روزنامه ای سوئدی روز چهارشنبه به نقل از یک افسر اطلاعات خارجی سابق روسیه اعلام کرد یک دیپلمات سوئدی، اطلاعات سیاسی محرمانه و حساس را در خصوص اتحادیه اروپا در اختیار روسیه قرار داده است.

به گزارش واحدمرکزی خبر، سرگئی ترتیاکوف که به سوئد گریخته است،در گفتگو با روزنامه اکسپرسن اعلام کرد این دیپلمات سوئدی مقادیر زیادی اطلاعات و اسناد به ویژه در خصوص چگونگی تلاش کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق برای نزدیک شدن به اتحادیه اروپا و ناتو، در اختیار روسیه قرار داد.

ترتیاکوف بدون نام بردن از این دیپلمات سوئدی، اعلام کرد وی در اواخر دهه نود میلادی توسط روسیه جذب شد و در سال های 1999و 2000ر نشست های مرتبی با سرویس اطلاعات خارجی روسیه داشت. این دیپلمات سوئدی که از سوی روس ها به سیلورستر ملقب شد، اطلاعات محرمانه سامانه داخلی اطلاعات اتحادیه اروپا را به روسیه ارائه کرد.

ترتیاکوف در گفتگو با اکسپرسن اعلام کرد وی ارزشمند بود و دسترسی دائمی ما را به اطلاعات به روز فراهم می کرد. این دیپلمات سوئدی که براساس گزارشها همچنان در وزارت خارجه این کشور کار می کند، در گفتگو با روزنامه اکسپرسن اعتراف کرد با نمایندگان روسیه در نیویورک در تماس بوده است. وی در عین حال تاکید کرد توصیف ترتیاکوف از رویدادها "گمراه کننده" است. این روزنامه سوئدی همچنین گزارش داد پلیس امنیتی این کشور از سوی سازمان جاسوسی امریکا (سیا) از فعالیتهای این دیپلمات سوئدی مطلع شده و توماس لیندستراند دادستان سوئد در سال دو هزار و دو تحقیقات را در خصوص اتهامات جاسوسی وی اغاز کرده بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه از استکهلم، این در حالیست که درست پس از سه ماه، تحقیقات متوقف شد زیرا اطلاعاتی که این دیپلمات به ان دسترسی داشت، عمدتا سیاسی بود. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 51663

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =