پری کاماک پژوهشگر موسسه کارنگی در یادداشتی کوتاه موضوع آینده روابط عربستان سعودی و ایالات متحده را بررسی کرده است. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاماک در این مقاله آورده است:  

روابط عربستان و ایالات متحده روزهای خسته کننده ای را سپری می کند. در حقیقت این تنش ها گذرا است و قطعا به نظر نمی رسد رییس جمهور بعدی آمریکا سیاست های مشابه اوباما را در قبال کشورهای حوزه خلیج فارس در پیش بگیرد. با این همه به نظر می رسد محمد بن سلمان که تاکنون برای غرب شخصیتی ناشناخته باقی مانده است، درصدد گسترش روابط کشورش با دیگر کشورها باشد.

اما کسانی که امیدوارند رییس جمهور جدید ایالات متحده از همان الگوی قدیمی یعنی ایجاد حاشیه امن برای عربستان در بازار انرزی جهانی پیروی کنند، قطعا ناامید خواهند شد چرا که آمریکا آنچنان به نفت عربستان وابسته نیست و مردم آمریکا هیچ تمایلی ندارند که دولتشان نقش پلیس منطقه ای را ایفا کند. در عین حال عربستان سعودی بعد از ایجاد تعامل میان تهران و واشنگتن، نوعی طرد شدگی و حتی بالاتر از آن خیانت را از جانب ایالات متحده احساس می کند.

اوباما در مصاحبه اخیر خود با آتلانتیک، به وضوح از سیاست های ریاض انتقاد کرد. اما آنچه هر دو کشور به آن اذعان دارند، وابستگی بیش از حد عربستان به آمریکا برای تامین امنیت است. امنیتی که در قبال فروش نفت حاصل می شود. در عین حال تفاوت دیدگاه شدید میان طرفین باعث شده هرگز برای تامین امنیت منطقه به توافق نرسند. واشنگتن از مداخله نظامی عربستان در یمن نگران است در حالیکه ریاض شاهد کم رنگ شدن حضور آمریکا در سوریه به نفع ایران است.

به هر روی احتمال عادی سازی روابط هم بین دو کشور وجود دارد، اگرچه این مساله به عوامل مختلفی از جمله تداوم امنیت در منطقه و همکاری های طرفین بستگی دارد.

5250

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532304

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =