در روزهای ابتدایی سال 1395 که با عنوان "اقتصادی مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری شده است، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به تشریح بخشی از برنامه‌های دولت برای تحقق این مهم پرداخت.

به گزارش خبرآنلاين، محمدباقر نوبخت با حضور در يک برنامه زنده تلويزيوني در سخنانش، برخی انتقادات به عملکرد اقتصادی دولت، شرایط سخت موجود و تلاش انجام شده در این رابطه را مورد اشاره قرار داد و گفت: مگر باد رشد اقتصادی را بالا و تورم را پایین آورده است؟

در حالی چند سالی از طرح موضوع "اقتصاد مقاومتی" توسط مقام معظم رهبری می‌گذرد و سیاست‌های مربوط به آن تدوین و ابلاغ شده که به اعتقاد مسئولان و کارشناسان، اقتصاد مقاومتی به طور کامل عملیاتی نشده است. از همين رو است که مقام معظم رهبری با تاکید بر اهمیت اقتصاد مقاومتی، سال جاری را "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نامگذاری کردند.

دولت که در اجرای اقتصاد مقاومتی از مهمترین قوا به شمار می‌رود، دوشنبه، نهم فروردین، جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی در سال جاری را تشکیل داد و در این راستا مصوباتی نیز داشت.

دکتر "محمدباقر نوبخت"، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دو رسانه ملی، در این باره توضیحاتی ارائه کرد که اهم آن در ادامه به نقل از خبرگزاري ها آمده است:

* قطع وابستگی به نفت، اصلاح نظام مالیاتی، تولید منطبق با استاندارد و همچنین صرفه‌جویی، از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی است.

*{با اشاره به تعریف 240 پروژه در دولت برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی}:بر این اساس حدود 48 پروژه برای سال جاری تعریف شده و عملیاتی خواهد شد. پروژه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه‌هایی از جمله کشاورزی، نفت و صنعت و معدن اجرایی خواهد شد. در اجرای اقتصاد مقاومتی، اهمیت اقتصاد دانش بنیان در کنار سرمایه‌گذاری مورد توجه است و در این راستا در سال جاری یک درصد از تولید ناخالص داخلی به اقتصاد دانش بنیان و تحقیقات آن اختصاص خواهد داشت.

*{با اشاره به مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی در رابطه با فعال‌سازی تدریجی واحدهای تولیدی نیمه فعال یا غیرفعال}: در حال حاضر جدای از شهرک‌های صنعتی، حدود 36 هزار واحد تولیدی وجود دارد که 7000 واحد در طول سال‌های گذشته به حالت نیمه فعال یا غیرفعال درآمده‌اند، که در این حالت حدود 130 هزار فرصت شغلی از دست رفته است. اما دولت تصمیم دارد با اطلاعاتی که از آنها در تک تک استان‌های کشور در اختیار دارد، به چرخه تولید برگرداند. با مصوبه ستاد اقتصادی دولت، در نیمه نخست سال جاری حدود 5000 واحد از 7000 واحد تولیدی راکد، با تامین مالی و ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت فعال خواهند شد.

*دولت، برای تک رقمی شدن نرخ بیکاری در برنامه ششم توسعه که باید برای آن سالانه حدود 900 هزار شغل ایجاد شود، ضمن راه‌اندازی واحدهای تولیدی، از تحلیل شغل‌های موجود در این واحدها نیز ممانعت کند که این مهم نیز با تامین سرمایه در گردش در دستور کار قرار خواهد گرفت.

*{ در پاسخ به برخی انتقادات به عملکرد اقتصادی دولت}: دولت در شرایط سختی اداره کشور را بر عهده گرفت و با آنچه موجود بود توانست اقتصاد را از رشد حدود منفی شش درصدی، خارج و به سمت مثبت سوق دهد. اما آن‌قدر مشکلات زیاد است که این اقدامات به چشم نمی‌آید.

