ایران نوشت: وقتی سال 1961 نخستین روبات صنعتی با نام Unimate ساخته «جورج دوول» و«جوزف انگلبرگر» در کارخانه جنرال موتورز به کار گرفته شد کسی فکر نمی‌کرد که تنوع و توانمندی روبات‌ها تا این حد افزایش یابد

روبات هایی که حالا گفته می‌شود در آستانه انقلابی بزرگ قرار دارند، چرا که توسعه و پیشرفت‌های بزرگ در عرصه باتری ها، موتورها، پنل‌های الکترونیک، سنسورها، پردازشگرها،هوش مصنوعی و سایر رشته‌های محیطی، شرایط را برای رشد و توسعه آنها هموار کرده‌اند.


پیشتازی روبات‌های متحرک
حالا دیگر روبات‌ها در کانون توجه بسیاری از فعالان عرصه فناوری قرار گرفته‌اند و همین موضوع مؤسسه IDTechEx را بر آن داشت تا رشد روبات‌ها را در جهان مورد تحقیق و بررسی قرار دهد.در تحقیق این مؤسسه که در 18کشور جهان واقع در امریکای شمالی،اروپا و آسیا انجام گرفته ودر گزارشی با عنوان«روبات‌ها از 2016 تا 2026» ارائه شده، پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار جهانی روبات‌ها که اکنون معادل 25میلیارد دلار است تا سال 2020 به82.7 میلیارد دلار می‌رسد.

همچنین در این گزارش آمده است که ارزش بخش‌های مختلف بازار روباتیک تا سال 2026به 123میلیارد دلار خواهد رسید و در این میان روبات‌های متحرک سهم عمده‌ای از این بازار را به خود اختصاص خواهند داد.این آمار و ارقام نشان می‌دهد که دهه آینده، ازآن روبات‌های متحرک خواهد بود و هر کشوری که در این زمینه سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشد بی‌شک آینده‌ای مناسب تر برای مردمش رقم خواهد زد؛ نسلی که مردم را جابه جا می‌کنند،محموله‌ها را به مقصد می‌رسانند، در کاشت و برداشت محصول شریک هستند، بر خیابان‌ها نظارت دارند، با دشمنان می‌جنگند و در محیط‌های نامساعد همچون فضا، اعماق اقیانوس‌ها ومعادن فعالیت می‌کنند.پهپادها اینترنت را به نقاط محروم می‌آورند و روبات‌های زیردریایی برای عملیات جست و جو و نجات مورد استفاده قرار می‌گیرند.


در این گزارش همچنین آمده است با اینکه آینده ازآن روبات‌های متحرک است ولی روبات‌های ساکن نیز همچنان کاربرد دارند و توسعه می‌یابند و درآینده آموزش در مدارس با کمک روبات‌ها شکل جدی تری به خود خواهد گرفت.افزایش تعداد سالمندان در جهان نیز نه تنها باعث رشد روبات‌های جراح،تولید دارو و اعضای مصنوعی و بیونیک شده است بلکه به موازات آن،درآینده روبات‌هایی ساخته می‌شود که برای داشتن یک زندگی راحت و مستقل، به این قشر کمک کند. یکی از پروژه‌های بزرگ روباتیک برای کمک به سالمندان، در بریتانیا در حال اجراست.

این طرح 2میلیون پوندی با نام CHIRONتوسط کنسرسیومی متشکل از پژوهشگران، شرکت‌های مراقبت از سالمندان و متخصصان حوزه روباتیک اجرا شده است تا سالمندان به کمک روبات‌ها در هر سنی زندگی راحتی داشته باشند. در این گزارش همچنین آمده است در دهه آینده تعداد روبات‌های صنعتی در جهان بویژه در کشورهایی که هنوز از این روبات‌ها چندان بهره نگرفته‌اند رو به افزایش است و به لطف پیشرفت‌های متعدد در سنسورها، میکروکنترلرها، بینایی ماشین‌ها و نیز هوش مصنوعی، این روبات‌ها می‌توانند کنار کارگرها بنشینند و با آنها همکاری داشته باشند.


کشورهای روباتیک برتر جهان
با توجه به اهمیت بالای علم روباتیک، تاکنون چه کشورهایی بیشترین تلاش را برای دراختیار گرفتن روبات‌ها داشته‌اند؟ به گزارش سایت اطلاع‌رسانی فدراسیون بین‌المللی روباتیک، این موضوعی است که مورد توجه این فدراسیون (International Federation of Robotics) قرار گرفته و با توجه به بالا رفتن توانمندی روبات‌ها در نتیجه پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی، در گزارشی، 11کشور برتر جهان را در زمینه استفاده از روبات‌ها و نیز تولید و فروش این فناورانه‌ها معرفی کرده است.


طبق گزارش این فدراسیون، نخستین کشور در این زمینه کره جنوبی با استفاده از 347روبات به ازای هر 10هزار نیروی انسانی است. این کشور از سال 2011 تاکنون در زمینه تعداد روبات‌ها در صنعت تولید جهان پیشتاز بوده است و همچنان روند رو به رشدی دارد. البته نگاهی به پیشینه این کشور نشان از تلاش محققان و دست اندرکاران عرصه روباتیک برای رسیدن به این مرحله از رشد دارد که می‌تواند الگوی سایر کشورهای جهان قرار بگیرد.


از نظر فدراسیون بین‌المللی روباتیک، ژاپن نیز پس از کره جنوبی با 339روبات به ازای هر 10هزار نیروی کار در جایگاه دوم این فهرست قرار دارد. روبات‌ها در این کشور در بخش‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند و صنعت روباتیک آن در مقایسه با 11کشور دیگر از اهمیت بالاتری برخوردار است. انتظار می‌رود ژاپن در 15سال آینده، تعداد روبات‌های صنعتی کارگر خود را به بیش از یک میلیون روبات برساند، چرا که آینده را ازآن روبات‌ها می‌داند.ژاپن در زمینه تولید روبات‌های ابتکاری و نوین نیز پیشتاز است و تاکنون انواع مختلفی از روبات‌های تفریحی،انسان نما،روبات‌های حیوانی(چهارپا)،روبات‌های اندروید،روبات‌های اجتماعی، روبات‌های نگهبان و...را طراحی کرده است.


سومین جایگاه این فهرست با 261روبات به ازای هر 10هزار نیروی کار، دراختیار آلمان قرار گرفته است.آلمان به عنوان یکی از بزرگ ترین اقتصادهای اتحادیه اروپا بهترین فضا را برای تولید فناوری‌های مبتکرانه ازجمله روبات‌ها برای پاسخ به خواسته‌های مختلف در اختیار دارد و آن را به عنوان بزرگ ترین بازار برای روبات‌های صنعتی چندمنظوره در اروپا می‌شناسند. این کشور همچنین دارای بالاترین تراکم روبات در اروپاست.


ایتالیا پس از آلمان در رده چهارم استفاده از روبات ها قرار دارد.مطالعات فدراسیون بین‌المللی روباتیک نشان می‌دهد ایتالیا دومین مصرف کننده بزرگ روبات‌های صنعتی در اروپاست و به ازای هر 10هزار نیروی کار 159روبات به کار گرفته می‌شود. در صنعت خودروسازی ایتالیا نیز حضور روبات‌های صنعتی بسیار پررنگ تر است و بالاترین رقم را به خود اختصاص داده طوری که در مراحل تولید به ازای هر 10هزار نیروی کار، هزار و 400روبات دیده می‌شوند.

طبق این گزارش، سوئد هم با 157روبات به ازای هر 10هزار نیروی کار در جایگاه پنجم ایستاده است. ازآنجا که سوئد دارای تعدادی کمپانی است که در صنعت روباتیک بسیار معروف هستند و نرم افزار و سایر بخش‌های مورد نیاز همچون تجهیزات جانبی را تولید می‌کنند، دارای صنعت روباتیک بسیار توسعه یافته است و بزرگ ترین پایه و زیربنای روبات‌های صنعتی را در جهان در اختیار دارد.ششمین کشور برتر در حوزه روباتیک نیز دانمارک با 145روبات به ازای هر 10هزار نیروی کار است.

بخش روباتیک دانمارک به دلیل وجود فرصت‌های ویژه و منحصر به‌فرد، دروازه‌ای مناسب برای کل بازار اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.توسعه گسترده صنعت روباتیک و وجود فرصت‌های آزمون و خطا بخشی از این فرصت‌ها محسوب می‌شود طوری که صنعت روباتیک تقاضاهای زیادی در این کشور دارد.با اینکه بسیاری انتظار دارند نام امریکا را در رده‌های نخست کشورهای پیشرو در حوزه روباتیک ببینند اما این کشور در رده هفتم جای گرفته است و در مقابل هر 10هزار نیروی کار، تنها 135روبات به کار گرفته می‌شوند هرچند اکنون امریکا از نظر میزان فروش سالانه روبات‌ها یکی از بازیگران بزرگ و اصلی جهان محسوب می‌شود.

از سوی دیگر باید گفت در هر بخش صنعت امریکا،روبات‌ها و هوش مصنوعی حضوری فعال دارند و در صنایع مختلف امریکا روبات‌ها در اندازه‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند. طبق این گزارش، هشتمین کشور جهان در زمینه استفاده از روبات‌ها و نیز تولید و فروش این فناورانه ها، اسپانیاست که رشد قابل توجهی را در سرمایه گذاری علم روباتیک تجربه کرده و اکنون دارای 131روبات به ازای هر 10هزار نیروی کار در صنایع تولیدی است. همین موضوع سبب شده است تا اسپانیا از بسیاری از کشورهای توسعه یافته تر پیشی بگیرد در حالی که در سال 1990 به ازای هر 10هزار نیروی کار تنها 8روبات وجود داشت. علاوه بر این روبات‌های ساخت این کشور عملکرد مناسبی دارند و بسیار دقیق،قابل اعتماد و دقیق هستند.


فنلاند هم با داشتن 130روبات به ازای هر 10هزار نیروی کار نهمین کشور برتر در زمینه روباتیک محسوب می‌شود. علم روباتیک در فنلاند نیز مشابه بسیاری از کشورهای دیگر رو به پیشرفت است و پتانسیل بالایی برای روبات‌های صنعتی، خدماتی و بخش سلامت دارد. بتازگی این کشور در زمینه ابتکارهای نوین و مراکز آموزشی تجارت نیز سرمایه گذاری مناسبی کرده است که در این زمینه بر ساخت روبات‌ها و ایجاد وسایل خودکار تمرکز شده است.


در این گزارش از تایوان نیز به عنوان دهمین کشور در زمینه توسعه روبات‌ها یاد می‌شود؛ کشوری که به ازای هر 10هزار نیروی کار129روبات در آن به کار گرفته می‌شود. تایوان دارای کمپانی‌های متعدد تولیدکننده روبات است و با در اختیار داشتن بخش عظیمی ازکامپیوتر،مخابرات و مصرف کننده تجهیزات الکترونیک، تولیدکننده اصلی روبات‌های صنعتی محسوب می‌شود.بیشتر کمپانی‌های روباتیک تایوانی تولیدکنندگان اجزایی مانند سنسورها،موتورها، میکروکنترلرها و سیستم‌های یکپارچه هستند و این موضوع کمک بزرگی به این کشور کرده تا در رده مناسبی قرار بگیرد.


فرانسه نیز با 71روبات به ازای هر 10هزار نیروی کار یازدهمین کشور در زمینه رشد روبات‌ها محسوب می‌شود. با اینکه فرانسه در رتبه‌های نخست در این زمینه قرار ندارد ولی متخصصان علم روباتیک این کشور در جهان از اعتبار مناسبی برخوردارند وبتازگی نیز در فرانسه شاهد سرمایه گذاری در علم روباتیک و پیوند صنعت و پژوهش هستیم. انتظار می‌رود در سال‌های آینده حجم بازار روبات‌ها دوبرابر شود و فرانسه نیز به جمع کشورهایی با روبات‌های پیشرفته بپیوندد.به هرحال آنچه مسلم است اینکه آینده، از آن فناوری و علم روباتیک است و کشورهایی که اکنون در این زمینه تلاش و سرمایه گذاری مناسبی نداشته باشند از جهان پیشرفته فاصله می‌گیرند و مجبور می‌شوند تنها در کسوت مصرف کننده باقی بمانند.

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 525947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =