اوپک با تمام توان دربازار نفت می تازد/رانندگان آمریکایی چگونه قیمت جهانی نفت را افزایش دادند؟

صندوق های مالی ریشه اصلی توقف توسعه نفت شیل در آمریکا هستند؛این صندوق ها حمایت خود را از تولید نفت شیل کم کرده اند، زیرا قیمت نفت کاهش یافته بود.

در شرایطی که مدیران مالی از ماه می تاکنون برای نفت وست تکزاس اینترمدیت که از پنج ماه گذشته روند رو به سقوطی داشته،پیش بینی های خوشبینانه ای داشته اند که ممکن است در صورت افزایش مصرف، تقاضا برای نفت افزایش یابد،اما سرمایه گذاران با بی اعتمادی به این بازار می نگرند،اتفاقی که از سال 1929 تاکنون در تولید نفت نیفتاده است.

مارک ویتر رییس بخش عمومی شرکت SA در نیویوک می گوید:«اخیرا بازار تمایلی به افزایش تولید ندارد،زیرا پیش بینی ها از تعادل بازار در نیمه دوم سال خبر می دهند.» به گفته او بازار پول به سمت قیمت های بالا در بازار نفت گرایش دارد.

اطلاعات معاملات آتی بورس بازار آمریکا نشان می دهد که قیمت نفت خام از 26 آوریل تا هفته منتهی به 12 ماه می افزایش  یافته است .موقعیتی که نسبت به 10 ماه گذشته بدست نیامده بود.

7.2 درصد از معاملات آتی در بورس نیویورک از بسته شدن معامله نفت با قیمت 45.52 دلار در هر بشکه گزارش شده است.

صندوق های مالی که در بخش نفت سرمایه گذاری کرده اند بعد از آنکه قیمت های پایین نفت که قبلا در سال 2003 تجربه شده بود، ادامه یافت، با کاهش هزینه های تولید و کاهش توسعه میدان های جدید نفتی نسبت به بازار نفت واکنش نشان دادند. براساس گزارش شرکت بیکر هیوز تعداد سکوهای فعال نفت به 332 سکو کاهش یافته است.این کمترین رقم از نوامبر 2009 بوده است.هم اکنون جمع سکوهایفعال نفت در آمریکا کمتر از یک چهارم از 2014 گزارش می شود.

براساس آماراداره اطلاعات انرژی آمریکا، در هفته منتهی به22 آوریل تولید نفت آمریکا به 8.94 میلیون بشکه در روز نسبت به اکتبر 2014 رسیده است.این سازمان همچنین  گزارش داده  که در 12 آوریل  میانگین تولید نفت در حدود 8.6 میلیون بشکه در روز بوده است.به این ترتیب احتمال اینکه تولید نفت شیل آمریکا نسبت به 2 سال گذشته به پایین ترین میزان ممکن نسبت به 2 سال گذشته برسد،وجود دارد.

 

 

 

عرضه نفت در آمریکا و در سطح جهانی به سرعت در حال کاهش است.فرانسیسکو بلنچ مدیر تجاری بانک آمریکایی مریل در نیویورک می گوید:«برای اولین بار طی سه سال گذشته تولید نفت آمریکا به نصف کاهش یافته و ممکن است انقباض در تولید ادامه یابد.» این ترکیب از تولید پایین و تقاضای قوی در بازار اجازه خواهد داد که تغییرات مثبت قیمتی  در بازار نفت به طور دینامیک از نیمه دوم سال اتفاق بیفتد.

راننده های آمریکایی بخشی از این پیش بینی افزایش قیمت هستند.مصرف گازوییل از 4 هفته گذشته  تاکنون 5.6 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.آمارها نشان می دهد که مصرف بنزین و گازوییل در آمریکا به  میزان 9.4 میلیون بشکه در روز از 22 آوریل رسیده است.حتی این موضوع در معاملات آتی نفت خام 5 درصد تاثیر مثبت گذاشته است.

تولید کننده های عضو اوپک اما با توجه به کاهش های اخیر،تولید خود را  متوقف نکرده اند. طبق اطلاعات دبیرخانه کشورهای صادرکننده نفتريال اوپک در ماه آوریل 484 هزار بشکه نفت در روز بر حجم عرضه نفت خود به بازار افزوده است که این رقم  مجموع تولید نفت اوپک را 33.217 میلیون بشکه در روز رسانده است.تحلیل گران می گویند ممکن است اوپک تحت تاثیر تحولات تولید نفت در آمریکا تولید خود را در سطح کنونی متوقف کند تا به بهبود قیمت جهانی نفت کمک کند.

منبع:بلومبرگ

3535

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 532690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =