ظریف در جمع منتخبان مجلس دهم: سکاندار سیاست خارجی شخص رهبری است/مجلس محرم ماست

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه سکاندار سیاست خارجی کشور شخص مقام معظم رهبری است، گفت: ما همواره ملتزم به دستورات و نظرات ایشان بوده و خواهیم بود.

محمدجواد ظریف صبح امروز در نخستین نشست منتخبان مجلس دهم که با هدف تبیین الزامات قانونگذاری در دوره جدید در محل مجلس قدیم در حال برگزاری است، با بیان اینکه به اعتقاد ما و بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، سیاست خارجی موضوعی فراجناحی و ملی است، اظهار داشت: دیدگاه ما نسبت به الزامات سیاست خارجی و حضور مقتدرانه و عزتمندانه در جهان بر اساس این اصل است که سیاست خارجی تنها باید در خدمت منافع ملی و اهداف جمهوری اسلامی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

وی افزود: به همین دلیل سکاندار سیاست خارجی کشور در ترسیم خطوط کلی، شخص مقام معظم رهبری است و نقش برجسته ایشان کاملا مشهود است و ما نیز ملتزم به دستورات و نظرات ایشان بوده و هستیم.

اهم اظهارات وزیر خارجه را به نقل از خبرگزاری‌ها بخوانید؛

*ان‌شاء‌الله در مابقی مدتی که در این مسئولیت حضور داریم هم حتما مهمترین اصل برای ما اجرای منویات ایشان خواهد بود.

*برای پیشبرد سیاست خارجی به همدلی، همفکری و همکاری میان قوا نیاز داریم، در اینجا ضرورت دارد از نقش مهم مجلس و رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره نهم در پیشبرد اهداف سیاست خارجی تشکر کنیم که امکان پیشرفت کار را در موضوع مهم برجام فراهم کرده‌اند.

*از نمایندگان جدید هم تقاضا می‌کنیم که یار و یاور ما در سیاست خارجی باشند و ما نیز اطمینان می‌دهیم که در تمام حوزه‌ها، مردم و نمایندگان آنها را محرم بدانیم و مشورت کنیم.

*{با اشاره به روش‌های مختلف اعمال قدرت و نفوذ در جهان از جمله دیپلماسی عمومی}: از طریق دیپلماسی پارلمانی نیز می‌توانیم این قدرت را بیشتر نشان دهیم و بنابراین، اولین حوزه همکاری ما با مجلس جدید، موضوع دیپلماسی پارلمانی و گروه‌های دوستی و حضور فعال مجلس شورای اسلامی در صحنه‌های بین‌المللی از جمله بین‌المجالس، بین‌المجالس اسلامی و مجالس آسیایی خواهد بود و در این راه تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت‌ها، تخصص و امکانات وزارت خارجه استفاده کنیم.* در عین حال باید در برابر خارجی‌ها یکپارچه و منسجم بایستیم و در این راه تخصص مجلس و همفکری در حوزه سیاست خارجی بسیار می‌تواند راهگشا باشد.

* زمانی که در صحنه بین‌المللی حاضر می‌شویم باید به حمایت یکپارچه ملت تکیه کنیم و از درک واحد نخبگان کشور از الزامات سیاست خارجی مطمئن باشیم و نکاتی که در صحنه بین‌المللی مطرح می‌کنیم، نباید دستمایه اختلافات داخلی شود.
* تضمین اجرای صحیح برجام توسط غربی‌ها و امنیت در منطقه پیرامونی و مقابله هماهنگ با خطر تروریسم و افراط دو اولویت جدی وزارت خارجه در روزها و ماه‌های آینده است. برجام یک ضرورت تاریخی بود و در شرایط ویژه کشور با نظر مقام معظم رهبری پیگیری شد و نتایج آن به گونه‌ای است که فردی در دنیا پیدا نمی‌شود که بگوید ایران در برجام ضرر کرده است و اگر مقالات دنیا و بحث‌های امروز آمریکا را دنبال کنیم، همین نکته را می‌بینیم.
* فروش نفت کشور هر چند ماه یکبار 20 درصد کاهش می‌یافت و بر اساس مصوباتی که اعلام نشده بود، فروش نفت می‌توانست به صفر برسد؛ امکان سرمایه‌گذاری در ایران نبود و زمانی که ماهانه 700 میلیون دلار از طریق توافق ژنو وارد کشور می‌شد، این تنها پولی بود که وارد کشور می‌شد و این نکات قابل فراموشی نیست.
* هفته پیش رئیس‌جمهور کره جنوبی با 240 شرکت کره‌ای و 25 میلیارد دلار فاینانس به ایران آمد و قبل از آن نیز فرانسوی‌ها، ایتالیایی‌ها، انگلیسی‌ها، آلمانی‌ها، روس‌ها، چینی‌ها و دیگر کشورها با میلیاردها دلار برنامه‌ریزی برای حضور فعال در ایران به کشورمان آمدند.
* در شرایطی که مجبور بودیم از فاینانس یک به یک استفاده کنیم آن هم با شرایط بسیار سخت که کمتر از پول ما برایمان فاینانس انجام می‌دادند، اما امروز بدون هیچ محدودیتی برای ما فاینانس انجام می‌دهند و تنها مذاکره ما درباره این است که آیا تضمین دولتی به این فاینانس‌ها بدهیم یا نه؛ بنابراین دوستان ما این نکات را درباره برجام از یاد نبرند؛ البته حتماً باید طرف مقابل را در برابر تعهداتش مسئول بدانیم و برای اجرای تعهداتش زیر فشار بگذاریم.
* وظیفه من و همکارانم و رئیس کل بانک مرکزی در صحنه بین‌المللی، ایجاد فشار برای اجرای تعهدات طرف مقابل است و اینکه اطمینان ایجاد کنیم که تعهدات آنها اجرا می‌شود؛ همان چیزی که با مقاومت ملت ایران به دست آمد و بعد از این نیز مطمئنم که بیشتر به دست خواهیم آورد.
* توجه داشته باشیم که دشمنان ما به ویژه صهیونیست‌ها به شدت به دنبال القاء شرایط ناامن در ایران و ترساندن سرمایه‌گذاران خارجی از حضور در ایران است بنابراین صرف‌نظر از اختلافات دیدگاه‌ها، باید این مسئله را القاء کنیم که ایران امن‌ترین و سودآورترین کشور برای سرمایه‌گذاری است.
*{ اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در روز عید مبعث پیامبر گرامی اسلام (ص)}: ما به دنبال جنگ با هیچ کشوری نبوده و نیستیم و با صدای بلند اعلام می‌کنیم که توان دفاعی ما با هیچ فرد و کشوری ارتباط نداشته و ندارد.
* ضمن اینکه در این زمینه بسیار سختگیر هستیم، به دنبال آن هستیم که به دنیا اعلام کنیم که شرایط ایران برای سرمایه‌گذاری بسیار امن است و نکند کاری کنیم که صهیونیست‌ها می‌خواهند با سرمایه‌گذاری وسیع انجام دهند.
* واقعیت امروز این است که جمهوری اسلامی ایران از تحریم‌های سنگین بین‌المللی خارج شده و به لطف خدا می‌تواند حضور فعال‌تری در منطقه داشته باشد، اما بسیاری از گروه‌هایی که به این مسئله عادت کرده بودند که در سایه ایران‌هراسی، سیاست‌های غلط خود را پیش ببرند، این واقعیت را برنمی‌تابند و تلاش می‌کنند که ایران را به عنوان یک خطر معرفی کنند.

* واقعیت امروز جهان عرب این است که خطر افراط‌گرایی برخی دولت‌های عربی را تهدید می‌کند، اما برخی از آنها به جای مقابله با این خطر، آگاهانه تلاش می‌کنند تا این خطر را که بیش از همه متوجه نظام پوسیده دولتی در برخی کشورهای عربی است، به تقابل شیعه و سنی یا ایران و عرب تبدیل کنند.
* این یک واقعیت همزمان است که عده‌ای به خاطر نگرانی از نقش قدرتمند ایران در منطقه و برای انتقال خطری که خودشان را تهدید می‌کند، این دعوا را یک دعوای شیعه و سنی القاء می‌کنند.
* باید با خطر ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی مقابله کنیم و همزمان برای مقابله با افراط‌گرایی اقدام کنیم. علاوه بر این دیپلماسی فعال منطقه‌ای برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه باید در دستور کار باشد؛ همچنین افشا کردن سیاست‌های بسیار خطرناک برخی حکام منطقه به ویژه سعودی‌ها اقدام دیگری است که باید با جدیت و آینده‌نگری انجام دهیم و این مسئله نیز بیش از موضوع هسته‌ای با امنیت ملی این مردم ارتباط دارد و باید مراقب باشیم که دچار احساسات نشویم.

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    1 0
    بله ما هم به خوبي اين قضيه را مي دانيم.
  • بی نام DE ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    1 0
    مگر غير از اين هم ميشود؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 1
    تابع ولایت فقیه باشید تا ب مملکت اسیبی نرسد...امام خمینی ره
  • بهناز IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
    0 1
    آقای ظریف اگه مجلس محرم دولت11 بود پس چرا دولت جزئیات مذاکره و حتی آمارهای اقتصادی سال گذشته به مجلس که نداد واصلا منتشر نکرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اره جناب ظریف راست میگه البته مجلس اصلاح طلب محرم دولت11 هست