در این که رسانه‌ها کوتاهی کرده‌اند، شکی نیست. اما این کوتاهی انگیزه‌ای نیز دارد؛ ارزش خبری.

نژادپرستی یک واقعیت اجتماعی است که ربطی به مفهوم تخیلی نژاد ندارد، گروه‌های اجتماعی را هدف قرار می‌دهد و می‌تواند ذهنی، گفتاری یا اجرایی باشد، می‌تواند فردی، نهادی یا اجتماعی باشد. به هر حال نژادپرستی در هر یک از اشکالش نژادپرستی است و نمی‌توان از کنارش آسان گذشت. مربوط دانستن نژاپرستی تنها به «نژاد»، فرق گذاشتن بین نژاد و قومیت، شوخی وانمود کردن کلیشه‌ها، افکار، گفتار و رفتار نژادپرستانه، نژادپرستی را چیزی عمیق و نادر از جنس فلسفه و تفکر مجرد دانستن، محدود کردن نژادپرستی تنها به عمل شدید و آشکار نژادپرستانه، محدود کردن نژادپرستی به یکی دو جلوه‌ی خیلی خاص آن، گشتن به دنبال نژادپرستی در سوابق ملت‌ها و کشورها و تبرئه کردنشان با «سابقه‌ی پاک»، همه مغالطه‌های خطرناکی هستند که نتیجه‌ای جز غافل کردن ما از نژادپرستی ندارند.

اعلامیه‌ی ترحیم یک دختر شش‌ساله‌ی مهاجر افغان به نام ستایش قریشی، که در شهرک شهید مدرس (میان قرچک و ورامین) زندگی می‌کرده بر دیوار است. همسایه‌ی ایرانی این دختر که پسری هفده‌ساله بوده او را ربوده، به او تجاوز کرده، او را کشته، تلاش کرده جسد را با اسید از میان ببرد اما موفق نشده. از کسی کمک خواسته و زنجیر کمک خواستن‌ها و اطلاع دادن‌ها به پلیس ختم شده و اعلامیه‌ی ترحیم ستایش جای اعلامیه‌ی امیدوارانه‌ی «گمشده» و «مژدگانی محفوظ است» را گرفته.

رسانه‌های ایرانی در برابر این خبر چه کردند؟ تقریبا هیچ. اغلب به احتیاط عمل کردند و صبر کردند. این رفتار نژادپرستانه است. بعضی هم نهایتا به جای انعکاس خبر، تنها به بازتاب دادن برخورد همدلانه‌ی ایرانیان با بازماندگان ستایش پرداختند. رفتار همدلانه‌ای که حتی اگر به قدر سر سوزنی هم باشد غنیمت است و حتی اگر به قامت تمام کشور هم باشد جبران مافات نمی‌کند. اگر ملیت جانی و قربانی بر عکس این بود آیا باز هم رسانه‌ها سکوت می‌کردند؟ اگر جانی همین پسر ایرانی بود و قربانی دخترک مهاجر سوئدی‌ای بود چه؟

در این که رسانه‌ها کوتاهی کرده‌اند، شکی نیست. اما این کوتاهی انگیزه‌ای نیز دارد؛ ارزش خبری. ارزش خبری - پیش‌تر گفته بودم - تا حد زیادی وابسته به کلیک‌های مخاطبان است و در عمل کمی حساسیت مخاطب باعث کمی حساسیت رسانه شده است.

من بنا ندارم مخاطبی را که نمی‌شناسم بی‌دلیل و رجماً بالغیب متهم به نژادپرستی کنم. این کار عاقلانه‌ای نیست. اما شما می‌توانید در محل کار، خانواده یا دانشگاه این را بیازمایید. اگر این متن را تا پایان پاراگراف پیشین برای اطرافیانتان خواندید و کسی چیزی گفت شبیه این که «آخه این افغانیام دیگه خیلی پررو شدن» یا «آخه اینجوری که دیگه افغانیا سوارمون می‌شن» یا «حالا بابا یه بچه افغانی بوده دیگه» مطمئن باشید که او مبتلا به نژادپرستی است و متاسفانه در اغلب موارد از پزشک و مشاور نیز برای چنین آدم‌هایی کاری ساخته نیست. 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527727

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • saeed A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    64 9
    واقا درد گرفت. وجدانم.سرم.و شرمنده ام. شاید جاش نباشه ولی اگر جایی بود که که شهوت این جوان تخلیه میشد اینگونه نمیشد. از همه نمیتوان انتضار زهد داشت.اگر خانه عفاف. فاحشه خانه. دستشویی و یا هر اسم لعنتی که شما میخاهید بگذارید بود. نه ان دختر شیرازی خودسوزی میکرد. نه این طفل معصوم پرپر میشد. واقعیت با ایده ال فرق دارد. همه نمیتوانند کتابی زندگی کنند. دیر شده. ابروی کشور اینگونه بیشتر میرود تا آنگونه
    • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
      14 19
      انتظار نه انتضار
    • بی نام CH ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
      9 6
      حرف درستی که به شدت نابجا گفته شد....تکرار می کنم به شدت نابجا
    • شمس تبریزی A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
      24 1
      سعید خان به تاسیس فاحشه خانه برای حل این مشکل اشاره کردن.اینکه مشکل با فاحشه خانه یا خانه عفاف حل میشه باید در جای دیگر بحث کرد.ضمنا این را هم بگویم که راه حل شما بسیار خودخواهانه است. چه کسی قرار است در فاحشه خانه یا خانه عفاف سرویس دهد؟ مسلما زنی باید این کار را بکند که از روی بیچارگی و نداشتن هنردیگر برای امرار معاش ،در این مکان کار کند. زن صاحب هویت،هرگز راضی به کار در چنین مکانی نمیشه. آیا درست است که شما برای حل مشکل بخشی از جامعه بخوای،زن را به بردگی جنسی بکشی و از مشکل معاش اش برای حل مشکل دیگران استفاده کنی؟ این به نظر شما انسانیست؟ ضمنا در کشورهای غربی هم که فاحشه خانه داریم، به زیر 18 سال یا برخی جاها 21 سال اجازه ورود به انجا را نمیدن. پس به سن قاتل داستان هم توجه بفرمایید. یا حق
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    18 1
    اگر همه ما سوئدی بودیم ..................
    • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
      12 7
      لعنت به جبر جغرافيايي
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    17 41
    بسیار باعث تاسفه این تراژدی. ولی در حیرتم چرا از هزاران باری که اتباع افغانی جنایات مختلف علیه ایرانیها مرتکب شدن چرا اینقدر سر و صدا نشد؟؟ جنایات افغانی ها هم باید پوشش خبری داشته باشه.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    24 19
    خیلی دردناکه دو واقعه. یکی قتل این دختر، دومی نژادپرستی ای که علیه ایرانی ها در جریانه. // چرا ویدیوی تجاوز چند افغانی به یک دختر ایرانی که همه جا هم پخش شد هیچوقت اینقدر پوشش رسانه ای نگرفت؟؟ چرا کسی برای اون دختر ایرانی مقاله ای ننوشت؟؟
  • بی نام IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    8 6
    تا حدی با سعید موافقم. نبود اون مراکز وضع رو خرابتر کرده. اما در کنار اون، علاوه بر هجوم فیلمهای ... و کانال های انچنانی ماهواره ها و ... که تا حد زیادی این مسائل رو عادی سازی میکنن، باید به کم شدن اعتقادات هم توجه کرد که عمدتا ناشی از رفتار متولیان دین میشه. وقتی زاهدان کان جلوه در محراب و منبر میکنند چون به خلوت میروند ان کار دیگر میکنند و آن خلوت هم به کمک اینترنت و ... علنی میشه خود بخود سطح اعتقادات هم پایین میاد. وقتی برای پیروزی در انتخابات و کسب قدرت گاهی اوقات همه رفتاری مجاز شناخته میشه ...
  • شمس تبریزی 1 A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    15 4
    سلام. با یادداشت جنابعالی موافقم. اما جناب علیانی من خیال نمی کنم رفتارهای نژاد پرستانه در ایران واقعا ناشی از تفکرات مردم نسبت به یک نژاد باشه. مثلا ما نمی گوییم فلان قیافه و یا فلان رنگ چشم را داشتن نشانه هوش برتر و مشابه اینهاست. ما وقتی مثلا نسبت به قتل یه فرانسوی در حملات پاریس واکنش نشون میدیم و میریم جلوی سفارت شمع روشن میکنیم و برای مثلا لبنانی این کار را نمی کنیم نه به خاطر این است که آنها را نژاد برتر میدانیم. اینها به نظرم دلیل دیگری دارد. اگر افغانستان هم پول و فناوری سوئد را داشت و مردم برای مهاجرت به آنجا سر و دست میشکستن، اونوقت میدیدن که قتل دخترک افغان هم مثل قتل یک سوئدی انعکاس داشت. افغانستان در ذهن ایرانی ها معمولا مساوی فقر و کار توی کوره های آجر پزی و غیره است
    • بی نام US ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
      10 10
      تعریف مفصل و نسبتا دقیق نژادپرستی را در ابتدای متن دیدید؟ از نگاه آکادمیک نژادپرستی نام گروهی از گفتارها، هنجارها و رفتارها است که الزاما ربطی به نژاد ندارد. برایم جالب است که علیانی خیلی وقتها چیزهای جدی می‌نویسد اما چنان آرام این کار را می‌کند که مخاطب متوجه جدی بودنشان نمی‌شود. بطور خاص من مدتی متن‌های تخصصی در مورد نژادپرستی خوانده‌ام و تعریف ابتدای متن را دقیق می‌یابم.
    • شمس تبریزی A1 ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
      10 3
      من فکر نمی کنم آقای علیانی نژاد پرستی را در این یادداشت تعریف کرده باشه. ایشان در همان ابتدای یادداشت مصادیقش را بر شمرده و من هم با ایشان موافق هستم. منظور من چیز دیگری بود. منظورم انگیزه درونی ای بود که منتج به همان مصادیقی میشه که نویسنده در یادداشت بهش اشاره کرده. خدانگهدارتان
    • شمس تبریزی A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
      8 5
      ببخشید منظور من اینه که هر چند این رفتارهایی که از طرف برخی هموطنان میبینیم ممکنه مثل رفتار نژاد پرستها باشه. اما نژاد پرستی نیست. البته مرض است، اما مرضی که علایمش با علایم مرض نژاد پرستی یکسان است، هر چند که نوع این مرض را نمی توانم نژاد پرستی بدانم چون منشا آن چیز دیگری است. یرقان و آنفلونزا در ابتدا علایم مشابه دارن، اما آیا یرقان همان آنفلونزا است؟ منظور من همین بود. ممنون
  • شمس تبریزی 2 A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    18 7
    فرانسه یعنی آقا منشی. یعنی ایرباس. یعنی سوربون. مردم به خاطر این معمولا موضع گیری میکنن. اجازه بده افغانستان هم مثل فرانسه همین ها را داشته باشه، تا ببینید مردم ما برای داشتن تابعیت افغانستان، مثل گرفتن تابعیت غربی سرو دست خواهد شکوند یا خیر؟ خواهید دید که رنگ چشم آبی و موی بلوند برایشان مهم نیست. قضیه به نظر من چیز دیگریست. شاید هم من اشتباه میکنم. متاسفانه به نظرم ما در این حوزه های رفتاری، پژوهش نداریم تا بتوان دلایل این رفتارها را با یافته های متقن علمی پاسخ داد. خدانگهدارتان
  • بی نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    12 22
    افغانيها پر رويي را از حد گذرانده اند صاحبخانه شده اند وقتي ستايش هاي ايراني مورد تجاوز وقتل افاغنه قرار ميگيرند شما ان وقت كجاييد دو ماه قبل صبح زود افغاني سر كوچه روبرو كشيك ميداد من را كه ديد از انجا به طرف من امد ساعت را از من پرسيد فكر كردم مثل همه انسان است ساعت را بهش گفتم ولي چند لحظه بعد كه سر كوچه رسيدم دليل كشيك افغاني را فهميدم دختر بچه اي انجا تنها ايستاده بود منتظر سرويس مدرسه اش. از خودم بدم اومد كه جواب اون افغاني عوضي را داده بودم
  • بی نام RO ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    11 20
    من نزاد پرست نیستم ولی آقای علیانی شما فک کنید یه پدری چند تا بچه داره و از پس مخارج و مخصوصا تربیت شون برنمیاد بعد بهش اجبار بشه که الا و باالله باید این بچه ی بی پناه و در فقر محض فرهنگی رشد کرده رو به حریم خونه ت راه بدی و هزینه های تربیت کردنشم رو بپردازی.افغانیا هم همینطورند بله جنگ زده هستند و هزارتا مشکل دیگه تو کشورشون هست ولی خود ما هم مشکل کم نداریم تو کشورمون، از مشکلات فرهنگی بگیر تا مشکلات اقتصادی دیگه واقعا این افغانیا قوز بالا قوز هستند آمار جرائم خودمون کم نیست این ها دارند چند برابرش میکنن.کافیه یه نگاهی به جرائم وحشتناک افغانیا که عمدتا قتل و تجاوز بوده بیندازید اگه مهمانی بودن چون سوئدی ها هزینه های اجتماعی بر جامعه تحمیل نمیکردند کسی با حضورشون مخالفتی نداشت.
  • بی نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    6 1
    من در درمانگاهی در اطراف تهران کار می کنم. به واقع اوضاع اسف بار است و این حادثه جنایت آمیز نه به خاطر اختلاف نژادی بلکه از بابت وضعیت فرهنگی معیشتی شهرهای اطراف تهران قابل بررسی ست. امیدوارم در اینمورد کار شود.
  • کورش علیانی US ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    17 11
    دلیلی نمی‌بینم به کامنت‌ها جدا جدا جواب بدهم. بسیاری از کامنت‌ها حتی با این که نویسنده‌شان ابراز می‌کند نژادپرست نیست محتوای نژادپرستانه دارد. پاراگراف اول متن ایده‌ی شخصی من در مورد نژادپرستی نیست. نرم‌های نسبتا پذیرفته‌شده‌ی دانشگاهی در مورد نژادپرستی است. وقتی رفتار، نگاه یا گفتار کسی مطابق این نرم‌ها باشد نژادپرست است هر چند خودش چنین گمانی نکند. و خب وقتی سر و رویمان آشفته است آینه شکستن چاره نیست.
    • بی نام RO ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
      13 14
      پس حضرتعالی هم زحمت منفی کامنت های مخالف تون رو می کشید. خسته نباشید.پاراگرف اول شما نرم خاصی ارائه نکرده.یک سری کلی گویی هایی که هزار جور میشه تفسیر کرد.نرم باید شفاف و غیر قابل تفسیر به چند نحو باشد.اینکه ما نژاد پرست هستیم یا نه بماند ولی اینکه شما به خودتون اجازه میدید بنابه به پاراگراف اول مقاله که سرشار از لفاظی های کلی گویانه ست ما رو نژاد پرست بنامید جای تعجب دارد.متر تون بسیار معیوب است آقای علیانی.به اسم علم لطفا افکار و تفاسیر شخصی تونو به جامعه القا نکنید.
  • کورش علیانی US ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    9 4
    من بر خلاف شما آقای بی نام علاقه‌ای به درگیری شخصی با شما ندارم. می‌تونید به مقاله‌ها و کتاب‌های دانشگاهی مراجعه کنید و ببینید در مورد نژادپرستی چه می‌گن. می‌تونید عیب‌های متن رو بیابید و به خواننده کمک کنید که بهتر به موضوع نگاه کنه. اما من و شما و خواننده از ایجاد درگیری شخصی سودی نمی‌بریم. من و شما اینجا نیستیم که درباره‌ی شخص هم نظر بدیم. شما مهمان من و خبر آنلاین هستید به خواندن این متن و من مهمان شما هستم به خواندن نقدتان به متن نه مثلا روانکاوی من. عنوان‌هایی مثل «کلی‌گویی» و «اباطیل» و «معیوب» هم کمکی به درک نظر شما نمی‌کند. اگر نظری دارید حتما می‌توانید واضح بیانش کنید و برای بیانش احتمالا نیازی به خشونت ندارید.
    • 1 RO ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
      2 1
      کسی این جنایت رو بخاطر افغانی بودن مقتول تایید نکرد.جنایت،جنایت است فارغ از رنگ و نژاد قاتل و مقتول.شکی در مجازات قاتل ستایش نیست اما جناب عالی خواستید روی این موج مظلومیت افاغنه در ایران سوار بشوید و ملت رو متهم به نژاد پرستی کنید.شما در پاراگراف اول به گفته ی خودتان نرم های دانشگاهی نژاد پرستی ارائه کردید بنده هم منتقد این نرم ها بودم و گفتم این ها کلی ست و قابل تفسیر به چند نحو است از جمله تفسیر شخصی شما در یکی کامنت ها از این نرم ها که کم بی پایه و اساس نبود.بگذارید فارغ از این نرم ها یک سول مطرح کنم.آیا شما به آمار و تحلیل آمار جرم و جنایت مرتکب شده توسط گروه خاصی اعتقاد دارید یا نه؟شما حاکم،سوال:وقتی می بینی یک سری مهاجر بنابه آمار مستدل مرتکب جرائمی از درجه ی اول و دوم به وفور ...
    • 2 RO ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
      2 1
      به وفور شده اند.شمای حاکم تصمیم و چاره تان در برابر این گروه خاص چه خواهد بود ؟آیا همچنان طرفدار حضور این ها درسطح جامعه خواهی بود؟نژاد پرست باید در یک بعدی خودش را برتر بداند در حالیکه چنین حسی مابین ایرانی ها به نسبت افاغنه وجود ندارد فقط تحلیل آمار کنش ها و رفتارهای آنان مورد پذیرش مردم نیست و فکر می کنند به ناامنی جامعه دامن می زنند.هر عقل سلیمی می گوید باید محدویت برای حضور چنین افرادی در جامعه اعمال شود.در کمال آرامش نظرات مو گفتم اگه به شما حس خشونت دست داده مقصر من نیستم.ضمنا من فکر نمیکنم در یک نقد کلماتی نظیر "کلی گویی" و "لفاظی" و "معیوب" توهین محسوب شود.من منتقد تفسیر حضرتعالی از نرم ها و خود نرم ها بودم که اینها تنها کلماتی بودند که می توانستند منظورم را برسانند
    • بی نام RO ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
      0 1
      ضمنا "اباطیل" در کامنت اول آمده و من کامنت اولی رو ننوشتم حضرت والا.
    • بی نام US ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۱
      0 0
      آقای بی نام انگار شما یادداشت بعدی علیانی را در مورد نژادپرستی نخوانده ای دقیقا جواب همین کلی گویی ها و لفاظی های شما را داده.
  • کورش علیانی US ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    9 3
    آقا یا خانم بی‌نام دوم؛ ظاهرا متن من به قدر کافی گویا نبوده. من در هیچ جای متن نگفته‌ام تجاوز و قتل ستایش رفتار نژادپرستانه بوده است. گفته‌ام این رفتار اصحاب خبر که این خبر را مانند یک خبر حادثه‌ی عادی کار نکرده‌اند نژادپرستانه بوده است. متن را دوباره ببینید.
  • زهرا US ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    5 3
    من زاده ایران و اصالتا افغانی هستم. قبول دارم که مهمان تحمیلی هستیم و باید ممنون خدمات این دولت باشیم. اینکه اقا یا خانم بی نام فرمودند جنایات افغانی علیه ایرانی رسانه ای نشده اینطورهم اگرباشد من هم جنایات زیادی رو مطلع هستم که ایرانی علیه افغانی و رسانه ای نشده از زنده بگور کردن جمعی و رسیدگی نکردن قضایی خیلی پرونده های..... و بی شمارن و پرواضح که چون اتباع کشوری هستیم که فقر و بی سوادی و جنگ در نظر مردم ایران پررنگ جلوه کرده و هیچگاه از جایگاه انسانی حتی از سمت خودمان دفاع نشده اماج توهین و تحقیر بودیم و حال با روحیه ای ضعیف و ناتوان قد کشیدیم اینها واقعا جواب نمیخواهد... جغرافیا رو که بذاریم کنار همه ما انسان هستیم و اخرتی در کار است
  • بینام A1 ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    4 6
    واقعا چرا ما مردم اینجوری هستیم؟؟؟چرا؟؟؟داداش من واقعا فک میکنی همه ی مردم افغانستان جنایتکارن؟ اون بابا میگه افغان های پرو صاحب خانه شدن،مگه صاحب خانه شدن جرمه؟؟؟مگه ادعای اسلام ی و برادری ما گوش دنیا رو کر نکرده؟؟داداش من الان ایرانی هایی که خارج ان فک میکنی جنایت نمیکنن؟؟؟واقعا چرا جرات نداریم به عربستان چیزی بگیم؟خب معلومه چون زورمون نمیرسه...داداش همه آدما توشون خوب و بد داره برادرای افغان هم الان 90 درصدشون قانونی و با مالیات و بدون یارانه و سی سال دارن اینجا زندکی میکنن ولی هنوز یه سیمکارت نمیتونن به نامشون بزنن...اینه فرهنگ و اسلامی که پیامبر گفته؟؟؟هی خدا یه عده فقط دنبال ضعیف کشی هستن وگرنه واقعا جرات دارن به عربستان چیزی بگین؟؟؟
  • زهرا US ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۰
    3 0
    بهرحال نوع رفتار محکوم است هر جای دنیا با هر ملیت.. اگر الان بشکل قوی رسانه ای شده بخاطر شبکه های اجتماعی هم هست وگرنه نمیشد شک نکنید الان هم معلوم نیست چه تدابیری اندیشیده اند تا کمتر نمود کند.من خودم بشخصه بعد اتمام تحصیل قصد برگشت دارم و به هیچ عنوان در ایران نخواهم ماند و آرزو دارم همه برگردند به افغانستان. در ایران بمانی با جسم ضعیف و روحی مرده که چه کنیخواهش میکنم نظرمن رو بذارید حداقل قسمت اول رو.