۰ نفر
۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۱

ایسنا نوشت: باوجود بارش‌های اخیر، بحران آب همچنان در کشور جولان می‌دهد و بر اساس آخرین اخبار 43 درصد حجم سدهای کشور خالی است و مسوولان کماکان معتقدند که این بارش‌ها تاثیری در حل بحران آبی کشور ندارد.

55 درصد تامین آب شرب شهرها از طریق منابع آب زیرزمینی صورت می‌گیرد و زنگ خطر آب‌های زیرزمینی در حالی به صدا در آمده که برداشت بیش از حد آب از چاه‌های مجاز و غیر مجاز افت سطح آب‌های زیرزمینی را در پی داشته به طوری که بر اساس آمارهای موجود بیش از 11 میلیارد متر مکعب آب از دشت‌های کشاورزی بیش از ظرفیت مجاز برداشت می‌شود.

با توجه به این شرایط نمی‌توان انتظار چندانی از باران‌های زودگذر داشت و بر اساس اعلام وزارت نیرو از بارش‌ها ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر لغایت 29 فروردین سال آبی 95-94 بالغ بر 210 میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت( 207 میلیمتر) 1 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته( 173 میلیمتر) 21 درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین حجم بارش اول مهر تا پایان 29 فروردین معادل 346.086 میلیارد مترمکعب است و به‌گفته تشیعی معاون نظارت بر بهره برداری آبفای کشور 15 سال است که کشور دچار بحران بی آبی شده لذا بارندگی های چند روز اخیر تاثیری در بهبود شرایط بحرانی کشور ندارد بنابراین مردم باید 20 درصد در میزان مصرف خود صرفه جویی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در این میان با تمهیدات در نظر گرفته شده و افزایش بارندگی‌ها، تعداد شهر های دارای تنش آبی از سال گذشته تا کنون از 547 به 301 شهر کاهش یافت، اظهار کرد: شهرهای بزرگی مانند کرمان،اصفهان،شیراز،مشهد،بندرعباس، و بوشهر شهرهای بزرگی هستند که در معرض تنش آبی قرار دارند.

وضعیت در خصوص سد‌های تهران نیز به همین روال است. به‌طوری‌که به‌گفته خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران حجم آب موجود در مخازن سدهای پنج گانه تحت پوشش این شرکت بیش از 733 میلیون متر مکعب است که این میزان در مقایسه با سال گذشته 95 میلیون مترمکعب بیشتر اما در مقایسه با حجم نرمال و سال های پرآبی 53 میلیون متر مکعب کمتر است.

به‌گفته وی حجم بارش های استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به حدود 215 میلیمتر رسیده است که این میزان در مقایسه با 180 میلیمتر سال گذشته 19 درصد افزایش یافته است. با این حال، حجم بارش های سال جاری در استان تهران همچنان در مقایسه با دوره بلند مدت 48 ساله چهار درصد کاهش نشان می دهد.

بحران آبی آن‌قدر کشور را در خود فرو برده که نمی‌توان به باران‌های اخیر چشم امید بست و به‌نظر می‌رسد که تنها یک بسیج و اتحاد همگانی در بین سازمان‌ها و اران‌ها می‌تواند حلال این معظل بزرگ باشد.
22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 528641

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روحانی هاشمی IR ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    47 5
    بیاید هممون صرفه جویی کنیم.
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    7 0
    برادربه بارانهاي اخيراميدنمي توان بست ولي به كرم ولطف خداكه مي توان اميدبست خدايا به ذات اقدست باران رحمتت رافراوان برايران عزيزوديارمابباران
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    7 1
    دروغ پشت دروغ.... برید ببینید صادرات آب به ترکیه ار کدوم کشوره بعد از این خبرا چاپ کنید
  • سید IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    11 0
    لعنت به دست های پشت پرده اینا فتنه ی آبی هستند که میخوان کشاورزی رو بیگیرن . 90 درصد آبهای سدها برای کشاورزی مصرف میشه ، 6 درصد برای صنعت باقیش برای شهر . یعنی خنده داره وقتی میگن آب نیست .
  • بی نام A1 ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 0
    کدوم سد شما میدونید که دو سوم سدهایی که داریم لجن هست و فقط یه سومش قابل مصرف هزینه لایروبی هم از هزینه ساخت یک سد بیشتر است این همه بارون میاد باز میگن آب نداریم چرا هیچ وقت نمیگین سدهامون مشکل دارن هر روز دارن سد می سازن ای کاش میدونستید چه جوری بسازید این همه هزینه میکنید واقعا حیفه بعد از چند سال به این روز بیافتن یک کم به فکر مردم باشید
  • بی نام US ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    1 0
    برای اینکه کارشان بلد نیستند، اکر بلد بودند اینطورنمی شد