آقاطاهر: دولت مدیریت و صنعت آرد را به بخش خصوصی واگذار کند

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان کارخانه‌های آردسازی و سیلوداران استان البرز خواستار واگذاری مدیریت و سیاست‌گذاری صنعت آرد از سوی دولت به بخش خصوصی شد.

ملک حسین آقاطاهر در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین استان البرز در خصوص مشکلات اصلی صنعت آرد اظهار داشت: هر صنفی مشکلات خاص خود را دارد و هر واحد تولیدی برای اینکه بخواهد یک برنامه‌ریزی خوب داشته باشد، نیاز به یک سیاست بلندمدت از طرف دولت دارد، به‌نحوی‌که اگر دولت گندم و آرد را آزاد بگذارد ما می‌توانیم نان‌هایی باکیفیت بالا و قیمتی مناسب در اختیار مردم قرار دهیم.

وی بابیان اینکه امروزه شرایط مالی کشاورزان در ایران زیاد مناسب نیست اظهار داشت: این در شرایطی است که کشاورزان با زحمت فراوان گندم تولید می‌کنند، اما در کشورهای دیگری مانند استرالیا و کانادا تمامی کشاورزان به‌خوبی زندگی خود را می‌گذراند، چراکه شاهد اختلاف قیمت بالایی مابین نرخ گندم در ایران و این کشورها هستیم.

این مسئول در خصوص راهکارهای خروج کشاورزان از این وضع و بهبود این شرایط اظهار کرد: این سوالی است که همیشه وجود داشته، دولت باید شرایطی را فراهم کند که ما در ایران بتوانیم محصولی عرضه کنیم که هم کیفیت بالایی داشته باشد و هم قیمتی مناسب.

آقاطاهر ادامه داد: ما باید به کمک دولت از پتانسیل و ظرفیت خالی کارخانه های آرد استفاده بهینه کنیم و با صادر کردن آرد با قیمتی مناسب به عراق، افغانستان و سایر کشورها بتوانیم ارزآوری برای کشورمان داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آزادسازی قیمت آرد گفت: اگر دولت این اجازه را بدهد که کارخانه‌های آرد خودشان گندم را وارد کنند و آرد را علاوه بر صادرات در کشور هم به فروش برسانند.
آقا طاهر بابیان اینکه در این صورت هیچ‌گونه افزایش قیمتی در بخش نان نداریم اظهار داشت: در کشور ما قیمت تمام‌شده آرد خیلی بالا است و صادر کردن آن مرقوم به‌صرفه نیست.

وی کشور ترکیه را یکی از صادرکنندگان بزرگ آرد دانست و ادامه داد: کشور ترکیه یکی از صادرکنندگان آرد به شمار می‌رود و چون قیمت تمام‌شده در آنجا بسیار مناسب است با کشور ما قابل‌رقابت نیست، البته دولت ترکیه شرایط مناسبی را برای کارخانه‌ها فراهم کرده تا بتواند آرد را باقیمت مناسبی صادر کنند.
رئیس انجمن صنفی کارفرمایان کارخانه جات آردسازی در خصوص افزایش کیفیت گندم‌های وارداتی گفت: در ایران با توجه به مناطق مختلف جغرافیایی گندم‌های متنوعی کشت می‌شود که برخی از این گندم‌ها نامرغوب و بی‌کیفیت است و میزان گلوتن آن‌ها خیل پایین‌تر از سطح استاندارد است، برای بالا بردن کیفیت گندم‌های تولید داخل استفاده از گلوتن ضروری است ما باید گندم‌هایی وارد کنیم که از گلوتن بالایی برخوردار باشد تا بتوانیم در نان‌های تخت و فانتزی یک آرد باکیفیت بالا به بازار عرضه کنیم.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 531177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =