اسدالله قربانزاده -در سال های اخیر تغییرات مداوم رئیس هیات ناشنوایان استان موجب شد تا این هیئت ورزشی در مسیر کسب افتخار از ریل موفقیت های گذشته خارج شود. اوضاع به گونه ای پیش رفت که برخی از ورزشکاران رشته های مختلف عطای ورزش را به لقایش بخشیدند.

امسال با روی کار آمدن داوود خیری مردی که کوله باری از تجربه ورزشی با ناشنوایان را دارد، بار دیگر امیدها به جامعه ورزش ناشنوایان بازگشته است. خیری که در شکل گیری این هیئت ورزشی استان نقش اساسی داشته، با شرایط کار ورزشکاران ناشنوا آشنا است و معتقد است:« برای درک وضعیت این ورزشکاران باید از جنس هیات باشی». در زیر او در گفتگو با خبرآنلاین از اوضاع کنونی هیات و مشکلات پیش رو گفته است:
هم اکنون چه تعداد ورزشکار ناشنوا با هیات همکاری دارند؟
100 ورزشکار ناشنوا از10 رشته ورزشی هیات در6 رشته تمرینات منظم و با برنامه را دنبال می کنند.
کدام رشته ها در هیات ناشنوایان استان فعال است؟
با وجود اینکه نسبت به سال های گذشته در برخی رشته های ورزشی محدودیت ورزشکار داریم؛ اما این روزها در فوتسال پسران، والیبال بانوان، تکواندو و دوومیدانی آقایان و بانوان، وزنه برداری و حتی پینگ پنگ و بدمینتون فعالیت می کنند.
ورزشکاران ناشنوا در چه مواد دوومیدانی تمرینات خود را دنبال می کنند؟
به دلیل تعامل مثبت هیات با هیات دوومیدانی استان ورزشکاران ناشنوای دوومیدانی کار در سالن استاد ایپکچی در مواد مختلف پرتاب نیزه،پرتاب دیسک، پرتاب وزنه و در دوهای100 و200 متر تمرینات خود را دنبال می کنند.
هم اکنون اوضاع هیئت استان را چطور می بینید؟
5 سال قبل که ریاست هیات با بنده بود، هیات در رشته های متعددی فعالیت داشت و قهرمانان مختلف ملی را پرورش داده بود؛ اما این روزها تنها در رشته های محدود ورزشکاران تمرینات آموزشی را دنبال می کنند. برای نمونه5 سال قبل2 کشتی گیر ناشنوای استان در تیم ملی حاضر بودند و این روزها تنها چند کشتی گیر در تشک رقابت ها حاضر شده اند.
در آن سال ها تعداد ورزشکاران عضو هیات چند نفر بود؟
تعداد ورزشکاران140 نفر بود که امسال به100 نفر رسیده است و جالب اینکه تنوع رشته ها باعث شده بود هیئت استان در رشته های مختلف ورزشی حضور فعال داشته باشد و متاسفانه ورزشکاران محدود به چند رشته خاص هستند.
شما دلیل این امر را در سال های اخیر چه می دانید؟
نبود ثبات مدیریت یکی از دلایلی شد که برخی از ورزشکاران دور ورزش خط کشیدند. به هر حال تغییر چند باره ریاست هیات بر برنامه ها از جمله تامین منابع مالی، حضور در رقابت های مختلف کشوری و پیگیری امور ملی پوشان تاثیر می گذارد.
اوضاع مالی هیات را در مقایسه با سال های گذشته چطور می بینید؟
متاسفانه هیات را در دوره گذشته بدون بدهی تحویل دادم و جالب اینکه در دوره کنونی با 10 میلیون تومان بدهی تحویل گرفته ام. اوضاع هیات به لحاظ مالی مناسب نیست و منابع مالی تزریق شده، برای هیات بسیار محدود است و نمی تواند درمان دردهای ورزشکاران باشد.
نظر شما درباره مرتفع شدن مسائل مالی هیات های ورزشی استان چیست؟
تامین منابع مالی و ورود بخش خصوصی به عنوان حامی ورزش می تواند، درمان دردهای ورزشی استان باشد. اما بخش خصوصی باید منفعتی از این سرمایه گذار ببیند و تا زمانی که بازخورد آن روشن نشود، ورود به موضوع حمایت از رشته ها و تیم های ورزشی بی نتیجه خواهد بود. فراهم شدن فرصت های معرفی برند و تبلیغات اسم شرکت و تعریف سازوکار مشخص از سوی وزراتخانه های متبوع همچون کسر مالیات می تواند، راه برون رفت رشته های مختلف ورزشی را هموار سازد.
در این شرایط دشوار هیات استان با چه شیوه هایی زمینه تمرین ورزشکاران رشته های مختلف را فراهم می کند؟
بنده به دلیل ارتباط و تعامل نزدیکی که با هیات های مختلف ورزشی از گذشته دور تاکنون داشته ام، با روابط سعی کرده ام، ورزشکاران ناشنوا در رشته های مختلف در سالن های زیر نظر هیات های استان تمرین کنند و خوشبختانه هیات های ورزشی نیز با هیات ارتباط نزدیکی دارند.
شما بزرگترین مشکل این ورزشکاران را چه می بینید؟
تجربه سال های طولانی ریاست در این هیات نشان می دهد که بزرگترین چالش پیش روی این ورزشکاران نبود ارتباط صحیح با جامعه، فرهنگ پایین و بیکاری است. ناشنوایان به دلیل بهره هوشی پایین نتوانسته اند، ارتباط نزدیک با عموم مردم در شهر داشته باشند.
برای رفع این مشکل چه راهکاری دارید؟
بنده جدای از فعالیت در ورزش سال های طولانی نیز در تئاتر استان فعالیت داشته ام و با هدف ارتباط نزدیک این ورزشکاران با مردم اقدام به تشکیل گروه هنری پانتومیم ویژه ناشنوایان کرده ام. به نظرم با تمرینات منظم و آشنایی با این هنر قصد داریم، در جشنواره منطقه ای تئاتر طلوع بهزیستی توانایی های آنها را بروز دهیم.
متوسط سن این ورزشکاران چند سال است؟
ورزشکاران ناشنوای هیات در2 بخش به طور متوسط25 سال سن دارند و تنها از روی علاقه بخشی از فعالیت های روزمره خود را با ورزش پر می کنند.
برای شناسایی ورزشکاران ناشنوا در شهرستان ها چه برنامه ای دارید؟
در سال های گذشته هیات استان تنها محدود به زنجان بود و این یک ضعف در شناسایی استعدادهای مختلف ورزشی بود. در این راستا در دوره جدید فعال کردن هیات شهرستان ها را در برنامه دارد؛ به طوری که امسال در شهرستان های ابهر، خرمدره، طارم و ماهنشان هیات ناشنوایان فعالیت خود را در چند رشته شروع کرده است.
درباره ظرفیت های هیات ناشنوایان استان در رشته های مختلف توضیح دهید.
هم اکنون در رشته کشتی2 قهرمان کشوری داریم که یکی از آنها عازم رقابت های المپیک می شود. در والیبال بانوان یک بازیکن از استان زنجان به رقابت های المپیک به میزبانی آمریکا اعزام می شود. در بسکتبال ناشنوایان یک بازیکن از زنجان در اردوی تیم ملی به سر می برد. جدای از این در برخی رشته های ورزشی نیز همچون تکواندو ورزشکاران در حال آماده شدن برای شرکت در رقابت های کشوری هستند.


لازم بذکر است هیات ناشنوایان استان به عنوان یکی از هیات های قدیمی استان زنجان قدمتی طولانی دارد. این هیات ورزشی در سال1360 فعالیت خود را در مرکز استان به ریاست داوود خیری شروع کرد و از آن سال ها تاکنون خیری 22 سال ریاست هیات را برعهده داشت.
این هیات در رشته های مختلف ورزشی همچون کشتی، والیبال، تکواندو، دوومیدانی، فوتسال، بسکتبال، تنیس روی میز، بدمینتون و کاراته با شناسایی ورزشکاران مستعد ناشنوا در رقابت های مختلف کشوری حاضر شده و ملی پوشان مختلفی از استان در رقابت های برون مرزی افتخار آفریده اند.
امسال برای توسعه فعالیت های هیات استان تمامی کارها را با برنامه شروع کرده و در ابتدای راه نوجوانان علاقمند به ورزش را در رشته های مختلف شناسایی کرده تا در سال های آینده پشتوانه بازیکنان کنونی باشند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 512316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =