راز جدید داوینچی: احتمال استفاده از دو مدل زن و مرد برای نقاشی مونالیزا

مهر نوشت: احتمالا داوینچی از دو مدل زن و مرد برای نقاشی مونالیزا استفاده کرده است، این تازه ترین یافته دانشمندانی است که شاهکار داوینچی را بررسی کرده اند.

محققانی در ایتالیا ضمن مطالعه دقیق مونالیزا دریافته اند که احتمالا لئوناردو داوینچی از چهره های یک زن و یک مرد برای خلق این اثر ارزشمند هنری استفاده کرده است. با توجه به اهمیت این مطالعه و یافته های آن می توان این پرسش را مطرح کرد که: آیا مونالیزا دو چهره است؟

برخی تاریخ شناسان هنری بر این باورند که داوینچی درحالی مونالیزا را می کشیده که مدل مقابلش به نظر بسیار ناراحت می آمده است. به همین دلیل داوینچی در حین نقاشی این چهره تلاش زیادی به خرج می داد که او را وادار به لبخند زدن کند که گویا در این کار موفق نبوده است.

بنابراین نقاش معروف ایتالیایی از مدل دومی به نام Salai استفاده کرده تا از لبخند او برای نهایی سازی نقاشی اش نهایت بهره را ببرد.

سیلوانو ونچیتی، از مقامات ارشد هنری ایتالیا که این بررسی بی سابقه را هدایت کرده می گوید: ما تمامی نقاشی هایی را که داوینچی در آنها از Salai به عنوان مدل استفاده کرده را مورد بررسی دقیق قرار داده ایم. ما آنها را با مونالیزا مقایسه کرده و به یافته های دقیقی دست یافته ایم که نشان می دهد داوینچی از دو مدل در خلق مونالیزا بهره برده است.

البته تمامی کارشناسان هنری با این نظریه موافق نیستند.

نقاشی معروف مونالیزا اگرچه در اوایل دهه ۱۵ میلادی کشیده شده اما قرنهاست که درباره راز و رمز لبخند معروف آن بحث و تبادل نظر می شود.

5454

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    2 2
    کشتین مارو با این راز داوینچی. والا خود داوینچیه مرحومم خبر نداره از این رازا
  • بی نام DE ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۰۷
    6 1
    اونها پژوهشگر دارند ماهم دلواپس.