جزئیات خواندنی طرحی که در فوتبال انقلاب به پا می کند/بفرمایید ویدئو چک

ویدئو کمک داور ؛ این جدیدترین اتفاق روز فوتبال است. چالشی بزرگ که شاید سرنوشت فوتبال دنیا را تغییر دهد.

فاطمه پاقلعه نژاد -خبرگزاری خبرآنلاین(این گزارش با راهنمایی های نوید مظفری کارشناس داوری خوب کشورمان نوشته شده است)/ تنها چند روز بعد از نشستن جیانی اینفانتینو  بر مسند ریاست فیفا، او بزرگترین تصمیم را که سال ها بود تیم بلاتر از انجامش طفره می رفتند، تصویب کرد. تغییرات در نظام داوری بین المللی فوتبال. کاری بس دشوار که همیشه فوتبالی ها اعتقاد دارند از هیجان و زیبایی اش کم می کند. این اما اولین بار نبود که اینفانتینو اعتقاد داشت نظام داوری 3 نفره درون زمین، همه حقیقت های فوتبال را نمی بیند و عدالت در زمین مسابقه اجرا نمی شود. او بر همین اساس بود که از 4 عضو فیفا در برد بین المللی فوتبال خواست تا درخواست جلسه ویژه داشته باشند. جلسه ای برای تصویب یک انقلاب در فوتبال. رئیس جدید ایتالیایی، سوئیسی خیلی پیشتر از آنکه کسی انتظارش را داشته باشد، به فکر محقق کردن شعار انتخاباتی اش بود: «تغییر»

این انگلیسی های پیر راضی شدند

هر تغییری در قوانین فیفا تنها زمانی قابل اجراست که به تائید برد بین المللی فوتبال برسند. بردی که ابتدا 4 عضو داشته یعنی نمایندگان انگلستان، ولز، ایرلند شمالی و اسکاتلند اما بعدها به اصرار فیفا، 4 عضو دیگر هم به نمایندگان 4 کشوری که ادعای مالکیت فوتبال امروزی  را دارند اضافه شدند و این 4 نماینده به جای همه کشورهای دیگر صاحب فوتبال در این برد عضویت دارند. هر قانونی تنها زمانی تصویب می شود که 6 رای از 8 رای را داشته باشد و طرح استفاده آزمایشی از «ویدئو کمک داور» در دستور کار قرار گرفته و این مهمترین دستاورد جلسه شماره 130 این برد بوده است. اینفانتینو از این تغییرات می گوید؛ رئیس جدید می گوید نمی تواند چشمانش را بر تغییرات تکنولوژی ببندد و به همین دلیل است که در برد بین المللی این خواسته تصویب شده است. اینفانتینو در مصاحبه اش گفته است:« ما نمی توانیم چشم های مان را به پیشرفت  تکنولوژی ببندیم. اما این مفهموش استفاده از تکنولوژی جدید نیست.  باید اول تست های مختلفی را پشت سر بگذاریم. باید مطمئن باشیم با این تکنولوژی اصل فوتبال زیر سئوال نرود و به فوتبال لطمه ای نخورد. نکته اصلی برای ما این است که نکند استفاده از این تکنولوژی، هیجان و سرعت بازی را بگیرد. باید در این تست ها به این نتیجه برسیم که سرعت بازی فدای دقت نمی شود.» او و خیلی های دیگر می ترسند وقفه هایی که این چک ویدئو ایجاد می کند، فوتبال را قربانی کند و جذابیتش را بکشد.

جزئیات مهم درباره نحوه اجرا:

به محض اعلام اجرای طرح و بر اساس طرح پیشنهادی، 13 کشور از همین آغاز آمادگی شان را علام کردند تا تست ها را در لیگ های شان برگزار کنند. بر اساس مصوبه برد بین المللی، دستور العمل این تست ها دو سال حداقل طول می کشد و زیر نظر برد بین المللی، هر لحظه چک می شود. زمان شروعش باید از ابتدای سال 2017 باشد. یک دانشگاه معتبر که به زودی نامش اعلام می شود، تمام روند این دوره پژوهشی را زیر نظر دارد و نتایج به دست آمده را مدام تحلیل می کند. و سرانجام بعد از دو سال نتایج به دست آمده جهت تصمیم گیری قطعی، به برد بین المللی می رود و برایش تصمیم گیری می کنند.

چه مواردی با ویدئو چک بررسی می شوند؟

قانون گذار برای استفاده از ویدئو چک ها در فوتبال، شرایطی را ایجاد کرده تا مانع از قطع متوالی مسابقات شود. آنها موارد بسیار حیاتی و اثرگذار در نتایج را موارد قابل بررسی دانسته اند. یعنی کمک داور پای دستگاه ویدئو فقط برای تصمیم ها مثل گل، پنالتی، اخراج و جلوگیری از جریمه اشتباهی می تواند از این امکان استفاده کند. این متن قانون است اما نوید مظفری کارشناس داوری درباره این قانون می گوید: «وقتی می گوییم گل، خیلی از اتفاقات را در بر می گیرد، تمام گل هایی که زده می شوند. خطاهای حساس، مثلا هندهایی که معلوم نیست درون محوطه بوده اند یا نه یا کلی جزئیات دیگر که حسابی باعث سرگردانی در بازی می شود.»

 شرایط استفاده از ویدئو چک را چه کسی تشخیص می دهد؟

یکی از تصمیمات مهم برد بین المللی این است که اختیار استفاده از ویدئوچک را تنها در اختیار داوران گذاشته است. 3 حالت برای استفاده از این سیستم وجود دارد.1.  داور در حین بازی شک می کند و از کمکش خواهش می کند تا با بازبینی صحنه، نظرش را اعلام کند. 2.  کمک داور در تصویر صحنه ای می بیند که در تضاد با تصمیم داور است و در گوشی به داور وسط اعلام می کند. داور بر اساس گفته او نظرش را تغییر می دهد. 3. حالت سوم زمانی است که داور وسط به گفته کمکش اعتماد نمی کند و تصمیم می گیرد تا خودش در تصاویر ببیند آیا تصمیم گرفته شده درست بوده یا نیاز به تغییر دارد.

الزامات داشتن چنین سیستمی چیست؟
اجرای این سیستم چیزی بیش از 30 دوربین مستقر روی خطوط دارد. یعنی باید تمام زوایا پوشش داده شوند. نوید مظفری مثال جالبی می زند: «بازی پرسپولیس و سایپا، آندو معترض به این بود که یک خطای هند پنالتی برای شان گرفته نشده. تلویزیون ایران در آن لحظه سوییچ کرده بود و هیچ دوربینی تصویر را نداشت. با تصاویر موجود اصلا نمی شد نشان داد چه اتفاقی افتاده است، در تصاویر ضبط شده از پشت دروازه در شبکه خبر، من تصویری دیدم که نشان می داد حرف آندو درست است. حالا این اتفاق اگر برای این سیستم بیفتد، ببینید چه اتفاقاتی به همراه دارد و چه جنجال هایی ایجاد می کند؟»این بخشی از مشکلات قانونی است که فوتبالی ها را می ترساند. اینکه این قانون اگرچه محاسنی دارد اما می تواند هیجان فوتبال را بکشد.

 

 

41257 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 516915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م A1 ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    14 16
    اگه این اتفاق بیفته کلا به ضرر پرسپولیسه به نظر میاد دوران رانت خواری متعصب ها به پایان رسیده
    • علی A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
      10 9
      چه کرد بنگر با ساق پا و زانوی بازیکن تراکتور و قرمز نگرفت...
  • بی نام A1 ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    12 5
    ما اصولگرایان اجازه چنین چیزی نمیدیم. اکثریت فیفا در دست اصولگرایان است.
  • م A1 ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    10 12
    دوران رانت خواری پرسپولیس تمام شد
    • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
      1 2
      اره رانت خواری پرسپولیسه نمیدونم این چه رانتیه که پرویز دائما ازش سود میبره ، توپ ته گله و هزار مدل خطا داور نمی بینه اما رانتش پرسپولیس میبره, امان از توهمات آبی
  • علی DE ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    14 0
    تو ایران هدست رو هم نداریم چه برسه به اینا