مجموعه کتابهای، کاش کتاب های درسی را می خواندم ویژه رشته های ریاضی، تجربی و انسانی نوشته افشین خاصّه خان دبیر ریاضی مدارس ارومیه چهارشنبه در نمایشگاه بین المللی کتاب رونمایی خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، مجموعه "کاش کتاب های درسی را می خواندم" در سه جلد برای رشته های ریاضی، تجربی و انسانی توسط افشین خاصّه خان نویسنده و مدرس ریاضی در مدارس ارومیه تالیف شده روز چهارشنبه در غرفه انتشارات مدرسه در نمایشگاه بین المللی کتاب رونمایی خواهد شد.

افشین خاصّه خان در گفتگو با خبرآنلاین استان در مورد این کتاب و کنکور سخنان جالبی به زبان آورد.
جرقه ایده تحریر این کتاب سال 84 زده شد
سال 84 با بررسی سوالات کنکور متوجه شدم که طراحان، سوالات کنکور سراسری را از کتب درسی یا بدون تغییر اعداد و یا با اندکی تغییر و یا ترکیب چند مثال، تمرین در کلاس و مسأله طرح می کنند، لذا ایده ای به ذهنم رسید که این موضوع را به شکلی به اطلاع دانش آموزان و خانواده ها برسانم.
سرانجام در سال 92 تصمیم گرفتم این ایده را مکتوب و به شکل کتاب در آورم.
ابتدا قصدم این بود که برای تمام رشته ها یک کتاب واحد باشد ولی با توجه به حجم زیاد آنها تصمیم گرفتم برای هر رشته کتابی خاص بنویسم.
70 درصد سوالات را میتوان با اتکا به کتب درسی و سؤالات کنکور سال های قبل پاسخ داد
این کتاب ها برای احیای مطالعه کتب درسی نوشته شد و بعبارتی دانش آموز میتواند با اتکا به کتب درسی و سؤالات کنکور سال های قبل به 70 درصد سوالات پاسخ دهد.
در این کتاب ها سوالات 4 سال اخیرکنکور در تمامی رشته ها بصورت تشریحی کوتاه جواب و سپس نمایش مصور منبع سوال از کتاب آورده شده است.
تصویر بخشی از کتاب که طراح از آن برای طرح سوال الهام گرفته آورده شده است که در این میان نوع سوال به 3 مدل تقسیم بندی میشود : تطابق پائین ، تطابق متوسط و تطابق بالا.
سوالات با تطابق بالا بشکلی هستند که مثال یا سوال کتاب تنها با تغییر در عدد بدون تغییر ساختار، بعنوان سوال کنکور طرح شده است
سوالات با تطابق متوسط از ترکیب چند مثال و سوال کتاب با همان ساختار طرح شده است.
سوالات با تطابق پائین از سوالات و مثال های چند کتاب بشکلی هنرمندانه طرح شده است.
این کتاب ها از 8 فصل با تحلیل آماری هر سال تشکیل شده است که دانش آموزان با نمونه سوالات هم آشنا می شوند.
نگاشت کتاب در تابستان 94 به اتمام رسید و در انتشارات مدرسه چاپ شد و از اوایل سال 95 روانه بازار شد.
این ایده را با دانش آموزان نخبه در میان گذاشتم که مورد استقبال آنها نیز واقع شد و حتی در نگاشت کتاب نیز همکاری کردند.
منابع متعدد، دانش آموزان را از تفکر محوری دور کرده است
از سال 83 تاکنون و طبق آمار سازمان سنجش میانگین درصد درس ریاضی رشته ریاضی-فیزیک از 33 درصد به 4 درصد در سال 94 رسیده است که این اتفاق میتواند به زیاد شدن منابع نکته محور و دور کردن دانش آموزان از تفکر و تحلیل مربوط باشد.
همچنین طی این 10 سال مدرسه به حاشیه کشیده شده و در سال چهارم عملا دانش آموز تنها برای اتمام آن به مدرسه می آید و این آزمون و خطا مشکلات متعددی را در نظام آموزشی بوجود آورده است.
دبیران و معلمان سعی و تلاش خود را برای موفقیت دانش آموزان انجام می دهند ولی ذهنیت موجود در جامعه مورد سوالات کنکور آن است که کتاب های درسی برای حل سؤالات کنکور کافی نیست. به همین علت ذهن دانش آموزان از مدرسه بسمت کلاس های بیرون سوق می یابد و دانش آموز تلاش می کند ذهنش را بجای مدرسه به کنکور و کلاس های خارج برنامه معطوف نماید.
به نظرم باید در حیطه آموزش از تدریس کسانی که تخصصی در آموزش ندارند جلوگیری کرد تا قسمتی از مشکلات آموزشی کشور را برطرف کرد، همچنانکه بدون داشتن نظام پزشکی نمی توان طبابت نمود.
خانواده ها بعنوان یکی از اضلاع موثر باید روش مطالعه کتب درسی را به فرزندان خود بیاموزند. بعبارت دیگر روشنگری توسط اولیا تاثیر زیادی در مطالعه کتب درسی توسط دانش آموز خواهد داشت.
با شرایط بوجود آمده موسسات برگزار کننده آزمون های آزمایشی نیز در پاسخ نامه های خود اشاره به کتاب درسی دارند و صفحه مطلب و سوال مورد نظر را در آن درج می کنند.
دانش آموزان و معلمان از شبکه های اجتماعی استقبال می کنند
اکنون به شبکه های اجتماعی بعنوان یکی از پربازدیدترین بخش ها ، توجه ویژه ای شده است. با توجه به گذراندن وقت دانش آموزان در این شبکه ها، گروه های مختلفی ایجاد شده و استقبال معلمان از روش استفاده از شبکه های اجتماعی می تواند تاثیر خوبی داشته باشد.
مطالعه کتاب و کشف ارتباط آن با سؤالات کنکور سال های قبل بازده دانش آموز را در کنکور بالا می برد
در این کتاب ها سعی شده است کفایت مطالب موجود در کتاب های درسی ریاضی در سه رشته علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی برای حل سؤالات کنکور سال های 91، 92،93 و 94 نشان داده شود. علاوه بر آن تلاش شده است تا از منظر یک طراح به کتاب های درسی نگاه شود و در مقابل، سؤالات از دید یک دانش آموز مسلط به مفاهیم کتاب های درسی پاسخ داده شود. لذا هرچه مطالعه کتاب های درسی با تکرار بیشتری صورت پذیرد دانش آموز بهتر می تواند مفاهیم کتاب های درسی را در لابلای سؤالات کنکور کشف نماید و به این ترتیب بازدهی خود را افزایش دهد.
نتایج کنکور نشان از عدم تسلط دانش آموزان به کتاب درسی دارد
در بررسی سوالات 4 سال اخیر، آنچه مشخص گردید آنست که حدود70 درصد سوالات با دو منبع کتاب های درسی و سؤالات کنکور سالهای قبل تطابق بالایی دارد و 30 درصد سوالات با پیوند مطالب کتاب بشکل جدید طرح می شود.
با این روند دانش آموزان ابتدا باید منابع 70 درصد سوالات با تطابق بالا را مطالعه کنند تا با تسلط به آنها موفق تر شوند.
در کنکور سال 92 در رشته ریاضی 6 سوال از درس ریاضی کاملا مطابق با مطالب و سوالات کتاب و یا کنکور سالهای قبل بود (بدون تغییر) که تقریباً 12 درصد نمره درس محسوب میشد ولی 80 درصد دانش آموزان در آن سال درس ریاضی را زیر 10 درصد پاسخ داده بودند که نشان می دهد دانش آموزان اصلا تسلطی به کتاب های درسی ندارند و آنرا مطالعه نمی کنند.
سخن پایانی
امیدوارم مسئولان آموزش و پرورش حرکتی جدی و مؤثر در راستای ارزش دهی به مدارس و کتاب های درسی انجام دهند و مدارس را از حاشیه به متن برگردانند، در طرف مقابل اولیاء دانش آموزان و به تبع آن خود دانش آموزان به این نتیجه برسند که کتاب های درسی منبع اصلی سؤالات کنکور می باشند که طراح با هنرمندی قادر است سؤالات ساده، ترکیبی و پیچیده را از آنها طرح کند و دانش آموزان بهتر است به جای رفتن به سمت ریاضی نکته محور، روش کتاب خواندن برای درک مفاهیم و نحوه حل مسأله را یاد بگیرند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 534274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =