مهر نوشت: روزهای سخت بازار خودرو در سال ۹۴ رو به پایان است. رکود همچنان در بازار حکمران است و لجبازی خریداران گویا قرار است به سال ۹۵ برسد. همه چیز مهیای آن است که رکود بازار خودرو پابرجا باقی بماند.

یک هفته بیشتر به پایان روزهای سرد زمستانی باقی نمانده است. بازارها هر یک به تناسب، از رونق خاصی برخوردار هستند. خرید و فروش‌ها در بازار به اوج رسیده است و بسیاری از صنوف، روزهای نسبتا پررونق یا حداقل مناسب‌تری نسبت به قبل را می‌گذرانند. حتی بازارهایی که فعالانشان تا پیش از این، از نخریدن کالاهایشان از سوی مردم نالان بودند، چند هفته‌ای هست که راضی‌تر از قبل به نظر می‌رسند. اما همه بازارها این طور نیستند. بازار خودرو همچنان سوت و کور است و رونقی در آن به چشم نمی‌خورد.

ماههای رکود بازار خودرو البته از سال هم گذشته است، یک سال و نیمی هست که بازار خودرو با رونق چندانی مواجه نیست و گویا قصد هم ندارد به این زودی‌ها به آن خاتمه دهد. فعالان بازار خودرو هم کمتر امیدی به رونق بازار حداقل در ماههای ابتدای سال ۹۵ دارند. آنها می‌گویند زودترین زمانی که شاید بازار خودرو از رکود خارج شود، تابستان سال آینده است که شاید همزمان با آغاز سفرهای تابستانی، بازار رونق را به خود ببیند. بنابراین نزدیکترین امیدی که می‌توان به رونق بازار خودرو داشت، حداقل ۴ تا ۵ ماه دیگر است.

یکی از فعالان بازار خودرو در رابطه با رکود عمیقی که بازار خودرو را در بر گرفته، به خبرنگار ما می گوید: امسال اوضاع متفاوت از سال های قبل است، یعنی شاید نسبت به سال قبل، حتی تقاضا برای خرید و فروش خودرو کاهش یافته است. او می افزاید: برخی منتظرند که در سال آینده مدل های جدیدی از خودرو وارد بازار شود و برخی دیگر بر این باورند طرح فروش اعتباری خودرو که از سوی دولت اجرایی شد، سهم عمده تقاضای بازار را ربوده است.

به گفته این نمایشگاهدار خودرو، کاهش عرضه خودرو در بازار دو عامل دارد، یکی بحث افت تولید خودرو که ناشی از رکود موجود است و عامل دوم اینکه خودروسازان با توجه به پایان سال، اتمام تعهداتشان در اولویت قرار دارد؛ بنابراین عرضه خودرو به بازار را کاهش دادند. در این میان کارشناسان هم معتقدند که تولیدکنندگان بخش اعظم مشتریان خودرو را جذب کردند، حال آنکه این موضوع به ایجاد یک خلأ در بازار منجر شده است. همچنین کاهش عرضه برخی خودروها در بازار موجب افزایش قیمت آنها شده است؛ حال آنکه قیمت برخی خودروهای موجود در بازار نیز نسبت به هفته گذشته با ثبات همراه بوده است.

بر این ‌اساس، هر چند فعالان بازار به رونق نسبی تقاضا در بازار اشاره می‌کنند، اما آنگونه که به ‌نظر می‌ رسد میزان مراجعه مشتریان برای خرید در بازار شب عید سال جاری با سال‌ های گذشته قابل ‌قیاس نیست. به اعتقاد آنها، تقاضا در سال‌ های گذشته نسبت به امسال از رشد بیشتری برخوردار بود، اما در سال جاری به‌دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان، فروش نقدی خودرو با مشکلات بسیاری مواجه شده است. گشت و گذاری در بازار هم این را تائید می کند که بازار با رونقی مواجه نیست؛ اما همین خرید و فروش اندکی هم که رقم می خورد، برخی افزایش قیمت های جزئی را در بازار رقم زده است که البته بیشتر قیمت گذاری است که از سوی فروشنده عنوان می شود و معلوم هم نیست خریداری داشته باشد. به هرحال رکود در بازار حکمران است و به این زودی‌ها هم قرار نیست که دست از سر بازار بردارد.

قیمت انواع خودروهای داخلی در بازار

هم اکنون قیمت تندر ۹۰E۱ در بازار ۳۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، هر دستگاه تندر ۹۰E۲ اتوماتیک ۴۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، تندر ۹۰E۲ بنزینی ۳۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، دنا ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، رانا ال ایکس یوور ۴ حدود ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، سمند ال ایکس بنزینی یورو ۴ حدود ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و تندر EF۷ ال ایکس ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

قیمت هر دستگاه سمند SE یورو ۴ حدود ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، سمند SE معادل ۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، هایما S۷ اتوماتیک ۸۵ میلیون تومان، آریو ۱۵۰۰ دنده دستی ۴۴ میلیون تومان، آریو ۱۶۰۰ معادل ۵۱ میلیون تومان، برلیانس V۵ معادل ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. تیبا ای ایکس ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، تیبا اس ایکس ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و تیبا دوگانه سوز ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

پراید ۱۱۱EX معادل ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، پراید ۱۱۱SX معادل ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، سایپا ۱۳۱SE معادل ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پارس تندر فیس لیفت لوگان ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، چانگان ایدو ۶۳ میلیون تومان، رنو ساندرو ۵۰ میلیون تومان، ر نو کولیوس ۱۴۶ میلیون تومان است.
22539

کد خبر 519049

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهیار IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    39 0
    این تیتر شما بی احترامی به ملت غیوری هست که سالها زیر سلطه خودروسازان داخلی عزیزان خود را به علت نبود استاندارد از دست دادند ، گروهی با سلطه بر صنعت خودرو این ملت را به قتل می رسانند نه با تفنگ بلکه با تولید آلودگی در هوا ، دارند زهر هر روزه به خورد ملت می دهند، بی کیفیتی قطعات خود نیز از آلات فیزیکی این قتل عام می باشد.
  • بی نام IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    17 1
    سئوال من از مسئولین این است آیا حاضر میشوند قیمت خودروهایشان را به شرایط قبل از تحریم برگردونن ؟؟؟؟؟؟ چه طور منتظرید که مردم بازار را از رکود خارج کنند در حالیکه خودتون یک قدم هم برای رفاه و آسایش مردم برنمیدارید ؟؟؟؟؟؟ اگر راست میگید بزرگترین شرکت و سود آورترین شرکت که شرکت نفت هست و وابسته به دولت هم هست قیمت بنزین رو فقط برای رضای مردم بکنه 800 تومان اونوقت یواش یواش از بالا شروع میشه و تا قیمت کالاها و اقلام دیگه هم پایینتر میاد الکی تحلیل نکنید که رکود حاکمه رکود حاکمه چون شما بعد از تحریمها پدر قشر متوسط و ضعیف رو درآوردید حالا هم که 12 درصد افزایش حقوق اعلام کردید معلومه که شما از رکود حمایت میکنید
    • سجاد IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
      2 0
      اگه مسئولان قول بدهند قیمت ها رو به سابق قبل از موضوع تحریم برگردانند من خودم به شخص بهشون قول میدم سه دستگاه خودرو صفر ازشون بخرم :
  • بی نام A1 ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    8 0
    واقعا" گل گفتی ،با شروع تحریم ها هم قیمت خودرو دوبرابر شد هم کیفیت شون افتضاح ...حالا که تحریمی درکار نیست نه قیمتو میارن پایین نه تغییری تو کیفیت ایجاد خواهند کرد همش هم مردم بیچاره باید جور بکشن
  • یارمحمدی DE ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۴
    4 0
    بعد ازتحریم قیمت انواع خودرو سه برابر شد،چه داخلی چه وارداتی حالا تحریم برداشته شده قیمتهاچرا بر نمیگرده به سال 85؟ مردم لج بازن یا خودروسازا و وارد کننده ها و در راس اونا قانونگذارا؟
  • حمید IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    2 1
    متاسفانه در سالهای اخیر موضوع خودرو در کشورمان تبدیل به ابزاری در دست برخی سیاسیون گردید و در این شرایط هم مردم چه مادی و چه معنوی شدیدا متضرر شدند و هم دولت ها آبرویشان را برای آن هزینه کردند لذا چشم ملت ایران به حاکمیت است که در نهایت این معضل را به چه صورت حل و فصل نماید ولی بازهم مردم شاهدند که هنوز برخی اشتباه کاری ها و ندانم کاری ها در این حوزه حتی به صورت لجبازی از طرف مدیرا ن ادامه داشته و هنوز هیچگونه مردم محوری در این مقوله مشاهده نمی شود که نمونه بارز آن عقد قراردادهای عجله ای با بژو فرانسه است در شرایطی که ده ها خودرو ساز معتبر دیگر خواهان همکاری با ایران هستند.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین