ایسنا نوشت: محمود زهار، موضوع سوریه را دلیل بروز وضعیت کنونی در روابط میان حماس و ایران دانست.

محمود زهار، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) با تاکید بر بی‌طرفی جنبش متبوعش در "بازی محورهای منطقه‌ای" نتیجه چنین اقداماتی را شکست دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) زهار در گفتگو با برنامه «العربی الیوم» که از شبکه تلویزیونی العربی پخش شد، گفت: متهم کردن حماس به دست داشتن در ترور هشام برکات، دادستان کل مصر چیزی نیست که همه دستگاه‌های امنیتی مصر به آن باور و اعتقاد داشته باشند.

وی با رد چنین اتهاماتی علیه جنبش حماس، از قاهره خواست تا ضمن تجدید نظر در این دیدگاه، دست از اتهام زنی به حماس بردارد تا روابط دو طرف از حالت متشنج کنونی بیرون بیاید.

محمود زهار با اشاره به اینکه رابطه جنبش حماس با سازمان کل اطلاعات مصر مثبت بوده و هست، گفت: این رابطه مبتنی بر تفاهم، همکاری و هماهنگی مشترک بوده و از دوره وزارت عمر سلیمان تا به امروز نیز این شرایط ادامه داشته است اگر چه ارتباطات و تماس ها میان دو طرف در حال حاضر در پایین‌ترین حد است.

وی در ادامه با غیر حرفه‌ای دانستن رفتار وزارت کشور مصر در برخورد با موضوع ترور دادستان کل مصر، خواستار جبران این امر شد و انجام آن را گامی ضروری در مسیر موفقیت مصر در بازیابی نقشی دانست که این کشور در بسیاری از پرونده های مربوط به مسئله فلسطین دارد.

محمود زهار با تاکید بر اینکه تحرکاتی در سطح داخلی و منطقه ای برای اصلاح روابط جنبش حماس و قاهره صورت گرفته است، ابراز امیدواری کرد که قاهره به عدم صحت ادعاهای مطرح شده علیه حماس پی ببرد و دست از محاصره بردارد و گذرگاه رفح را بگشاید.

جماعت اخوان المسلمین موضوع دیگری بود که محمود زهار به آن پرداخت و تاکید کرد که حماس هیچ ارتباط سازمانی و در هیچ سطحی با این گروه ندارد. حماس یک جنبش مبارز است که هدف اساسی و اصلی‌اش آزادسازی فلسطین می باشد.

وی در ادامه اتهامات مطرح شده از سوی جنبش فتح مبنی بر دخالت حماس در امور داخلی مصر را محکوم کرد و آن را دروغ دانست.

عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در پاسخ به پرسشی در خصوص مذاکرات اخیر فتح و حماس در قطر یادآور شد که مذاکرات اخیر بر خلاف گفتگوهای پیشین نتیجه ای نداشت و جنبش فتح مسئول شکاف موجود میان فلسطینیان است.

محمود زهار، جنبش فتح را به تلاش برای خارج نمودن حماس از عرصه سیاسی متهم کرد و گفت که این جنبش از طریق محاصره، گرسنه نگاه داشتن مردم و جلوگیری از بازسازی غزه به دنبال تحقق همین هدف است.

این عضو برجسته حماس در ادامه به موضوع رابطه با ایران پرداخت و گفت: جنبش حماس برای بهبود روابطش با این کشور می کوشد؛ ولی این مناسبات نیاز به بازسازی دارد.

وی با ابراز تاسف از شکاف موجود در جهان اسلام که دلیل آن نیز مناقشات موجود در خاورمیانه است، گفت: جهان اسلام به دست خویش، خود را نابود می کند.

وزیر خارجه سابق فلسطین گفت: ما به دنبال بهبود روابط خود با ایران، عربستان، جهان عرب و جهان اسلام هستیم.

وی موضوع سوریه را دلیل بروز وضعیت کنونی در روابط میان حماس و ایران دانست و خاطرنشان کرد که در دوره حضور جنبش در سوریه این انتظار وجود داشت که حماس یا با نظام یا با مخالفان نظام در یک جبهه باشد اما حماس گزینه دشواری را انتخاب کرده است؛ زیرا نمی خواهد در بازی محورهای منطقه ای مشارکت کند. در این بازی هم حماس و هم فلسطینیان شکست خواهند خورد.

روابط حماس با عربستان موضوع دیگری بود که زهار به آن پرداخت و گفت که حماس بعد از ورود ملک سلمان به قدرت با وی دیدار داشته؛ ولی رابطه دو طرف تا این لحظه تغییری پیدا نکرده است. جنبش بر بهبود روابطش با عربستان تاکید دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که یک هیات به نمایندگی از اقشار مختلف ملت فلسطین برای دیدار با مسئولان عربستان و بهبود روابط البته به شکلی که در راستای خدمت به آرمان فلسطین باشد راهی عربستان شود.

زهار در پاسخ به پرسشی درخصوص اقدام اخیر شورای همکاری خلیج فارس در درج نام حزب الله در لیست گروه های تروریستی گفت: در مورد اصطلاح تروریسم توافق نظر میان اعضا وجود ندارد. درج نام حزب الله در لیست گروه های تروریستی صرفا یک موضع سیاسی بوده است. جنبش حماس در بازی محورهای منطقه ای دخالت نمی کند و جانب هیچ طرفی را نمی گیرد و خود را از این موضوع دور نگاه می دارد زیرا برای خود مشکل بزرگی به نام اسرائیل دارد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 518423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا A1 ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    بزدل های ترسو... از دریوزگیه جلوی عربستان چیزی جز خفت نصیبتون نمیشه
    • بی نام A1 ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
      216 1
      ازاین فحشها به فلسطینیها خیلی دادند اما اصل مسئله گویا اینست که درک موضوع همه با فلسطینیها اختلاف دارندیک زمانی عرفات این سیاست یکی به نعل یکی به میخ را داشت حماس از منتقدین این سیاست بود حالا خود حماس هم به همان روز افتاده در واقع این واقعیت منطقه است کمتر غیرتی بشوید تا کمتر اذیت شوید ماجرای فلسطین واقعا پیچیده است
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    228 4
    حیف نون
  • فرید A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    ایران اگر دنیا را به پای گروه های مقاومت فلسطینی بریزد متاسفانه دلارهای نفتی سعودی و قطر و ناسیونالیسم منفی عربی باعث میشود در لحظات حساس کنونی بیشتر از اینکه به فکر آرمان فلسطین باشند دقیقا بعکس اظهارنظرهای اینچنینی کاملا به ایران پشت میکنند ولی ایران همیشه نشان داده که آرمان فلسطین و مردم این منطقه برایش مهمتر از نادانی سیاسی این گروهها است اما بهرحال صبر ایران هم حدی دارد و تا بینهایت به این خیانتها بی اعتنا نخواهد بود و سعی میکند هر چه بیشتر توجه و حمایتش را معطوف دوستان همیشگی و هم پیمانان منطقه ایش مانند حزب الله لبنان و دولت های پس از صدام در عراق و بشاراسد در سوریه بکند همپیمانانی که نشان داده اند فهم سیاسی ایشان آنقدر زیاد است که ایران را قابل اطمینان ترین همپیمان بدانند
  • بي نام ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    232 4
    پولاشو ن ته بكشه روابطشون با ايران خوب ميشه
  • بی نام IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    ای کاش ایران برای مدتی از همه اعراب فاصله میگرفت و اونها رو به حال خودشون میذاشت... مگه چی میشد؟
  • فرهاد A1 ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    175 5
    قربون اسلام شناسی دکتر شریعتی برم که قشنگ نوشته در مورد فلسطینی ها
  • بی نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    جالبه، میگه مشکل بزرگی به نام اسراییل داریم بعد در مورد تروریستی بودن حزب الله نظری نمیده
  • ناشناس A1 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    61 5
    بعضی وقتها شرایط بگونه ای پیش میرود که راه سومی بعنوان موضع بیطرف وجود نخواهد داشت
  • بی نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    140 5
    سوریه و ایران تنها کشورهایی بودن که به شما سلاح میدادن حالا میگی ما وارد مناقشات منطقه ای نمیشیم؟؟
  • شمس تبریزی A1 ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    49 1
    آقای زهار لطفا .......
  • بی نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    52 3
    اینها شعبه اخوان در فلسطین هستند .............
  • بی نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    28 2
    خلایق هرچه لایق. تمام.
  • روحانی هاشمی A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    38 2
    حالا یه سری میگن باید باز بهشون کمک کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام US ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    42 2
    اختلافشون با ایران این بود که قطر پول بیشتری بهشون میداد باقی ماجرا دیگه قصه هست
  • بی نام A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    33 2
    دروغ میگه هم حماس و هم اون فلسطینی هایی که بشار اسد بهشون پناه داده بود در این چند دهه علیه سوریه و به نفع عربستان وارد جنگ شدن که حتی خود اسد هم مطالبی رو بهشون گفت خبرش هم هست. اینا از عربستان بیشتر پول گرفتن رفتن طرف عربستان دروغ میگه بی طرفه
  • مجیدایران اوغلی اذری زبان A1 ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    37 7
    عامل اصلی تشکیل حماس در زمان رمضان ایران بوده ولی اولین نامردی را هم ما از حماس دیده ایم حماس در غزه فرش قرمز زیر پای امیر قطر انداخت در سوریه با مخالفان بشار دوشادوش بر علیه بشار میجنگند در یمن برای ال سعود تونل حفر میکنند در ترکیه با اردغان دل میدهند و قلوه میگیرند در مورد حزب ا.... لال میشوند و انتظار دارند با ایران رابطه هم بهبود بخشند بقول معروف از سنگ پای قزوین هم سبقت گرفته اند حماسیها بدانند ملت ایران انها را نخواهد بخشید اگر رابطه با فتح را توسعه دهیم هزار برابر بهتر از حماس است در ضمن حماس به اصطلاح بیطرف اجازه داده که داعش در غزه علنا اعلام موجودیت کند در پایان این ما مردم از حماس خشمگین نیستیم بلکه مسیولان هم از عملکرد حماس ناراحت هستند که اجازه سفر به ایران ندادند
  • علی IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    19 3
    بخاطرخدابه فکر مردم خودمون باشید آخه این همه پول خرج فلسطین ولبنان کردیم چی نصیبمون شد اگر این پولها رو خرج کویر لوت میکردیم حالا یه بوستان بهشتی وسط کویر داشتیم
  • بدون نام ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    24 3
    فقط كافيه تو نماز جمعه حرفي در مورد امريكا و اسراييل گفته نشه تا از اين همه هزينه در فلسطين رو دستمون نباشه بدترين عرب فلسطيني هست ........
  • حیدری IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    22 4
    وقتی 48کشور اسلامی یا با اسرائیل رابطه سیاسی یا اقتصادی دارند یا پیمان ترک مخاصمه امضا نموده اند و روزانه هزاران فلسطینی از مرز غزه و تشکیلات خودگردان فلسطین برای کار راهی اسرائیل میشوند چه دلیلی دارد که ایران خود را درگیر مسئله فلسطین نماید؟؟ ویا روی موشکهایش عبارت عبری اسرائیل باید از بین برود بنویسند؟؟ میگن یکی مرده بود موقع خاکسپاری گفتن که مرحوم وصیت کروه که کسی سیاه نپوشه یه عده از اون طرف در اومدند گفتن مرحوم......خورده ما میخوایم سیاه بپوشیم حالا حکایت رفتار مسئولان ایران است با فلسطینیها
  • مورچه A1 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۲
    15 2
    عرب همیشه خیانت کرده از زمان قبل از پیامبر و چه زمان پیامبر و چه زمان امامان معصوم و چه امروز و چه در آینده همیشه تاریخ نشان داد که اعراب انسانهای با ثباتی نیستن
  • بی نام A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۳
    13 2
    نه شیر شتر نه دیدار عرب.همین و بس . . . .