۰ نفر
۱۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۸

هفته‌نامه تایم به مناسبت پایان دهه اول هزاره دوم میلادی، فهرستی از 10 کتاب برتر دهه گذشته را منتشر کرد.

دو هفته‌نامه «مشق آفتاب» طی گزارشی در ویژه‌نامه نوروزی خود به این 10 کتاب پرداخته است. 

1. رتبه اول این فهرست متعلق به رمان «هرگز رهایم نکن» نوشته ایشی‌گورو - نویسنده ژاپنی برنده بوکر 1989- است. این رمان در سال 2005 به چاپ رسید و نامزد جایزه بوکر، جایزه آرتور سی. کلارک و همچنین نامزد جایزه انجمن ملی منتقدان کتاب آمریکا شد. 

«هرگز رهایم نکن» به زبان‌هایی همچون روسی، فرانسوی، آلمانی، هلندی، فنلاندی، بلغاری، ژاپنی، ایتالیایی، ایسلندی، چینی، اسپانیولی، دانمارکی و پرتغالی ترجمه شده است. 

2. رتبه دوم این فهرست در اختیار کتاب «جاناتان استرینج و آقای نورل» نوشته سوزانا کلارک (2004) است. این کتاب در سال 2004 نامزد جایزه بوکر و کاستا شد و یک سال بعد توانست جایزه ادبی هوگو، جایزه لوکوس و جایزه انجمن جهانی نویسندگان آثار تخیلی را به‌دست آورد. 

3. رمان «تصحیحات» نوشته جاناتان فرانزن (2001) در مکان سوم قرار دارد که کسب جایزه ملی کتاب آمریکا برای بهترین اثر داستانی و جایزه یادبود جیمز تیت بلک - قدیمی‌ترین جایزه ادبی بریتانیا - را در کارنامه خود دارد. 

این کتاب در سال 2002 نامزد جایزه ادبی پن/فاکنر و یک سال بعد نامزد جایزه بین‌المللی ایمپک دوبلین شد. 

4. کتاب «خلاصه زندگی شگفت‌انگیز اسکار وائو» نوشته جونوت دیاز (2007) چهارمین رمان برتر دهه گذشته از نگاه تایم انتخاب شده است. 

این رمان پرفروش در سال 2008 موفق به کسب جایزه پولیتزر و جایزه انجمن ملی منتقدان کتاب آمریکا برای بهترین اثر داستانی شد. روزنامه نیویورک‌تایمز در سال 2007 این کتاب را بهترین رمان سال انتخاب کرد. 

5. «جهان شناخته‌شده» نوشته ادوارد جونز (2003). این کتاب نوشته نویسنده سیاه پوست متولد سال 1950 است. این رمان اولین رمان جونز است که جایزه پولیتزر را برای او به ارمغان آورد. 

داستان کتاب در ویرجینیا می‌گذرد و موضوع برده داری سیاه پوستان به دست سفیدپوستان و همچنین سیاه‌پوستان را بررسی می‌کند. کتاب چندین و چند راوی دارد و به همین دلیل سرشار از موقعیت‌های جذاب و شخصیت‌های قوی است. 

6. «هری پاتر و محفل ققنوس» نوشته جی.کی. رولینگ در مکان ششم این فهرست قرار دارند. پنجمین قسمت از کتاب‌های هری‌ پاتر که در سال 2003 منتشر شد، در سال 2007 مورد اقتباس سینمایی قرار گرفت و همچنین موفق به کسب جوایز ادبی متعددی از جمله بهترین کتاب ویژه جوانان در سال 2003 شد. 

7. کتاب «تاوان»، اثر معروف یان ‌مک‌ایوان که در سال 2002 به چاپ رسید، در این فهرست در رتبه هفتم دیده می‌شود. مک‌ایوان با این کتاب نامزد جایزه بوکر شد، هرچند پیش از آن با رمان «آمستردام» این جایزه را کسب کرده بود. 

این کتاب در سال 2007 اقتباس سینمایی شد و تا آستانه کسب جایزه اسکار نیز پیش رفت. «تاوان» نامزد جایزه یادبود جیمز تیت بلک و جایزه کاستا بود و در سال 2004 جایزه سانتیاگو را برای بهترین رمان اروپا و جایزه انجمن ملی منتقدان کتاب آمریکا را برای بهترین اثر داستانی کسب کرد. 

8. «زندگی تجملی» نوشته ریچارد پرایس (2008). هشتمین رمان ریچارد پرایس. داستان کتاب در ایست ساید منهتن می‌گذرد و با یک جنایت شروع می‌شود. جنایتی که در ابتدا خیلی ساده به نظر می‌رود اما کم کم لایه‌های پنهانی آن برملا می‌شود. 

این رمان با نقدهای مثبتی از سوی منتقدان روبه رو شد و منتقد نیویورک تایمز درمورد آن نوشت:«هیچکس مثل پرایس دیالوگ نمی‌نویسد، حتی المور لئونارد و دیوید ممت هم چنین دیالوگ‌هایی ننوشته‌اند.» 

9. «ما به انتها رسیدیم» نوشته جوشوآ فریس (2007). فریس متولد 1974 است و «ما به انتها می‌رسیم» اولین رمان او است. 

پیش‌تر داستان‌های کوتاهی از او در مجلات معتبری چون نیویورک به چاپ رسیده است. این رمان طنزی است درمورد محل‌های کار و شرایط کار در آمریکا. 

کتاب تا حدی وامدار رمان «امریکانا» نوشته دن دلیلو است و حتی عنوان رمان فریس از جمله اول کتاب دلیلو قرض گرفته شده است. این کتاب را منتقدان یک پارچه تشویق کردند و مجله نیویورک تایمز ان را به عنوان یکی از بهترین آثار سال 2007 انتخاب کرد. 

10. «خدایان آمریکا» نوشته نیل گیمن. این کتاب در سال 2002، جایزه‌هایی چون هوگو، نبولا و لوکوس را کسب کرده و تاکنون به 22 زبان ترجمه شده است. 

این رمان 480 صفحه‌ای نویسنده 50 ساله آمریکایی در دنیایی فانتزی می‌گذرد. مضمون این کتاب است که موجودات افسانه‌ای تنها به این دلیل که انسان‌ها به آنها اعتقاد دارند، وجود دارند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 51673

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =