موجودات فضایی به زمین پیام می‌فرستند؟/کشف بی‌سابقه سیگنال‌های رادیویی تکرار شونده از منبعی ناشناس

این بار دیگر دانشمندان هم حیرت زده شده‌اند و نمی‌دانند با چه پدیده‌ای روبرو شده‌اند. دانشمندان برای اولین بار در جهان سیگنال‌های رادیوئی را کشف کرده‌اند که به صورت تکرار شونده و ممتد از منبعی ناشناس در فضا ارسال می‌شود.

فوران های نیرومند امواج رادیویی که به نام فوران های رادیویی زودگذر یا تند (FAST) شناخته شده اند، همانند نور آنی فلش دوربین در آسمان پدیدار می شوند.

اما بر اساس پژوهشي كه در نشريه نيچر {اينجا} منتشر شده،دانشمندان به تازگی یک فوران رادیویی یافته‌اند که بیشتر مانند یک چراغ چشمک‌زن یا رقص نور به نظر می‌رسد. در این رویداد چندین بار فوران های درخشانی از امواج رادیویی دیده شده است.

فوران های رادیویی زودگذر یا FRBها تا سال ۲۰۰۷ دیده نشده بودند. هر چند دانشمندان برآورد می کنند که هر روز هزاران مورد از آنها رخ می‌دهد، FRB تازه  هجدهمين موردی است که تاکنون دریافت شده است. ولی چرا هیچ یک از FRBهای دیگر چنین رفتار تکرارشونده‌ای نداشتند؟

جیسون دبلیو.تی. هسلز، نویسنده  اصلی پژوهش و دانشمند دستیار در بنیاد اخترشناسی رادیویی هلند (ASTRON) می گوید: «این امکان هست که ما تاکنون تنها درخشان ترین فوران های FRB را دیده باشیم.»

هسلز رهبر گروهی است که به کمک رادیوتلسکوپ آرسیبو در پورتوریکو رشته ای از ۱۱ فوران تکرارشونده را از چشمه ای یکسان در فضا دریافت کردند. او مي‌گويد: «آرسیبو قدرت بسیار بیشتری دارد که به ما کمک می کند تپ های بسیار ضعیف تر را نیز ببینیم، و بنابراین شانس آشکارسازی تکرارها نیز بیشتر می شود.»

يك آشكارسازي بي‌سابقه

برآورد می شود که هر روزه نزدیک به ۱۰ هزار FRB در سرتاسر آسمان رخ می دهد. انرژی‌ای که این فوران ها در بازه زمانی بسیار کوتاه و میلی ثانیه ای خود آزاد می کنند هم ارز انرژی‌ است که خورشید در ۱۰ هزار سال تولید می کند. ولی بازه زمانی کوتاه آنها و پیش‌بینی ناپذیر بودنشان مشاهده  آنها را دشوار و چالش برانگیز کرده است. همه  FRBهایی که تاکنون دیده شده‌اند رویدادهایی تک-درخشی بودند؛ بر پایه  بیانیه  بنیاد اخترشناسی رادیویی هلند، این تنها رویداد چند-درخشی است که تاکنون دیده شده است.

راديو تلسكوپ 305 متري آرسيبو نخستين FRB هاي تكرار شوند را شناسايي كرده است

بیشتر FRBها توسط آرسیبو، بزرگ ترین و قدرتمندترين رادیوتلسکوپ فعلي روی زمین که حدود ۱۵ برابر  قدرتمندتر از تلسکوپ پارکس استرالیاست دریافت شده اند. این FRB كه تازه كشف شده در اصل سال ۲۰۱۲ در یک برنامه پیمایش آسمان با آرسیبو دیده شده بود ولی در رصدهای بعدی با همین تلسکوپ، هیچ نشانه هایی از فعالیت دوباره  آن دیده نشد. با این وجود دانشمندان در یک بازبینی از مشاهدات بایگانی شده  این تلسکوپ، ۱۰ فوران دیگر که با آن فوران نخست سازگاری داشت را آشکار کردند.

ولی به گفته  هسلز، این فوران های زودگذر نظم ویژه ای ندارند. در یک مورد که وی آن را یک «آشکارسازی باورنکردنی» خواند، شش تپ درخشان در مدت بیش از ۱۵ دقیقه رخ می دهد.

او می گوید: «ما همچنین رصدهای یک ساعته  فراوانی نیز داشتیم که در آن ها هیچ چیز دیده نمی شد.»

سرچشمه  FRBها هنوز پس از یک دهه که از یافته شدنشان می گذرد شناخته نشده است. یک چشمه  احتمالی برای این فوران‌های هولناک می تواند برخورد فاجعه بار میان دو جرم نیرومند باشد که به نابودی هر دو انجامیده است. ولی سرشت تکرارشونده  این یافته  تازه نشان می دهد که حداقل برخی از آنها در پی رویدادهایی پدید می آیند که به نابودی سرچشمه منجر نشده و آن را برای فوران در روزی دیگر نگه می دارد.

هسلز می گوید: « هیچ FRB به طور قطعی به عنوان یک رویداد نابودکننده شناسایی نشده است.» در پژوهشي كه در نشریه  نیچر منتشر شده آمده است که برای نخستین بار رد یک FRB را گرفته و به یک کهکشان که میزبان آن بوده رسیده‌اند، ولی سرچشمه  دقیقش هنوز شناخته نشده است.

ولی هسلز با اشاره به پژوهش  دیگری که در ماه دسامبر منتشر شده بود و در آن از یک FRB جديد گفته شده بود که می توانست از یک ستاره ی نوترونی پوشیده در غبار سرچشمه گرفته باشد عقيده دارد که آن یافته ها تکمیل کننده یافته  گروه او هستند.

این گروه امیدوار است که در آینده کهکشانی را که میزبان احتمالی این FRBهای تکرارشونده است شناسایی کند. هدف گروه اين است که با پیوند تلسکوپ نیرومند آرسیبو و تلسکوپ های دیگر در اروپا به دقت کافی برای شناسایی دقیق تر سرچشمه این فوران ها دست پيدا كنند  و سپس از آن جا با کمک داده های بسیار پرجزییات نوری یا فروسرخ بتوانند کهکشان میزبان را نیز شناسایی کنند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 516304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    14 84
    این پروژه هزاران نفرو بیخانمان کرد حالا اگه نگن 4 تا پارازیتم میاد سر مصوبش و مینن میندازن دور
  • بی نام IR ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    121 4
    همراه اوله داره نسل بعدی خدمات پیشتاز و به روزش رو آزمایش میکنه.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    85 8
    سلام. انسان سال 1956 قدم روی ماه گذاشت و همه می گفتند سال 2000 همه در فضا خانه دارند، آسمانخراش هست و ... حالا 2016 هست و فقر و بیکاری در دنیا بیداد می کند. اگر این انرژی و عمر و تلاش و ... که در راه منفی و غارت و جنگ و کلاهبرداری و ... مصرف شد و می شود، در راه مثبت و صلح و علم و آسایش و معرفت و ... به جریان افتاده بود حالا بشر به کجا نرسیده بود؟ خوبه همه می دانیم با علم فعلی عمر جاوید میسر نیست، وگرنه آن وقت چه می کردیم؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    9 45
    مطلب مال سه دسامبر 2015 هستش شما تازه خوندینش؟؟؟
    • علی A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
      56 2
      یه خرده دقت کنی می بینی. دریافت ۳ دسامبر هست. ۲ مارس ۲۰۱۶ منتشر شده یعنی همین دو روز پیش. اونم تو نیچر نابغه
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    50 4
    ببخشید متن خبر چه ربطی به تیتر داشت؟ کجای خبر در مورد موجودات فضایی بود؟
  • پرسپولیسی DE ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    46 4
    خدا رو شکر به زودی از کره زمین میریم راحت میشیم..فقط کاش اینترنت و پارازیت نداشته باشن.
  • هموطن A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    29 3
    خیلی هیجان انگیزه . لطفا خبرهای تکمیلی رو بزارید .
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    25 4
    من که نفهمیدم چی شد؟ با اینکه خودم خیلی تو نجوم کار می کنم.
  • بی نام A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    16 4
    درست مثل اون فیلمه که اچ دی پخش می کرد ولی اسمش الان یادم نیست
    • هادی A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
      20 0
      contact
  • سيد A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    26 5
    اصولا بشر سر كاره.
  • بی نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    35 4
    همانگونه که نابغه فیزیک در قید حیات یعنی آقای استفان هاوکینگ گفته است خیلی نباید دنبال ارتباط برقرار کردن با موجودات فضایی باشیم چون به احتمال زیاد آنها وجود دارند و به احتمال زیاد در صورتی که زمین را بیابند منابع ذی قیمت آنرا غارت خواهند کرد و این برای نسل بشر بسیار مرگبار خواهد بود.... بنابراین بایستی این هیجانات کنترل شده باشد. نکته دیگر اینکه اطلاعاتی و حتی کشفیاتی که آمریکاییها و بعضا روسها و اروپاییها در مورد فضا دارند خیلی خیلی زیاد است که "گاهی" برخی از آنها را منتشر می کنند و لذا بایستی دقت نمود که چه اطلاعاتی را اجازه نشر می دهند و چرا اینکار را می کنند.
    • هووم A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
      8 87
      گمان نمی کنمکه این درست باشد چون در روایات اسلامی نامی از موجودات فضایی غیر از اجنه ها و فرشتگان نامی به میان آورده نشده است.آنها هم نامرئی هستند و غیر از اجازه خداوند نمی توانند ظاهر یا احساس شوند.
    • بی نام A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
      البته جناب هاوکینگ دانشمندی بسیار بزرگن ولی نعوذ بالله خداوند نیستن اولا ایشون به وجود خداوند اعتقاد ندارند و این بزرگترین اشتباهشونه دوما اون فضاییها به اندازه ای از زمین دور هستند که هزینه سرسام اور و یا زمان و تجهیزات این سفر عظیم با بردن منابع سیاره کوچک ما نیز جبران نمیشه
    • بی نام A1 ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
      15 4
      يعنى عاشقتم هووم. يك انسان خجسته به معناى واقعى هستى. تبريك به والدينت
    • مجید A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
      14 6
      بی نام دوم پروفسور هاوکینگ بزرگترین دانشمند و فیزیکدان نظری زنده در دنیا هست. من حاضرم هر کاری بکنم تا فقط یک لحظه ایشون رو ببینم. عقیده هر کس هم به خودش مربوطه. شما اصلا کتابهای ایشون رو خوندین؟ و "هووم" عزیز بحث علمی ، نجوم و فیزیک ربطی به مسایل دینی نداره. گالیله رو به خاظر اینکه با کلیسا مخالفت کرده بود به بند کشیدن. ولی صدها سال بعد حرفش به اثبات رسید. انسان هر وقت دوست نداره جواب یه چیزی رو با تحقیق و عمل ثابت کنه و یا نمیتونه ، رو میاره به دین و مسایل ماورا الطبیعه
    • امیر A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
      4 7
      آقای مجید شما که میگید گالیله با دین مخالفت کرده دین گفته که خورشید مدام در حرکته خب حالا جامعه که تفسیری نادرست از دین داره.و علمش ناقصه، دین مقصره؟حالا که علم پیشرفت کرده میدونیم که تمام کهکشانها کاینات و ستاره ها از جمله خورشید در حال گردش اند ولی در اون زمان تصور میکردند که خوشید و ستاره ها بدور زمین درحال گردشند بنابراین گالیله که میگفت زمین گرده و به دور خورشید میگرده نه خورشیدبه دور ما رو اعدام کردنکردن.البته از این نگذریم که انجیل تحریف شده و بهش زیاد نمیشه اعتماد کرد
  • یه کاسب A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    25 3
    خدا کنه از سیاره مشتری باشه
  • بی نام RO ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    62 1
    پارازيت است ، منشاش هم ايرانه
  • مهدی A1 ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    14 2
    هر گاه انسان تصور کرد که در دانایی خود یقین پیدا کرده به خطا رفته. خشت اول تحول علم تردید است
  • حمید IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    1 18
    یه فیلم را به مردم روی زمین نشان دادند و گفتند به کره ماه رفته ایم بعد از چهل سال کسی به آنجا نرفته عده ای گفتند رفتن به کره ماه دروغ بوده در همین زمین فیلم برداری کرده اند تاخودشان را بزرگ کنند سوال اینجاست چرا دیگر به کره ماه نرفتند . حتی یک بار یا اینکه من نشنیده ام . اما اینکه در روایات اسلامی به موجودات فرازمینی اشاره نشده است درست نیست باید بدانید بر اساس بعضی احادیث موجودات مادی غیر زمینی وجو ددارند ولی مانند ما انسانها مختار نیستند .
  • مهدی A1 ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    7 6
    من نمیدونم چرا همه فکر میکنن که اگه موجودات فضایی موجود باشن،از ما هوشمندتر هستند،شاید موجوداتی هم باشند که، توانایی اونها کمتر از ما باشه.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
      6 2
      علتش سینماست عزیزم ، این تفکر رو رسانه ها در طول سالها در ذهن ما نهادینه کردند
  • رضا RO ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    4 14
    داستان موجودات فضایی ناشناخته یا همان ufo، مثل ماجرای رفتن نیل آرمسترانگ به ماه در سال 1969، مثل داستان مثلث برمودا و مثل چندین ادعای دیگری که توسط ایالات متحده آمریکا مطرح شده، دروغ محض است.
    • بی نام EU ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
      2 2
      قبول ولی ای کاش میشد این حرف رو درباره همه ادعاهای شک بر انگیز مطرح کرد. این یکی لاقل توسط دانشمندان مطرح شده.
  • مجید RO ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    13 1
    ما ایرانیا مثل اینکه رفتیم تو پوست دن کیشد به همه چیز شک داریم وهمه را دشمن میبینیم علم و بحث علمی مرز ودین وملیت نداره و جهانیست
  • حسین IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    3 1
    من عاشق موجودات فضایی هستم.حتی یه بار خوابشونو دیدم.
  • بینام DE ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    7 1
    یعنی نوه من با ادم فضایی ازدواج میکنه اونوقت من چی بپوشم