یکی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم در کامنت خود به مشکل عدم تحویل گرفتن زباله های خطرناک از سوی شهرداری تهران اشاره کرده و درخواست کرده این مشکل حل شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از وظایف تعریف شده شهرداری ها در قانون، جمع آوری و دفع بهداشتی زباله های خطرناک است.
طبق تعریف سازمان بهره وری انرژی ایران، وابسته به وزارت نیرو، لامپهای کم مصرف از جمله زباله های خطرناکی شمرده می شوند که دستورالعملی نیز برای شهرداری ها جهت دریافت، جمع آوری و دفع این زباله ها، به کد JIESB01/T4/01 نوشته شده که در آن، شهرداری ها ملزم به دریافت و دفع بهداشتی این زباله خطرناک شده اند.
با این حال یکی از شهروندان در سرویس مشکلات مردم گلایه کرده که پسماند لامپ های کم مصرف غیرقابل استفاده، توسط شهرداری ها تحویل گرفته نمی شود.
این شهروند نوشته: سلام یه مشکل به ظاهر ساده ولی لاینحل،لامپهای کم مصرف که میسوزن،میگن خطرناک هست وباید تحت نظارت جمع آوری بشن ولی کانکسهای بازیافت تحویل نمیگیرن،میگن مخزن مخصوص لازمه که ما نداریم،137 و1888هم تماس میگیرم میگن اینا خطرناکه،دور نندازین ولی اظهار بی اطلاعی میکنن که کجا تحویل داده بشه دوباره میگن به کانکسها تحویل بدین،کانکسها هم نمیگیرن.آخرش این میشه که یا خونه خودمون باید انبار این لامپها بشه یا خودمونو بزنیم به بی خیالی و بندازیم تو سطل زباله که اینم به آلودگی محیطیمون اضافه بشه،از منطقه 2تهران هستمشماره پیگیری هم گرفتم از1888زنگ زدن از خدمات بازیافت گفتن فقط کالاهای قابل بازیافت رو میگیریم،تخلفی نشده.اصلا بحث شکایت نیست،فقط کجا دور بندازیم که محیط زیست آسیب نبینه.
لازم به ذکر است درباره دفع پسماند لامپ های کم مصرف برخی تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد در ایران نهادها و سازمانهای مسئول در این حوزه ورود نکرده اند و سردرگمی و عدم اطلاع مصرف کنندگان و شهروندان در مواجهه با موضوع پسماند این لامپها، مشکلی فراگیر است.
با این وجود توصیه های بهداشتی درباره جمع آوری و معدوم کردن این لامپها، ساده به نظر می رسد. عموما توصیه شده است زمانی که شهرداری ها یا مراکز مسئول دریافت لامپهای کم مصرف غیرقابل استفاده، از وظیفه خود سرباز زدند، بهترین راه، قرار دادن لامپ در دست کم دو کیسه و گره زدن سر کیسه ها و انداختن آن در سطل زباله است. به این صورت، انتظار می رود لامپ کم مصرف خطرناک در محیط زندگی شهروندان، شکسته نشود و دست کم زمانی این لامپها شکسته و جیوه خطرناک درون آنها آزاد شود که از محیط زندگی شهری، دور شده و به محل دفن زباله رفته باشد. هر چند این روش نیز آسیب زیادی به محیط زیست می زند ولی به مراتب خطر آن از خطرات شکسته شدن این لامپها در محیط زندگی مردم، کمتر است.


45231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 522610

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    1 0
    شهرداری کدام کارش نرمال بوده از محل خودر داخلی و خارجی شفاف بگویند چقدر عوارض میگیرند شما یک پارکینگ که از این محل ساخته شده وجود دارد؟ در عین حال یک مشت مثل ارازل سر گردنه گیر هم که هیچ معلوم نیست از کجا مجوز دارند از هر ماشین بابت خیابان گوش مردم و مهمانانت اهوازی را ماشینی 5000 تومان میبرند کسی هم جوابگو نیست حالا بیا محیط زیستی فکر کن
  • بی نام A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    5 2
    مدیریت پسماند ویژه و خطرناک مربوط به شهرداری نیست و محیطزیست مسوول مطالعه و مکانیابی است
  • بی نام A1 ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲
    3 0
    در اصفهان اولین مرکز دریافت و امحا این لامپ ما در کشور راه اندازی شده است. ۰۳۱۴۲۲۹۰۰۳
  • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
    0 0
    1 چرا این لامپ ها بصورت صنعتی بازسازی و قابل مصرف نمیشن؟ اینها معمولا از بورد دچار مشکل میشن که براحتی قابل تعمیر و بازیابی هستند. یعنی کاری که الان توی لاله زار بعضی از مغازه ها انجام میدن. 2 میتونید لامپها را داخل قوطی کنسرو یا نوشابه یا حتی بطری های پلاستیکی نصف شده گذاشته و داخل پلاستیک گره زده داخل زباله بندازید. البته اگر شهرداری اقدام به دفع ایمن نمیکنه.