ایران نوشت:احمد توکلی در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌ جمهوری، گزارش منتشره درباره آمار بیکاری و شرایط اقتصادی کشور از سوی مسعود نیلی را زیر سؤال برده و مدعی شده بود که مطابق فرمول محاسبه نیلی که میزان ایجاد اشتغال در دولت سابق را 14 هزار شغل در سال اعلام کرده بود، در دولت روحانی نیز طی 27 ماه 144 هزار نفر از میزان اشتغال کاهش یافته است.

 انتقاد توکلی با واکنش نیلی مواجه شد. در مقابل توکلی نیز با پذیرش اشتباه خود، علت آن را اعتماد به گزارشی دانست که در سایت تحت مدیریت خودش منتشر شده است.
در جوابیه نیلی به توکلی آمده است: با ارائه آماری ادعا کرده‌اید که با به‌کارگیری همان روشی که بنده آمار مذکور را استخراج کرده‌ام، می‌توان نتیجه گرفت که خالص اشتغال ایجاد شده در فاصله ۲۷ ماه فعالیت این دولت (از پایان تابستان ۱۳۹۲ تا پایان پاییز ۱۳۹۴) با بیش از ۱۴۴ هزار نفری کاهش مواجه بوده است، به این معنی که عملکرد دولت یازدهم در زمینه اشتغال، به مراتب بدتر از آن چیزی است که بنده در آن تاریخ گزارش کرده‌ام. ضمناً در همان تاریخ، مطلب دیگری تحت عنوان: «در دولت فعلی هر ماه 5 هزار و 352 نفر شغل‌شان را از دست داده‌اند»، با کلماتی کاملاً مشابه، این‌بار از طرف بخش اقتصادی سایت الف انتشار پیدا کرده که همان ادعا را مطرح نموده است. در ادامه توضیح خواهم داد که جنابعالی مرتکب اشتباهی محاسباتی شده‌اید و از آنجا که این اشتباه از نظر مبانی آماری بدیهی و ابتدایی است و اگر سعی نشود از آمار و ارقام به طور نادرست در ایام انتخابات استفاده شود، مشاهده خواهد شد که تعداد شاغلان افزایش نیز داشته و انتظار می‌رود با تداوم این روند، اشتغال سال ۱۳۹۴ به طور معناداری بیش از اشتغال سال‌ ۱۳۹۲ باشد.
نیلی نوشته است: جناب آقای دکتر توکلی! جنابعالی در مناسبت‌های مختلف، خود را به عنوان یک فرد منصف و فارغ از مناقشات گروهی معرفی کرده‌اید. واقعاً جای این سؤال به طور جدی وجود دارد به عنوان کسی که تحصیلات اقتصاد دارد و سال‌ها در کسوت نمایندگی گزارش‌های مختلف اقتصادی تهیه شده توسط سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف را ملاحظه کرده، چگونه ایجاد نشدن اشتغال در فاصله سال‌هایی که کشور به طور استثنایی از وفور درآمدهای نفتی برخوردار بوده است را با یک محاسبه غلط  با دوره‌ای که اقتصاد ایران از یک طرف بزرگ‌ترین رکود تورمی تاریخ خود را تجربه کرده و از طرف دیگر با شدیدترین کاهش مهم‌ترین عنصر درآمدی خود (درآمدهای نفتی) مواجه است، مقایسه می‌کنید؟
مشاور رئیس جمهوری تأکید کرده: هرچند از متن ارائه شده در نامه شما این طور برمی‌آید که به جای ناراحتی از بروز این فاجعه، از اینکه رسانه‌های اصلاح‌طلب از این گزارش استقبال کرده‌اند، ناراحت شده‌اید. اما  به یاد روزی افتادم که حتماً به خاطرتان هست جنابعالی به من گفتید که شما کارشناسی و من سیاستمدار. امروز بخوبی متوجه می‌شوم که این تفکیک عنوان، دقیقاً با چه صفت یا صفاتی ما را متمایز می‌کند و دقیقاً این وجوه تمایز را به روشنی مشاهده می‌کنم.

در نامه نیلی آمده است: در پایان پیشنهاد می‌کنم برای نشان دادن حسن نیت و برای رد این شبهه که ارائه آمار نادرست ذکر شده جنبه انتخاباتی نداشته، صادقانه اعلام کنید که محاسبه صورت گرفته از سوی جنابعالی اشتباهی سهوی بوده است. این اقدام می‌تواند یک گام به ‌سوی اثبات حسن نیت شما باشد. احمد توکلی نیز در پاسخ به نامه نیلی گفت: درباره نامه آقای دکتر نیلی، ضمن تشکر از ایشان، دو نکته را قابل ذکر می‌دانم:
۱- استدلال ایشان از حیث استناد به آمارها و استنتاج وضعیت بیکاری در دولت فعلی درست است و چنانچه خودشان هم اشاره داشتند، اشکال کار من ناشی از اعتماد به گزارش کارشناسی تهیه و منتشر شده در سایت الف بوده است.
۲- آقای دکتر نیلی ضمن توضیح درستی که داده‌اند، دعاوی نادرستی نیز داشته‌اند. مانند اینکه من در دولت قبلی در برابر کژروی‌ها موضع نمی‌گرفتم یا در تحلیل عملکرد دولت فعلی توجه به تفاوت امکانات این دولت و دولت سابق ندارم یا انگیزه انتخاباتی محض از بیان آمارها داشته‌ام. پاسخگویی به این موارد را به بعد از انتخابات موکول می‌کنم تا باز زمینه تعبیر و تفسیر انتخاباتی فراهم نشود و سوء تصور جدیدی پیش نیاید. البته آقای دکتر نیلی به حقیقت مهمی که جانمایه پاسخ اینجانب به معاون اول محترم رئیس‌ جمهوری بوده است، اذعان کرده‌اند که کشور دچار فراگیرترین و بی‌سابقه‌ترین رکود شده است.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 512845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    202 7
    احمدآقامعذرت خواهی چیزی ازارزش مردکم نمیکنهبسم الله
    • بی نام A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
      7 0
      این احمد آقا اگر نظر نده نمی میره من تضمین میکنم یکی بهش بگه
    • بی نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
      18 1
      اقای توکلی این بازی دیگه قدیمی شده همیشه یک انتقاد غیر واقعی را مطرح میکنید تا مدتی آب و تاب میدهید تا جو راخراب کنید بعد میگید اشتباه کردم برادر این برخلاف آموزه های دینی ما مسلمانان است شما را نمیدانم
    • امیر تبریز اوغلی A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
      1 18
      خخخخخخخخخخخخخ... پس بگو اقای روحانی معذرت خواهی کنه و مردانه بکشه کنار.. تا بیش از این تحقیر نشدیم
  • بی نام IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    کی به ایشون دکترای اقتصاد داده؟
    • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
      243 9
      ایشون که به آقای هاشمی نامه می نویسند و از یار امام تقاظا می کنند ار انگلیس تبری بجوید خودشون انگلیس دکتری گرفتند.
    • paraklitus IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
      0 0
      اطلبوا العلم ولو بالسین
    • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
      7 2
      چه ربطی داره چند تا از شهدای هسته ای ما هم از انگلیس و آمریکا تخصصشونو گرفتند.پس...بابا تورو خدا فکر کنید بعد حرف بزنید
    • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
      11 0
      همون انگلیس که خیلی ازش میناله :
  • بی نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    236 5
    آقای توکلی اشتباه به این فاحشی انجام دادن ولی باز هم از موضع طلبکارانه پاسخ میدهند، اخلاق در این کشور تمام شده
  • بی نام A1 ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    170 2
    احمدی نژاد برای بالا بردن پوشالی آمار اشتغال در دولتش همه تعاریف رو عوض کرد و یک ساعت کار مفید در هفته و حتی زنان خانه دار رو هم جزو شاغلین حساب کرد
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    62 51
    باز دمش گرم اشتباهشو پذیرفت
  • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    31 14
    چه دقتی
  • عادل IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    213 8
    آقای توکلی هم مانند هم طیف هایش به هیچ اصل علمی برای دیدن و محاسبه اعتقاد ندارد و صرفا" همنوا با طیف عوام گرای خود که همه چیز حتی قواعد علمی را پوپولیستی کرده و می بینند رفتار میکند . شما چه انتظاری از این افراد دارید؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    177 8
    بقیه انتقادهاش هم لابد بخاطر بقیه گزارش های نادرست سایت تحت مدیریت اش بوده خخخخ شما سایتت رو نمی تونی مدیرت کنی، می خوای نماینده مجلس بشی؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    165 4
    جناب توکلی خانه از پایبست ویران است شما سایتی رو مدیریت میکنید اون سایت مطالب خلاف واقع منتشر میکند بعد از روی اون مطالب خلاف واقع مطلبی را ادعا میکنید آقای توکلی نماینده محترم مجلس شما توانایی اداره سایت خود را هم ندارید. یاد جمله معروف حضرت امام خمینی افتادم.
    • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
      0 0
      اون جمله امام دقیقا خطاب به امثال ایشان در دولت مورد حمایت امام بود
  • محمد A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    126 3
    در سال چهار تا از این اشتباهات انجام دهید و دو تا از آنها هم مربوط به قانون گذاری باشد که مشکل ساز می شوید تا حلال مشکل .
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    116 2
    گزارش غلط در سایت یعنی تشویش اذهان عمومی
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    108 4
    اصولگراها کدوم انتقادتون از سر خير و مسلمونيه؟؟؟؟ يه عده قدرت طلب تماميت خواه که منبع گزارششون دروغ هاي کيهان و وطن امروز و 9 دي و روزنامه هاي زنجيره اي باند قدرت و ثروته.
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    71 6
    باز هم خدا پدرش رو بیامرزه که به اشتباهش اعتراف کرده. در ایران از کمتر سیاستمداری چنین اخلاقی سراغ داریم.
    • بی نام DE ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
      3 1
      اگر آقاي نيلي ديروز آن نامه مستند را براي ايشان نمي نوشت و اشتباه؟ كودكانه ايشان را گوشزد نمي كرد، ايشان هم اعتراف نمي كرد، متن نامه مسعود نيلي در سايت فرارو هست بخوانيد حتما
  • حامد IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    72 4
    چرا خبری از تبلیغات اصلاحطلبان در داخل شهر نیست حتی یک کاغذ کوچولو تبلبغات فقط در فضای مجازی هست...چرا؟؟
  • تدبیر و امید IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    71 5
    جناب دکتر نیلی من فارغ التحصیل ارشد عمران 93 هستم ما در دو روزهای ابتدایی کار دولت تدبیر و امید روند افرادی نظیر توکلی را روزانه بررسی می کردیم از ایشان به عنوان یک اصول گرا انتظار اظهار نظر داشته باشید نه به عنوان یک دکترای اقتصاد بی طرف ایشان قبلا هم موضع گیری های اشتباه داشتند.
  • ناشناس A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    آقای نیلی دولت قبل هرچه که بود با یک سخنرانی قیمت نفت را روزانه بلا می‌برد، شما هم اگر هنر دارید انجام دهید، هر روز دست به دامان کدخدا می‌شوید برجام را پذیرفتید و منتظرید مثل گداها مبلغی از پول همان دولت که بلوکه شده برای شما بیاد، ولی او مردانه به خدا توکل کرد و با اعتماد به مردم روی پای خود ایستاد هم شما را مات کرد هم غربیها و....
    • بی نام GB ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
      4 0
      ناشناس محترم 08:59:58 لطفاَ بفرمایید اثرات مثبت افزایش قیمت نفت در دوره آقای احمدی نژاد بیشتر بود یا اثرات منفی ناشی از تحریمهایی که به ما وارد شد؟ اینکه قیمت نفت چقدر افزایش پیدا کرد اگه تاثیر مثبتی بر رفاه و زندگی مردم نداشته باشه فایدش چیه؟؟ مثل اینه که پدر یه خانواده درآمد سرشار و میلیاردی داشته باشه ولی با بی بندوباری اونارو صرف عیاشی خودشو دوستاش بکنه آخرشم اینقدر بدهی بالا بیاره که بچه هاش مجبور بشن جورشو بکشن
    • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
      0 0
      براي شما واقعا متاسفم...
  • شهرکرد A1 ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    92 8
    جناب آقای توکلی ممنون بابت پذیرش اشتباه .... با عذر خواهی ، آدم ها کوچک نمی شوند بلکه بزرگتر می شوند . انسانهای بزرگ همیشه در قلوب مردم می مانند.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    52 2
    عذرخواهی کندم بعد از قتل ، عذر بدتر ز گناهش نگرید . گناه افتاد به گردن سایت تحت مدیریت خود ایشان .
  • merfoz A1 ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    70 2
    آقای توکلی به اصطلاح از میانه روهای طیف اصول گرایی است.وقتی ایشون بخاطر ماندن در قدرت اخلاق رو زیرپا میگذارد و به دولت تهمت میزندمنبع نقدش هم سایت شخصی هستش دیگه چه انتظاری از جبهه پایداری میشه داشت.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    91 2
    اقای توکلی عزیز درست است که به جبهه پایداری بخاطر گذاشتنتون در لیست بدهکارید ولی حداقل بخاطر ترس از خدا کمی انصاف هم داشته باشید
  • حسن A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    2 2
    آقای توکلی. در زمان احمدینژاد و آن فجایعی که صورت گرفت کجا تشریف داشتید؟
  • بی نام A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    2 0
    حالا که دید هوا پس است و مردم از اعتدالیون و اصلاح طلبان استقبال بیشتری می کنند نرمتر صحبت می کند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند،با این که سال‌ها به اصولگرايان سنتی رای می دادم ولی بخاطر بی انصافی چند سال اخیر اصولگرايان هیچ گاه به آنها رای نخواهم داد،اصولگرايان مردم را فقط هنگام انتخابات نیاز دارند،بعد از انتخابات فقط به فکر حفظ پست و مقام هستند نه مردم.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    1 0
    داداش اول از همه چشاتو باز کن بعدا شروع به خوندن بکن .
  • یاسر A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 3
    ایها الناس اشتباه کجا بود این یک واقعیت بود که یک ساده ... آن را فاش کرد و یک ... آن را رد میکند تا نکند امنیت ملی تهدید شود. خود بنده از روزی که دولت نا امیدی بر روی کار آمده تا همین امروز بیکارم و باور کنید تمامی صنف میلیونی ما از روز روی کار آمدن این آقا بیکارن. از طرف تمامی افراد بیکار مرتبط با عمران
  • پنگوئن EU ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    8 1
    در مقابل توکلی نیز با پذیرش اشتباه خود، علت آن را اعتماد به گزارشی دانست که در سایت تحت مدیریت خودش منتشر شده است. من نبودم دستم بود، تقصیر آستینم بود. به لوله باز کنی محله اعتراض کریدیم که با این هزینه ای که دریافت کردی چرا مشگل حل نشد؟ جواب داد تقصیر من نیست دستگاه فنر زنی ام خوب کار نمی کنه. البته لوله باز کنی محله از کشور انگلستان دکترای اقتصاد دریافت نکرده.
  • ایرج امیری IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    3 0
    بهتره کاندید نمیشدی .
  • بی نام IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    4 0
    اقای توکلی هیاهویی که در زمان خاتمی برای جلوگیری از اصلاح قیمت ها راه انداختید و باعث شدید تا دولت خاتمی نتواند برنامه های اقتصادی خود را به طور کامل اجرا کند، بر پایه گزارش های نادرست کدام سایت بود؟
  • مهرداد محمودی IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    3 0
    همه مردم که وارد فضای مجازی نمیشوند باید در فضای حقیقی تا دیر نشده تبلیغات کرد مخصوصآ در شهرستان ها که قبیله ای رای میدهند.اینجوری باشه اصلاخات و ائتلاف عقب میافتند...
  • محسن GB ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    6 1
    آقای توکلی دنبال رای جمع کردنه. بهترین عذرخواهی آقای توکلی هم میتونه خروج ایشون از لیست پایداری باشه.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    3 4
    من بعضي از تندروي هاي اقاي توكلي را قبول ندارم اما كلا ايشان ادم مومن باخدا و با اخلاقي است ومهمتر دلسوز در زمان احمدي نژاد هم يكي از سر سخت ترين منتقدان ايشان بود وشديدا عليه ايشان انتقاد مي كرد عين مطهري. از بي انصافي بعضي ها نسبت به ايشان ناراحت شدم.
  • هادي متقي A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    2 1
    سلام،واي كه چه خون دلي ورنجي ميكشند انانكه دراين دراين سرزمين ميفهمندچه سخت است مغزت اززمانه جلوتركاركند و احاد ملت ياندانند ياخودرا به ندانستن بزنندوراي امثال احمدي نژاد گواه اينست چه زيادن طرفداران شعار
  • بی نام A1 ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 1
    خبر واقعا که با این سانسورها شورش در آوردین دیگه هرگز به این سایت پشمکی سر نمیزنم حداقل احترام به بیننده سرتون نمیشه
  • بی نام A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    4 0
    ما که با این عذرخواهی مصلحتی هنوز هم به ایشان رای نمی دهیم...شما خود دانید...
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    3 0
    خسته نباشد دکترای اقتصاد و این اشنباه ؟
  • عطا IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    5 0
    اگر خودتان را بازنشست کنید خیلی خوب است و مردم کمتر ضرر میبینند
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    با سلام جناب اقای دکتر توکلی به اقای امیر سیاح که اتفاقا مدیر گروه اقتصاد شبکه اول هم هستند بفرمائید منبعد دقت کنند.
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    3 0
    من بالاخره پی به مسلک ایشون نبردم ایشون با دولتهای آقایان هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد و روحانی مخالفند معلوم نیست ایشون چکاره اند
  • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    3 0
    تابحال کلی به این اون انتقاد کردی از اقتصاد و نفت تا سیاست دولت اما همش براساس این گزارش نویسی های فاقد صلاحیت علمی بوده البته اشتباهت رو قبولم نکردی بلکه انداختی گردن همکارت اما همینکه نتونستی از روی همون گزارش به ایرادش پی ببری نشون دهنده صلاحیت اظهار نظر اقتصادیت هست
  • سعید IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    7 0
    آقای توکلی درخشان ترین نقطه خدمات اقتصادی شما که نشان از علم بالای اقتصادیتان دارد همان طرح فاجعه آمیز تثبیت قیمتها که برای ضربه زدن به برنامه های اقتصادی آقای خاتمی بود هرکس همچین سابقه ای در کارنامه اش داشت نه تنها دیگر به برنامه های اقتصادی دولت گیر نمی داد که اصلا صحبت از اقتصاد نمیکرد