعاع 60 کیلومتری است.


تا کنون فقط چین از روسیه این سامانه های پیشرفته را خریداری کرده و هند نیز برای خرید آن مذاکراتی را انجام داده است.
رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه در ادامه مصاحبه با خبرگزاری روسیا سگودنیا گفت: مسکو در آینده نزدیک مجموعه های پدافند هوایی اس-300 را به ایران تحویل می دهد.


کامرسانت روزنامه پرشمارگان روسی نیز، خرید جنگنده های روسی «سوخو-30اس.ام» - و بومی سازی آن در آینده - هواپیماهای آموزشی «یاک-130»، بالگردهای «ام.آی-8» و «ام.آی-17» و سامانه های موشکی سطح به دریا «باستیون» مجهز به موشک های مافوق صوت «یاخونت»، همکاری در ساخت تانک تی 90 اس و ناو از نوع فرگات و زیردریایی های دیزلی و برخی تسلیحات دیگر می تواند از جمله زمینه های همکاری های ایران و روسیه باشد.

 ضرورت های گسترس همکاری های دفاعی و امنیتی مسکو و تهران

ایران و روسیه باتوجه به مرزهای طولانی آبی و خاکی، اشتراک منافع منطقه ای در خاورمیانه و آسیای میانه، از دیر باز ضرورت همکاری های تنگاتنگ امنیتی و دفاعی را درک کرده اند و اکنون هم این مقوله به یکی از مهمترین بخش های مناسبات دو جانبه تبدیل شده است.
با وجود ورود روسیه به دوران کمونیسم به عنوان پرچمداری اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی و خروج ایران از دوران قاجاری و پیوستن به اردوگاه آمریکایی و غربی، دو کشور هیچگاه ضرورت های همکاری های دفاعی و امنیتی را از روابط هر چند نه چندان گرم خود دور نکردند.

اکنون نیز دو کشور متکی به دستاوردهای سفر دو روزه سردار دهقان به مسکو به ویژه دیدار با رییس جمهوری و وزیر دفاع روسیه و توافقنامه ژانویه 2015 که در جریان مذاکرات شایگو و سردار دهقان در تهران با موضوع همکاری فنآوری، نظامی امضا شد، زمینه توسعه این روابط را فراهم کرده اند.
براساس گزارش رسانه ها، ایران و روسیه پایه های همکاری های دوجانبه دفاعی و نظامی را بنا نهاده اند و در زمان حاضر نوبت توافق در مورد طرح های مشترک نظامی از جمله ساخت مشترک تسلیحات است.
همزمان همگرایی های ایران و روسیه در خاورمیانه به ویژه بحران سوریه، مبارزه با تروریسم تکفیری، مخالفت با حضور و سلطه جویی آمریکا در منطقه و اشتراک منافع تهران و مسکو در دریای خزر، ایجاب می کند همکاری های دو کشور در عرصه دفاعی باید روند رو به گسترش خود را ادامه دهد.

با توجه به این رویکردها و همچنین نیاز متقابل در عرصه روابط دوجانبه و منطقه ای، دستاوردهای مذاکره سردار دهقان با مقام های روسی، افزون بر توسعه همکاری ها، فرصت های زیادی برای ارتقای توان صنعت دفاعی ایران با هدف تامین نیازهای داخلی، حضور در بازارهای بین المللی و بهره برداری از پیشرفته ترین فناوری ها در این عرصه فراهم کرده است، زیرا روسیه سال 2014 با فروش بیش از 10 میلیارد دلار تسلیحات به دومین صادر کننده جهانی پس از آمریکا تبدیل شد.
از سوی دیگر برنامه ریزی ایران و روسیه برای افزایش ارزش اقتصادی روابط دوجانبه از حدود یک میلیارد و 800 میلیارد دلار کنونی در هر سال به 40 میلیار دلار در چند سال آینده، نشان می دهد که تهران و مسکو چشم اندازهای خوبی در حوزه همکاری های دفاعی و فناوری نظامی دارند.

سابقه 56 ساله همکاری نظامی ایران با شوروی و روسیه


از سال 1960 به بعد مسکو و تهران توسعه ارتباطات نظامی را به صورت برنامه ریزی شده در دستور کار قرار دادند و در بخش نیروی انسانی در فاصله سال های 1342 تا 1357 اعزام صدها متخصص نظامی ارتش سرخ به ایران و تحصیل 500 افسر ایرانی در شوروی انجام شد.


ارائه فنآوری برای نیروی زمینی، مهندسی و توپخانه، فروش خودروهای زرهی و کامیون های نظامی، سامانه های ضد هوایی و موشکی کوتاه برد چند گانه، توپ، تانک های مخصوص پل گذر و تور مین جمع کن از جمله فروش های شوروی وقت به ایران بود.
همچنین با کمک اتحاد جماهیر شوروی، کارخانه های تعمیر تجهیزات نظامی اصفهان و شیراز با حضور کارشناسان شوروی مقیم ایران و مرکز بزرگ تعمیر اساسی جنگ افزارهای توپخانه، فنآوری زرهی و خودروهای نظامی نزدیک تهران نیز شکل گرفت.
پیروزی انقلاب اسلامی و جدا شدن ایران از عنوان ژاندارمی خلیج فارس برای اردوگاه غرب، این فرصت را برای شوروی فراهم کرد که روابط خود را بهبود بخشند.

خارج شدن مستشاران آمریکایی از ایران و محروم شدن سازمان جاسوسی سیا از پایگاه های جاسوسی با مسئولیت رصد و شنود تقریبا تمامی فعالیت های نظامی شوروی نیز از دیگر رویدادهای تقویت کننده روابط دو جانبه به شمار می رفت.
از سال 1989 تا 1991، چهار توافق بین دولتی در زمینه همکاری فنآوری - نظامی منعقد شد که پایه آنها دو سامانه موشکی ضد هوایی دوربرد اس-200، 24 هواپیمای شکاری میگ 29 و 12 هواپیمای بمب افکن سوخو 24 به قیمت 1.3 میلیارد دلار به ایران ارسال شد و تهران همچنین ده ها بالگرد بهسازی شده و صدها سامانه موشکی ضد هوایی قابل حمله «ایگلا» خریداری کرد.
براساس اطلاعات انتشار یافته، از سال 1991 با فروپاشی شوروی روابط ایران و روسیه در ابعاد مختلف گسترش یافت که یکی از بخش های مهم آن دفاعی بود.


ایران سه زیردریایی پروژه «ورشاویانکا» یا KILO براساس طبقه بندی ناتو، 126 تانک Т-72 و همچنین مجتمع های مونتاژ 300 دستگاه خودرو زرهی را دریافت کرد.
تهران براساس قراردادهای بعدی شش هواپیمای تهاجمی سی - 25 و 29 سامانه موشکی ضد هوایی Тор-М1 را خرید که ارزش این خریدها چندین میلیارد دلار بود و در آن سال ها پس از چین و هند به جایگاه سوم فهرست شرکای فنآوری نظامی روسیه رسید.

31050

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 511095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۸
    21 1
    از تاریخ روابط نظامی گفته ای ولی از خنجر از پشته اس سیصد و میگ بیست و نه ها نگفتی که جنگنده ها را بدون پشتیبانی ول کردند رفتند