۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۷

ایسنا نوشت: وزارت دفاع چین با انتقاد از یک گزارش آمریکا درباره جزیره‌سازی پکن در دریای چین جنوبی، گفت که واشنگتن مساله به اصطلاح تهدید نظامی چین را بزرگنمایی کرده است.



به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یانگ یوجون، سخنگوی وزارت دفاع چین اعلام کرد، گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا درباره فعالیت‌های نظامی چین "سیاست دفاع ملی چین را عمدا تحریف کرده است و ایالات متحده آمریکا بیش از حد مشکوک است."

به گفته این سخنگو، چین "نارضایتی کامل و مخالفت قاطع" خود را با گزارش پنتاگون ابراز می‌کند.

وی افزود: چین یک سیاست دفاع ملی‌ای را پیگیری می‌کند که ماهیت دفاعی دارد. تعمیق اصلاحات نظامی چین و تقویت ساختارهای تسلیحاتی و تجهیزاتی با هدف حفظ تمامیت ارضی، امنیتی و تضمین توسعه صلح‌آمیز چین صورت می‌گیرد.

گزارش مذکور که جمعه برای کنگره آمریکا ارسال شد، می‌گوید که چین بر توسعه و مسلح کردن جزایری که در آب‌های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی ساخته، مبادرت می‌ورزد و هدف از آن کنترل بیشتر بر مناطق دریایی مذکور بدون ایجاد درگیری مسلحانه است.

در این گزارش، چین به "تلاش‌های قاطعانه به منظور ارتقای حاکمیت ملی و ادعاهای ارضی و نیز فقدان شفافیت درباره رشد قابلیت‌های نظامی که موجب تنش‌ با سایر کشورهای منطقه شده است"، متهم شد.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع چین، این ایالات متحده آمریکاست که غالبا هواپیمای نظامی و کشتی جنگی برای قدرت‌نمایی به دریای چین جنوبی اعزام می‌کند.

پنتاگون در گزارش جدید خود که شنبه منتشر شد، نسبت به آنچه که وارد شدن فرآیند "مدرنیزه سازی ارتش چین به یک مرحله جدید تحت رهبری جسورانه شی جینپینگ" خواند، هشدار داد.

به گزارش پایگاه فارن پالسی، پنتاگون در گزارش جدید خود درباره روند تقویت قابلیت‌های نظامی چین اعلام کرد که تغییرات گسترده در ارتش چین شامل این است که ارتش سابقا پرجمعیت این کشور تبدیل به یک نیروی چابک‌تر و متوازن‌تری شود که قابلیت‌هایی همانند ارتش آمریکا داشته باشد.

در این گزارش آمده است: در روند مدرنیزه سازی ارتش چین قابلیت‌هایی لحاظ شده که پتانسیل تقلیل برتری فناوری نظامی آمریکا هم در دریا و هم در زمین را دارد.

این در حالی است که براساس این گزارش مشهورترین نشانه جسارت نظامی چین مربوط به ساخت جزایر مصنوعی در دریای چین جنوبی است.

براساس این گزارش، از میان تاسیسات احداث شده از سوی چین در جزایر مشهور به استراتلی سه مورد از این تاسیسات اکنون از تجهیزات بندرگاهی و 10 هزار متر باند فرود که می‌تواند پذیرای هر هواپیمایی در زرادخانه چین باشد، برخوردار شده‌اند.

همچنین ادعاهای ارضی چین که با ادعاهای کشورهای رقیب در این دریا در تقابل است از سوی گارد ساحلی و کشتی‌های غیرنظامی چینی پشتیبانی می‌شود.

آبراهام دانمارک، معاون شرق آسیای وزیر دفاع آمریکا در رونمایی از این گزارش در پنتاگون اظهار داشت: به نظر می‌رسد که هدف از این فعالیت‌های چین قرار داشتن در فاصله نزدیکی تا آستانه درگیری است.

در این گزارش که یک به روز رسانی سالانه از سوی کنگره آمریکا است، تصریح شده که اقدامات چین موجب شده کشورهای منطقه روابطشان با‌ آمریکا را بهبود بخشند.

در گزارش مذکور تاکید شده که با توجه به بودجه در حال رشد دفاعی چین احتمالا نگرانی‌ها در منطقه با تداوم روند مدرنیزه سازی ارتش چین به ویژه در غیاب شفافیت بیشتر تشدید خواهد شد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 536742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =