تهیه نقشه آب و هوایی یک ابرزمین/اختلاف دمای بیش از ۱۰۰۰ درجه سلسیوس در دو نقطه

دانشمندان به کمک رصدهای تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا نخستین نقشه دمایی از یک سیاره ابرزمین را تهیه کرده اند. این سیاره دو برابر زمین است.

این نقشه نشانگر نوسان های دمایی شدیدی از یک سمت سیاره تا سمت دیگر است و نشان می دهد که یک دلیل احتمالی برای این تغییرات شدید، وجود جریان های گدازه است.

برایس اولیویه دموری از دانشگاه کمبریج انگلستان و نویسنده  این گزارش تازه که در شماره ی ۳۰ مارس نشریه  نیچر منتشر شد می گوید: «چیزی که ما از این سیاره  فراخورشیدی می بینیم پیوسته تغییر می کند. تازه ترین یافته ها به ما می گویند که این سیاره شب هایی داغ و روزهایی بسیار داغ تر دارد. این نشان می دهد که این سیاره به گونه  ناکارآمدی گرما را به دور سیاره جابجا می کند. به گمان ما توضیح این می تواند وجود جو، تنها در سمت روز سیاره باشد، و یا شاید هم به دلیل وجود جریان های گدازه روی سطح سیاره.»

ابرزمین 55Canceri e  به نسبت سیاره ی نزدیکی است و تنها ۴۰ سال نوری از زمین فاصله دارد. مدار این سیاره بسیار به ستاره اش نزدیک است و تنها در ۱۸ ساعت یک دور مدارش را کامل می کند. به دلیل نزدیکی به ستاره، با آن درگیر قفل گرانشی شده، درست مانند کره ماه با زمین. این بدان معنی است که یک سمت 55Canceri e که به نام سمت روز می شناسیم، همواره رو به ستاره است و در گرمای سوزان آن می پزد، ولی سمت شبش در تاریکی مانده و بسیار خنک تر است.

ابرزمین

دموری می گوید: «اسپیتزر گام های 55Canceri e را دیده که همانند گام های ماه از دید زمینند. ما توانستیم گام های چارک (تربیع) نخست، چارک پایانی، و گام های کامل این فراسیاره  کوچک را ببینیم. این مشاهدات به ما کمک کردند تا نخستین نقشه آن را پدید آوریم. نقشه ای که به ما می گفت کدام مناطق این سیاره داغ است.»

اسپیتزر به مدت ۸۰ ساعت با چشم فروسرخ خود به این سیاره خیره شد و کامل شدن چندین باره  دور مداری آن را نگاه کرد. این داده ها به دانشمندان کمک کرد تا از دگرگونی های دمایی در سرتاسر سیاره نقشه بردارند. آن ها با شگفتی به یک تفاوت دمای ۱۳۰۰ کلوین (۱۰۲۶ درجه سلسیوس) از یک سمت سیاره تا سمت دیگر پی بردند. دمای داغ ترین سمت آن حدود ۲۷۰۰ کلوین بود و دمای خنک ترین سمت، ۱۴۰۰ کلوین.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =