ایرنا نوشت: پایگاه اینترنتی روزنامه رأی الیوم چاپ لندن در شماره امروز خود با ارایه دلایلی از دولت سوریه به عنوان برنده اصلی برقراری آتش بس نام برد.

روزنامه رأی الیوم نوشت: همان گونه که پیش بینی می شد ٬ دو طرف متخاصم در سوریه پس از گذشت دو روز از برقراری آتش بس در این کشور همدیگر را به نقض آن متهم کردند، اما علیرغم این موضوع ٬ میزان پایبندی به آتش بس تا کنون قابل قبول بوده است.
توافق آتش بس در سوریه در واقع ثمره توافق محرمانه آمریکا و روسیه بود و می توان دستاوردهای آن را برای دولت سوریه از چند زاویه مورد توجه قرار داد.

این توافق در وهله اول ٬ نوعی مجوز برای ادامه نبرد جهت ریشه کن کردن هر چه زودتر گروهک های تروریستی مانند داعش و جبهه النصره بود و همچنین ادامه حملات هوایی و زمینی ارتش سوریه علیه مواضع آن ها به ویژه در منطقه حلب.

از سوی دیگر این توافق باعث تثبیت دستاوردهای ارتش سوریه با حمایت جنگنده های روسیه در شمال حلب و حومه جنوبی درعا شد و به گلوله باران های گروهک تروریستی جیش الاسلام مستقر در حومه دمشق پایتخت سوریه پایان داد.
به نوشته این روزنامه، این توافق باعث شد تا کمک های بشردوستانه از جمله مواد غذایی و دارویی با نظارت سازمان ملل به مناطق محاصره شده برسد.
همچنین این توافق زمینه ازسرگیری مذاکرات میان نمایندگان نظام و مخالفان در ژنو را فراهم آورد.
رأی الیوم در ادامه نوشت: البته هنوز زود است تا در مورد موفقیت کامل آتش بس سخن به میان آورد، اما همان گونه که خود مخالفان سوریه و همچنین آمریکا و روسیه اذعان دارند، نظام برنده اصلی این آتش بس بود و توانست با استفاده از آن به مواضع سیاسی و نظامی خود استحکام بخشد.

ادامه گلوله باران مواضع کردهای سوریه در منطقه اعزاز توسط ترکیه ٬ این آتش بس را متزلزل می کند و به همین دلیل نباید زیاد خوشبین بود زیرا از برقراری آتش بس تنها دو روز گذشته و هر گونه احتمالی ممکن است روی دهد.

توافقنامه آتش بس میان دولت و مخالفان مسلح سوری از بامداد شنبه به وقت محلی(22 جمعه به وقت گرینویچ) به اجرا درآمد.
این اولین آتش بس گسترده در جنگ داخلی سوریه است که از پنج سال پیش آغاز شد.

توافقنامه آتش بس در سوریه دوشنبه گذشته از سوی روسیه و آمریکا اعلام شد و دولت سوریه نیز موافقت خود را با آن اعلام کرد.
این توافقنامه که در پی ترک مخاصمات دولت و گروه ها و جناح های مختلف سوریه است، شامل گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره در این کشور نمی شود.
شورای امنیت سازمان ملل روز شنبه به اتفاق آرا قطعنامه ای را تصویب کرد که در آن ضمن حمایت از توافقنامه آتش بس در سوریه، جناح های مختلف این کشور را به رعایت این توافقنامه فراخواند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 514953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =