نشست پنجشنبه 1+5 در نیویورک که برای تحریم ایران برگزار شد، حدود 3 ساعت به طول انجامید.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از رویترز، گرچه جزئیات مذاکرات نیویورک رسما اعلام نشد، اما دیپلمات‌های مطلع از مذاکرات گفتند هیأت‌های نمایندگی با توافق برای دور چهارم تحریم‌ها فاصله دارند. 

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشت پیش‌نویس آمریکا مبنای مذاکرات قرار گرفته است. 

به گزارش این خبرگزاری گرچه هیأت‌های نمایندگی ایالات متحده و اروپا مایل هستند تا قطعنامه را تا پایان ماه جاری میلادی به تصویب رسانند، اما دیپلمات‌ها به رویترز گفتند مذاکرات احتمالا به علت مخالفت روسیه و چین با موارد تنبیهی، تا ژوئن به طول می‌انجامد.  

نمایندگان دائم اعضای 1+5 در سازمان ملل پس از خروج از جلسه بدون ذکر جزئیات، به کلی‌گویی بسنده کردند:
● چین 
«لی بائودونگ» سفیر چین در سازمان ملل پس از جلسه به خبرنگاران گفت «مذاکرات بسیار سازنده‌ای بود». 

به گزارش رویترز «لی» آشکارا اعلام کرد که چین به رویکرد «دوطرفه» گروه 1+5 در مورد ایران متعهد است. با وجود این، او مجددا تکرار کرد که پکن بیشتر علاقمند به تعقیب مسیر اول، یعنی دیپلماسی و ارائه مشوق‌های اقتصادی و سیاسی است تا تهدید به تحریم.  

سفیر چین در سازمان ملل گفت این گروه قصد دارد تا هفته آینده نیز گردهم آید.

● روسیه
به گزارش رویترز «ویتالی چورکین» سفیر روسیه در سازمان ملل پیش‌بینی کرد که مذاکرات برای تحریم «دشوار خواهد بود». 

آسوشییتدپرس به نقل از چورکین نوشت «ما همه موافقیم که مذاکرات مطلوب بود». او افزود «تصور نمی‌کنم هیچ کدام از ما نمی‌خواهد اعمال تحریم کند».

سفیر روسیه در سازمان ملل با تکرار اظهارات مدودف در پراگ در مورد «پیشنهادات سازنده به ایران» افزود «آنچه ما می‌خواهیم بدست آوریم، راه حل دیپلماتیک است، و هر نوع پیشنهاد سازنده‌ای نیز به ایران ارائه شده است. بنابراین اگر ایران خواهان مذاکره است، باید مذاکرات را آغاز کند». 


● آمریکا
پس از نشست 1+5 در نیویورک، «سوزان رایس» بدون ذکر جزئیات این جلسه را «مفید» توصیف کرد. او گفت کار را در پایتخت اعضای 1+5 و اینجا در نیویورک ادامه خواهیم داد. 

● آلمان
آسوشییتدپرس به نقل از «مارتین نِی» معاون سفیر آلمان در سازمان ملل نوشت «هدف این مذاکرات بازگرداندن ایران به میز مذاکره است، و گفت‌وگوهای بیشتری در هم پایتخت‌های‌مان و هم اینجا در نیویورک انجام خواهد شد».  


ترجمه: رضا دانشمندی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 53505

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =