معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه برجام حق غنی سازی جمهوری اسلامی را تثبیت کرد گفت: اراده ما در برجام بر امریکاهایی غلبه کرد و انتظار داشتیم برجام دستمایه رقابت های سیاسی قرار نگیرد.

به گزارش خبرآنلاین البرز و به نقل از روابط عمومی پایگاه اطلاع رسانی استانداری البرز، صبح شنبه " دکتر عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه" در جلسه شورای اداری استان البرز که با حضور " سیدحمیدطهائی استاندار البرز" و جمعی از مسئولان درسالن شهدای دولت برگزار شد؛ ضمن تبریک اعیاد رجبیه و شعبانیه و لزوم بهره مندی از فیوضات این ایام به تشریح جامع برجام و شرایط تحقق آن پرداخت و اظهار داشت: جای شکر دارد که برجام به افزایش سطح معلومات سیاسی جامعه و درک جامعه کمک کرد، یکی از مهمترین موضوعات ملی که ارتباط مستقیم با منافع ملی داشت، خیلی روشن روی میز گذاشته شد و همه صریح راجع به آن صحبت کردند و تمامی اقشار با برجام در جو معقول دخیل شدند. خدا را شاکر هستیم که برجام از کوره تند انتقادات موفق بیرون آمد چرا که تأیید شورای عالی امنیت، مجلس شورای اسلامی و مقام معظم رهبری را گرفت و ایشان با شروطی که مقرر کردند، برجام تأیید شد. این سند افتخار بیش از دو سال مذاکره فشرده در چارچوب مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی بود و نتیجه آن سندی 150 صفحه ای شد که مسائل فنی و هسته و حقوقی و تحریم ها توانست مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گیرد.


وی تصریح کرد: برجام کامل است و در صحنه اجرا با مشکل مواجه نیست، به عنوان دستاورد یک مذاکره و دستاوردی که توانست اهداف ما را محقق سازد.


معاون امور حقوقی وزارت امور خارجی در ادامه دستاوردهای برجام در سطح کلان کشور تشریح کرد و گفت: انتظار می رفت برجام بعنوان موضوعی ملی دستاوریز جناح بندی های سیاسی نشود و این دستاورد بزرگ،در موضوعات کوچکی همانند سوئیفت و... محدود نشود.


مقاومت در تحریم ها برای تثبیت انرژی هسته ای جمهوری اسلامی بود


عراقچی ادامه داد: امروز همه متفق القول هستیم که قریب 12 سال درگیر یک جنگ تمام عیار از تمامی ابعاد با غربی ها در موضوع هسته ای بوده ایم، آنها همه توان سیاسی، اقتصادی و ... را بکار گرفتند و ما مقاومت کردیم، در این سالها،" انرژی هسته ای حق مسلم ماست" در تمامی مقاومتی های چندین ساله متبلور بود، همه فشارهایی را که تحمل کردیم، برای این بود که انرژي هسته ای را برای کشور تثبیت کنیم.

دیپلمات کشورمان ادامه داد: ما در روز اول دنبال سوئیفت و ... نبودیم، به دنبال هدف بزرگی بودیم تا انرژی هسته ای ، انرژی راهبردی را برای کشور تثبیت کنیم و در همه عرصه ها این شعار را فریاد زدیم.


با اجرای برجام غنی سازی هسته ای جمهوری اسلامی ادامه دارد


عضو ارشد تیم مذاکره کننده با طرح سئوالاتی نظیر اینکه که آیا برجام این شعار را محقق کرد یاخیر؟ آیا انرژی هسته ای که از دیدگاه شورای ملل امر نامشروعی بود، تبدیل به امری پذیرفته شده در جامعه بین الملل شد یا خیر؟ ادامه داد: سیاست امریکا غنی سازی صفر بود و ما می گفتیم انرژی هسته حق مسلم ماست، آیا ما غنی سازی را کنار گذاشتیم؟ خیر، غنی سازی ما کماکان ادامه دارد و اکنون آنها این موضوع را پذیرفته اند که جمهوری اسلامی غنی سازی خود را تداوم بخشد، اکنون تولیدات جمهوری به رسمیت شناخته شده و حتی از ما خریداری می کنند و در مقابل به ما کیک زرد نیز فروخته اند.

وی افزود: در حالی که آنها فعالیت رآبرتور آب سنگین را برای ایران نمی پذیرفتند، اما در عمل، فعالیت نیروگاه اراک ادامه پیدا کرد، در حالی که پیش بینی می شد کارخانه آب سنگین تعطیل شود اما اکنون به کار خود ادامه می دهد و محصولات آن را از ایران می خرند و به آن مشروعیت بخشیده اند.

وی افزود: در حالی که شورای امنیت می گفت فعالیت های راکتور و... ممنوع است، اما غنی سازی ما را قبول کردند و همه کشورها نیز تشویق شدند که از نیازهای خود را در این زمینه از ایران خریداری کنند.

عضو تیم ارشد مذاکره کننده هسته ای، با تشریح برخی از جزئیات برجام تصریح کرد: طبق ضمیمه شماره 3 برجام، همکاری با جمهوری اسلامی همکاری در تمام زمینه ها و فرا تر از انرژی هسته ای، تثبیت اراده ما بر اراده امریکایی ها بوده است.


در برجام اراده ملت به تثبیت رسید

وی افزود: در اجرای برجام ، غنی سازی حتی یک روز هم متوقف نشد، هر چند در طول این سالها احتیاجی به آن نداشتیم اما زیر بار حرف زور هم نمی رفتیم و علاوه بر تثبیت غنی سازی هسته ای ، اراده خود را نیز تثبیت کردیم.


امریکا تحریم ها را جلو می برد، جمهوری اسلامی تکنولوژی های خود را بروز

عراقچی دستاورد دوم برجام را لغو قطعنامه های شورای امنیت خواند و گفت: این قطعنامه ها در طول ده سال گذشته که ما با غربی ها در موضوع هسته ای وارد گفتگو شدیم این بود که در موضوع هسته ای، تکنولوژی های خود را قوی می کردیم و آنها هم تحریم ها را جلو می بردند، از شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه هایی را علیه ما بکار گرفتند که بر اساس فصل هفت منشور ( جمهوری اسلامی تهدید در صلح بین الملل) تلقی می شد. منشوری که قوانین آن الزام آور در اجرا بود، بنحوی که ما را زیر فصل هفت بردند و ایران توسط شورای امنیت کشور تهدیدگر محسوب می شد؛ اما در مذاکرات جمهوری اسلامی توانست از ذیل فصل هفت سالم و با برنامه هسته ای بیرون بیاید،از زیر سایه قطعنامه هایی نظیر 1929 که مجوز حمله نظامی به ایران بود و در هیچ باوری نمی گنجید.
عراقچی در این رابطه توضیح داد: طبق قطعنامه فصل هفت به لحاظ سیاسی در عرصه بین المللی فعالیت موشکی ممنوع اعلام شد اما ما در برابر هیچ کدام کوتاه نیامدیم و آنها مجبور شدند تا خود، قطعنامه ها را لغو کنند.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه لغو همه تحریم ها در فصل انرژی هسته ای را از دستاوردهای بزرگ برجام برشمرد؛آنچه شورای امنیت و اتحادیه اروپا متفق القول بر آن اذعان داشتند.

وی با اشاره به اظهارات معاون وزیر امور خارجه یکی از کشورها در جریان مذاکرات بیان کرد: آنها ایرانیان را نابغه قلمداد می کردند از این حیث که توانستند، از شورای امنیت حق غنی سازی را گرفته و ما به ازا، تحریم های خود را هم بردارند.

عراقچی اطمینان خاطر به طرف مذاکره کننده را امتیاز جمهوری اسلامی در موضوع مذاکرات برشمرد و گفت: ما در مقابل تمامی شروط های خود با طرف مقابل اطمینان خاطر دادیم که ایران به سراغ بمب اتمی نخواهد رفت.بمب اتمی که طبق فتوای مقام معظم رهبری حرام است.

وی افزود: ما این اطمینان را با محدودیت های موقتی در برنامه ها و نظارت های بیشتر به طرف مقابل ارائه دادیم. این محدودیت ها باعث محدود شدن هیچ نیازی در کشور نمی شود و تا سالیان سال تداوم خواهد داشت.

عراقچی گفت: ما هر محدودیتی را قبول کردیم زمان دار بوده و در این چند سال نیازی هم در کشور تعطیل نشده و در کنارش فعالیت های هسته ای متعددی نیز در قالب همکاری ها ایجاد شده است.

معاون وزارت امور خارجه در ادامه تشریح دستاوردهای برجام گفت: هیچ کشوری در عرصه بین المللی موفق نمی شود مگر اینکه قدرت نظامی داشته باشد؛ ما این قدرت را در کشور ایجاد کردیم تا در مذاکرات موفق شویم، ما زمانی توانستیم در مذاکره دشمن را وادار به امتیاز دادن کنیم که آنها مطمئن شدند که توان جنگ نظامی با جمهوری اسلامی را ندارند.

وی افزود: این توان نظامی ما بود که آنها را از جنگ ناامید کرد و پای میز مذاکره کشاند، از سویی تحمل و مقاومت مردم سبب ساز این امر در طول 10 سال گذشته بوده است. دور زدن تحریم ها و نا امید شدن از اثر بخشی آثارش موجب شد تا آنها پای مذاکره حاضر شوند.

عراقچی در کنار این عوامل نقش دانشمندان هسته ای کشورمان را نیز مهم قلمداد کرد و گفت: اگر نبود توانایی علمی ما در عرصه هسته ای و اگر نبودند دانشمندان که سطح غنی سازی را تا 20 درصد بالا ببرند در برجام موفق نمی شدیم، آنها حق بزرگی بر گردن ما دارند آنها بودند که در عرصه میدانی توانایی های کشور را تثبیت کردند تا توانستیم در عرصه بین المللی این مهم را به تثبیت برسانیم.

وی در ادامه نقش دیپلمات ها و مذاکرات دو جانبه را مورد اشاره قرار داد و افزود: توانایی دیپلماتیک ما خواسته های جمهوری اسلامی را به دستاوردها و ثروت تبدیل کرد و مجموعه این توانمندی ها برجام را رقم زد.

عراقچی در مورد برداشته شدن تحریم ها نیز نکاتی کلیدی را مطرح کرد و گفت: لغو تحریم ها دو مرحله دارد، نخست اینکه قوانین تحریم ها برداشته شود و در صحنه عمل نیز خود را نشان دهد، آنچه 5+1 متعهد بوده اینکه تحریم ها را بردارند که این کار را انجام دادند و تمامی تحریم ها را لغو کردند.

وی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به آثار برجام و برخی اظهارات در خصوص قراردادهای امضا شده بر روی کاغذ نیز گفت: آنچه از لغو تحریم ها روی کاغذ مطرح می شود، این است که تمامی اسناد مالکیتی ما در مذاکرات ارزشمند است، چرا که قطعنامه شورای امنیت و اروپا است.


عراقچی با اشاره به اینکه مشاهده آثار و ثمره مذاکرات که همان میوه ها و دستاوردهای برجام است، نیازمند گذشت زمان است، در این رابطه نیز تحلیل هایی را ارائه داد و گفت: برای اینکه نتایج عملی رفع تحریم ها در زندگی اقتصادی و روزمره دیده شود، برخی نکات وجود دارد، اول اینکه بازگشت تحریم به وضعیت قبل زمان بر است، به عنوان نمونه با توافق ژنو تحریم نفت سرجای خود ماند اما با اجرایی شدن برجام، تحریم های نفت هم برداشته شد، برای اینکه ما بازار خود را با دیگر در مجامع جهانی پیدا کنیم باید اندکی فرصت وجود داشته باشد تا بعد از گذشت 10 سال به روال پیشین باز گردیم.


وی افزود: هر چند موقعیت ما قبل از تحریم ها هم شرایط مطلوبی نبوده است، بنابراین تمامی این عوامل زمان می برد اما ما باید تلاش کنیم تا این زمان را کوتاه تر کنیم.


معاون وزیر امور خارجه ادامه داد: برجام فقط موانع را برداشته است و در ادامه راه، همت و برنامه ریزی و زمان می خواهد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =