یک حقوقدان: نظارت شورای نگهبان بر صلاحیت نامزدها مستمر نیست/شورا نمی‌تواند از نظر خود بازگردد

‌یک استاد حقوق اساسی معتقد است که شورای نگهبان نمی‌تواند طبق قانون صلاحیت فردی که در انتخابات رای آورده را رد و آرای او را باطل کند.

سید محمد هاشمی در گفت‌وگو با خبرآنلاین در بررسی حقوقی ابطال آرای مینو خالقی منتخب سوم مردم اصفهان از سوی شورای نگهبان گفت: از لحاظ حقوقی شورای نگهبان دو وظیفه نظارتی در امر انتخابات دارد. یکی نظارت بر صلاحیت داوطلبان و دیگری نظارت بر سلامت اجرای انتخابات.

این حقوقدان با بیان اینکه طبق قانون، نظارت بر صلاحیت داوطلبان از سوی نگهبان مستمر نیست، ادامه داد:‌ با توجه به اینکه شورای نگهبان خانم خالقی را تائید کرده و پس از آن مردم به او رای لازم را داده‌اند، بنابراین شورای نگهبان نمی‌تواند از نظر قطعی خود بازگردد.

وی افزود: نظر نهایی شورای نگهبان در مورد صلاحیت افراد همچون احکام دادگاه قطعی و لازم‌الاتباع است. آیا زمانی که دادگاه حکم قطعی صادر کرده می‌تواند از نظر خود برگشته و حکم را ابطال کند؟ مردم با تائیدیه که شورای نگهبان به خانم خالقی داده رای داده‌اند و این بی‌توجهی به حدود 200 هزار رای قابل قبول نیست.

این مدرس حقوق اظهار کرد: شورای نگهبان با بحث نظارت استصوابی مدعی است که در هر شرایطی می‌تواند اعمال نظر کند حال آنکه این نوع نظارت نیز با منطوق حقوق ملت سازگاری ندارد.

هاشمی با اشاره به طرح برخی مسائل در فضای مجازی در مورد علت رد صلاحیت خالقی توسط شورای نگهبان، گفت: آنچه که مسلم است این است که خانم خالقی به هنگام ثبت‌نام در انتخابات مجلس شرایط لازم یک داوطلب طبق قانون انتخابات را داشته است و آنچه که برخی در مورد حجاب ایشان مطرح می کنند اصلا سوءپیشینه محسوب نمی‌شود که به خاطر آن بتوان صلاحیت وی را رد کرد. سوءپیشنیه زمانی در رد صلاحیت فرد موثر است که طبق حکم قضایی و قطعی شده باشد.

این حقوقدان در مورد اینکه چنانچه شورای نگهبان بر ابطال آرای خالقی مصر باشد، آیا مرجعی وجود دارد که وی بتواند از حق خود دفاع کند، اظهار کرد: طبق قانون هیچ نهادی حق ندارد حقوق و آزادی‌های افراد را از آنان سلب کند و از سوی دیگر بر اساس اصل 156 قانون اساسی، دادگستری ملجاء رسیدگی به تظلمات است. شاید برخی با توجه به حوزه کاری دیوان عدالت اداری که به شکایات مردم علیه مقامات، نهادها و دستور‌العمل‌ها و بخشنامه‌ها و قوانین رسیدگی می‌کند، مطرح کنند که دیوان عدالت اداری صالح رسیدگی به این مسئله است اما طبق قانون دیوان عدالت اداری، این مرجع قضایی صلاحیت رسیدگی به مسائل مرتبط با شورای نگهبان را ندارد. اما دادگاه‌های عمومی طبق اصل 156 می‌توانند این مسئله را رسیدگی کنند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    7 1
    رد صلاحیت بعد از انتخابات یعنی عزل منتخب رسمی مردم. شورای نگهبان با هیچ تفسیری حق قانونی عزل نماینده های رسمی رو نداره. قانون برای موارد خیلی خاص که با توجه به شنیده ها حتی شامل حال خانم خالقی هم نمیشه خود مجلس رو برای بررسی اعتبارنامه نماینده ها در نظر گرفته.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
      6 1
      خانم خالقی واقعا در این انتخابات مظلوم پس از انتخابات شد
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    11 1
    والا. دست شما درد نکنه .
  • جاوید IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
    2 15
    عزیزم شورای نگهبان میتونه تا آخرین لحظه که بررسی انتخابات انجام میشه در صلاحیت افراد تجدید نظر کنه .در ضمن چرا باید فقط این زن رد بشه پس حتما مورد مهمی بوده .برخی ها فقط بدنبال تخریب شورای نگهبان هستند .اینهمه اصولگرا رد شدن یا رأی نیاوردن ولی یک نفر هم اعتراض نکرد ولی این اصلاح طلبهای دیکتاتور معلوم نیست چه ذاتی دارن که فقط بفکر تخریب هستند .ایکاش زنان همون خانه دار باقی میموندن .از وقتی زنان وارد کار مختلط با مردان شدن مشکلات اخلاقی شدیدا زیاد شده و خیلی از خانواده ها از هم پاشیده.
    • بی نام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
      6 1
      این اخرین لحظه بعد از اعلام نتایج انتخابات به پایان میرسه. قرار نیست تا ابد ادامه پیدا کنه.