* توانستیم در کنار افزایش رشد اقتصادی که در سال 1393 حدود سه درصد مثبت و در سال گذشته حدود یک تا 1.5 درصد بود، تورم 40 درصدی را به حدود 11 درصد کاهش دهیم. مجموع بهبود ایجاد شده در شاخص‌های اقتصادی به سختی ایجاد شده و باد، رشد اقتصادی را بالا نبرده و تورم را افزایش نداده است؛ آن‌هم در زمانی که دولت کشور را به جای درآمد 120 میلیارد دلاری با 20 میلیارد دلار اداره می‌کند.

* عملکردها نشان می‌دهد، وزارت کشاورزی توانسته در این رابطه عملکرد موفق‌تری نسبت به سایرین داشته باشد. به‌طوری که توانسته رشد منفی را در دو سال گذشته جبران و به رشد مثبت دست پیدا کند و تولید گندم به عنوان یک کالای استراتژیک حدود 69 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در سال گذشته رشد در خدمات بین صفر تا یک درصد و در صنعت با وجود حمایت‌های انجام شده، منفی بوده است و نیازمند کار بیشتری است.

* دولت درباره‌ی اقتصاد مقاومتی به مفهوم یکسانی رسیده است. اینکه می‌گویند دولت اقتصاد مقاومتی را قبول ندارد، درست نیست. ما همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا از همه‌ی ظرفیت‌های داخلی کشور استفاده کنیم و با تولیدات باکیفیت و بااستاندارد، صادرات خوبی داشته باشیم.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 522372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    جناب نوبخت تورم پایین امه است اما رشد اقتصادی را تا به حال کسی درک نکرده رشد اقتصادی روی کاغذ در زمان احمدی نژاد هم بود
    • بی نام US ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
      31 69
      برای درک رشد اقتصادی کافیست به میزان تورم و قیمت دلار نگاه کنید دلار در سال 93 حدود 3400 تومان بود و در سال 94 نزدیک به 3440 یعنی 40 تومان افزایش
    • کارشناس اقتصاد بازار US ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
      85 16
      دوست عزیز واقعیت امر راباید درک کنید .اول بدانید اقتصاد از 3بخش تشکیل شده کشاورزی و صنعت و خدمات رشد کشاورزی 3/2 و رشد صنعت منفی 1/2 و رشد خدمات در 9 ماهه ی سال 1394 منفی 0/4 بوده البته همه میدونیم از تاریخ بیانیه ی برجام تا تاریخ اجرا دورانی پیش آمد به نام انتظار که باعث شد صنعت با رکود روبه رو شود اما از اجرای برجام ما تولید و فروش نفتمون 2 برابر شد . دوفاز پارس جنوبی افتتاح شد . افزایش سفرها و ترانزیت کالا ها عملا اقتصاد مارا از رکود در دوبخش خارج کرده .همین امر باعث شد که دلار از 3800 تومان به 3440تومان برسد ثبات و کاهش قیمت ها دربازارهای گوشت و ماهی و مرغ و میوه جات پر تقاضا نشاندهنده ی رشد بخش کشاورزی درسال 94است
    • بی نام US ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
      81 11
      مرکز آمار ارائه دهنده ی آمارهای اقتصادی است . رشد منفی 6/8 در دوران محمود و 0/7مثبت درسال 94 همه و همه خروجی این سازمان است که در هر دو دولت یک مسئول داشته و هیچ تغییر مدیریتی در آن ایجاد نشده برای درک رشد اقتصادی باید به تغییرات ارزش پول کشور در سال نگاه کرد اگر زیاد باشد یعنی وضعیت اقتصادی کشوربد است. خب اسفند 93 بارشد 3 درصدی اقتصاد دلار 3400 ودر اسفند 94 بارشد 0/7 تا آذرماه 3440 تنها 40 تومان افزایش داشته همین که قیمت میوه جات پر مصرف عید نسبت به سال قبل تغییری نکرده نشاندهنده ی رشد است
    • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
      76 10
      رشد اقتصادی الحمدا... همیشه هست ولی بعضی وقتها شش درصد و بعضی وقتها منفی یک درصد وگرنه کسی نگفت دوره احمدی نژاد رشد نبوده بوده ولی روی کاغذ هم منفی بوده تازه اون بنده خدا نفت 140 دلاری میفروخت
    • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
      33 25
      آقای نوبخت مهمترین انتظار مردم ارزانی و بالا رفتن قدرت خرید بعد از رفع تحریمها بود و کاهش قیمت دلار که با شروع تشدید تحریمها از 1226 تومان در سال 91 ظرف یک سال شد 3200 در ناباوری با وجود رفع تحریمها شده 3500 و آقای جهانگیری گفته اند مردم سال 95 منتظر ارزانی نباشند....مردم تا کی باید دلار گران و گرانی را بخاطر یه عده رانت خور و دلال ارزی تحمل کنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • ناشناس A1 ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
      49 13
      برای من واقعا عجیبه که یک دولت اصولگرا 8 سال یک کشور را داغون کرده و انتظار داشته باشیم که 3 ساله مشکل ها رفع بشه . در صورتی که حدقل 16 سال می کشه . همیشه خراب کردن راحت تر از درست کردن است . ما چه موقع می خواهیم متوجه بشیم ؟
  • بنده خدا A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    آقای نوبخت با احترامی که برای دولت قائل هستم ولی بنده در زندگی نه رشد اقتصادی و نه پایین آمدن تورم را ، احساس نکردم
    • مهدی A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
      41 12
      دوست عزیز در مورد رشد اقتصادی که قضیه ای زمانبر است فعلا مردم ملموس متوجه نمیشوند و البته کاستیهایی هم از سوی دولت وجود داشته است ولی در مورد تورم کاملا بی انصافیه که بگیم تورم کاهش نداشته است. با توجه به اینکه تورم در جامعه وجود داره نقطه سر به سر زیر 14 درصد در مقایسه با بالای 40 درصد اوایل دولت این یعنی ما همچنان شاهد افزایش قیمت خواهیم بود ولی دلیلی بر عدم موفقیت دولت نیست. در زمینه تورم دولت کمی بیش از اندازه سرعت کاهش رو نشونه گرفت که منجر به رکود شد.
    • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
      43 16
      شما اول برو مفهوم تورم و رشد اقتصادی رو بفهم بعد بیا اظهار نظر کن
    • حسین جوان بیکار A1 ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
      73 14
      دوستانی که نظرشون اینه :چرا پس ما درک نمیکنیم تغییر شرایط رو... رجوعشون میدم به زمانی که تورم وحشتناک 40 درصدی ابتدای دولت روحانی رو یادشون بیاد...خدا وکیلی نمیدونستیم قیمت پنیر امروز همون قیمت پنیر دیروزه یا باید 200 تومن گرونتر بخریم. عزیزانی هم که میگن این همه میگفتید تحریم آزاد بشه همه چیز حل میشه پس کو اثر رفع تحریم ها؟ خواهشا منطق داشته باشید... اولا هنوز سه ماه نشده که تحریم ها شروع به برداشتن شده...ثانیا مگه این فضاحتی که برای اقتصاد مملکت زمان دولت قبلی به ارمغان اومده سه ماهه و یک ساله اتفاق افتاده که انقدر عجول و لجوجید؟؟؟ ثالثا قیمت نفت که کشورمون با اون میچرخه در حال حاضر 1/5 زمان احمدی نژاد شده بابا انصافم خوب چیزیه ایرادای بنی اسراییلی نیارید
    • محمد A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
      41 10
      شاید رشد اقتصادی کم دیده شده یا کم بوده ولی دیگه این از تون حرفاست که پایین اومدن تورم و ایست قیمت ها رو ندیدین یادتون رفته که از سال 90 تا سال 92 شب میخوابیدی صبح بلند میشدی قیمتها هرروز خدا بالا میرفت. تو این مملکت متاسفانه هنوز عده ای از مسئولین هستن که اعتقد بر رشد اقتصادی با استفاده از تورم دارند که همچین چیزی در اقتصاد نداریم. تورم باعث ثروتمند شدن سرمایه داران و ضعیف و فقیرشدن قشر کارگر و زحمتکش و کلا قشر ضعیف از نظر دارایی و مال و اموال میشه. خواهشا مسئولین یه فکری به حال درصد وامهای بانکی بکنن که عملا مصداق رباخواری هستش.
  • بی نام IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    30 30
    جنا ب نوبخت این دولت ببینید چه بلایی سر صنعت فولاد و آلومینیوم آورده است تمام صنایع آلومینیوم و فلاد ورشکسته کامل هستند
  • بوئين زهرا RO ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    24 4
    شما بهتره تنها كاري كه بكنيد نرخ هزينه و تعرفه هاي دولتي و حامل هاي انرژي و مواد اوليه و ... رو دست نزنيد درقبالش هم افزايش حقوق و دستمزد نديد ، اونوقت نه توليد كننده و نه وارد كننده و نه مراكز خدماتي به بهونه افزايش قيمت تمام شده خدمات و محصولشون ، بهونه اي براي افزايش قيمت ندارند و بعدش اگه ميخواين و توانايي اش رو داريد ارزش پول و قدرت خريد مردم را بالا ببريد ، 100 تومن ميزارين رو دستمزد چندين برابرش از جاهاي ديگه از جيب مردم بيرون مي كشيد و دائم دم از تسهيلات ارزان و انواع و اقسام بسته هاي ضد ركود ميزنيد
  • بی نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    33 32
    استاد سفسطه.
  • ايران IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    28 23
    حتما درب خونه شما قيمتها كاهش پيدا كرده و تورم پايين اومده؟ آدرس بدبد
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    28 15
    خیلی از مردم فکر میکنن تورم بیاد پایین یعنی کالا ارزان میشه نه اینجوری نیست عزیزان با پایین امدن نرخ تورم کالاها با سرعت کمتری گران می شوند برخلاف دولت قبل که مثل اصحاب کهف شده بودیم شب میخوابیدیم صبح بیدار میشدیم کالاها نجومی گران میشد
  • محمود IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    23 16
    جناب نوبخت با ارقام واعداد بازی کردن که باعث رشد اقتصادی جامعه نمیشود رشد ورونق وپایین آمدن تورم این است خودروی 15میلیونی را مردم حداکثر20میلیون بگیرن نه 40میلیون
  • بی نام IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    20 24
    تورم پایین امده چون اقتصاد رو دوستان فریز کرده اند و این هنر نیست. وقتی که در هر کشوری رکود بیاد تورم صفر یا منفی میشه اینجا هم این دوستان کشور رو فریز کردن بعد میگن مشکل تورم رو حل کردیم
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    26 15
    یک لحظه تصور کنید دولتی غیر از دولت نهم و دهم آن فاجعه اقتصادی را به بار می آورد تندروها رسما نابودش می کردند و صدا و سیما ساعت ها برنامه جهت تخریب آن تولید می کرد ولی الان که این دولت خرابکاری دوستان رو داره درست میکنه باز نق می زنند
  • بدون نام ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    18 10
    بي نام اول و بنده خدا ناراحتي شما درست، اما والله به خدا موانع رفع اين مشكلات كه گفتيد دولت نيستا، دولت يك اقتصاد راكد و بسته رو تحويل گرفته، وقتي دولت دربرابر تك تك خواسته هاي مردم مسيوله كه تمام نهادهاي موثر در امور كشور دست دولت باشه، يعني اگر سازماني 180 درجه در تعارض با روش دولت گام بردارد و اتفاقا با نفوذ هم باشد و تمام حركات ان نهاد زير نظر جامعه بين الملل باشد، و البته تاثير گذار، ايا چنين توقعي از دولت منصفانه است? ايا نبايد اين خواسته ها از كل حاكميت مطالبه شود?
  • محسن IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    12 3
    برادرعزیزدکترنوبخت چنانچه فقط وفقط بشدت جلوی قاچاق و واردات کالاهایی که ظرفیت تولیدآن درکارخانجات داخلی ازقبل وجودداشت ولی بعلت واردات باارزآرزان درزمان احمدی نژادکارخانجات کارگران رابیرون کرده وتولیدراکاهش دادندبگیریدمطمئن باشیدازهمین رهگذراشتغال زیادی بارونق تولیددرکارخانجات بسرعت ایجاد میشود.فرضاالان اکثرکارخانجات تولیدلاستیک کشورزیربیست درصدظرفیت نامی خودکارمیکنندچون واردات امان آنهارابریده.بااینروش حداکثردرمدت 2ماه حداقل 10 کارخانه لاستیک داخل رونق میگیردوتعدادی کارخانه که مواد اولیه آنها مثل دوده صنعتی وکائوچوی مصنوعی وروغنهای صنعتی ونخ لاستیک وغیره و.... میسازندفعال میشوند
  • بی نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    23 11
    کسانی که اقتصاد کلان خوندن میدونن که دولت در واقع داره رکود ایجاد میکنه و به همین دلیل تورم کم شده به عبارت دیگه اگر بارون نباشه سیل هم نمیاد یعنی اینها میگن سیل نمیاد و ما موفق بودیم ولی در واقع مانع بارندگی شدن که این نتیجه حاصل شده.
  • قاسم IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    26 20
    انشالله اگر حریصان و چشم گشنه ها و دلواپسان اجازه بدهند از سال 95 شاهد رشد خواهیم بود
  • احمد DE ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    17 9
    اقاى نوبخت تورم با راكد ماندن مملكت پايين امده البته باامار دولت چون استخوان مردم زير بار گرانى خرد شده است رشد اقتصادى تا به اين لحظه احساس نمى شود
  • امیر شریفی A1 ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    9 7
    ممنون بابت خبر رسانی خوبتون
  • بی نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    18 7
    روحانی با حذف نمادهای ملی رای ملی گرا ها را از دست می دهد سال 96باید با وعده250هزترتومانی محمود بابت افزایش یارانه رقابت کند
  • بی نام A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    14 8
    بخش خبری امشب پروفسور ایزدی را اورده بود و کلی از خجالت دولت درامدند واقعا جای تاسف است و صدا سیما رویه غلط پارسالش را اصلاح نکرده . مبهمان مغرض کلی علیه برجام حرف زد و اعضای دولت را به اشتیاق برای امریکا متهم کرد
    • بی نام RO ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
      9 1
      صدا سيما بايد مال همه مردم شود
  • بی نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    11 4
    از همه خواهشمندم نقد منصفانه داشته باشیم عملکرد این دولت در بهداشت و امور خارجه محیط زیست و نفت عالی و بالاتر از حد انتظار مردم بوده است نظم بهتر و بی برنامه گی کمتری را نیز نسبت به دولت قبل شاهدیم اما در صنعت اقتصاد اموزش و پرورش راه و شهر سازی و کشاورزی متاسفانه شاهد هیچ عملکرد مثبتی نسبت به دوره قبل نیستیم بهبود اقتصادی را مردم خوب احساس میکنند و نیاز به امار و ارقام و سواد و غیره ندارد
  • علی A1 ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    18 6
    تلویزیون امشب با آوردن کارشناس همه چیز دان مرد همیشه در صحنه فردی که در اخبار 2230 در شبکه خبر در اخبار صبحگاهی رادیو اخبار ساعت14 رادیو سر قفلی دایم دارد یعنی فواد ایزدی جواب دکتر نوبخت ودولت را داد و به کل دولت توهین کرد. اقای ایزدی مردم در انتخابات 7 اسفند جوابتان را دادند بی جهت خود را به فراموشی نزنید.
  • بی نام IR ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    12 10
    ما دستتان را خالصانه می بوسیم که فقط و فقط و فقط و فقط ...... ما را از استرس افزایش شدید قیمت دلار و ماشین و خوردنی و پوشیدنی و ..........و بخصوص دارو و درمان روزانه راحت کردید ولی جوانمردی نیست اگر خودمان را به نادانی بزنیم و فکر کنیم این رشد پایین اقتصادی و رکود کنونی نتیجه عملکرد دولت جناب روحانی است مگر هزاران میلیارد معوقات بانکی اختلاسها و دزدیها یک چهارم شدن ارزش ریال رشد اقتصادی منفی شش درصد و وضعیت دارو و درمان مردم یادشان رفته چطور خجالت نمی کشند و توقع دارند دولت جدید معجزه کند
  • بی نام IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۱
    21 25
    آمارهای اقتصادی این دولت همکی ساختگی و بدور از واقعیات است