آیا با تعیین قیمت 1500 تومان برای هر لیتر بنزین مازاد سهمیه موافق هستید؟ تعیین چند لیتر سهمیه در هر ماه را مناسب می دانید؟

زهرا علی اکبری  -

 در حالی قیمت 1500 تومان برای هر لیتر بنزین مازاد اعلام شد که سلسله ای از تاییدها و تکذیب ها را به همراه داشت . قاسم خورشیدی ، سخنگوی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی به نقل از سجادی ، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی قیمت 1500تومان اعلام کرد اما کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش این موضوع را تکذیب کرد . با این حال با توجه به الزام مجلس در خصوص بازگرداندن نظام دو نرخی به ساختار عرضه بنزین کشور به نظر می رسد طی روزهای آینده قیمت دوم بنزین از سوی مقامات اجرایی شود .

 از سال 1357 تا کنون قیمت بنزین 11 بار دستخوش تغییر شده است . در حالی که از ابتدای سال 1357 تا سال 1386 قیمت بنزین به طور متوسط هر چهار سال یک بار دستخوش تغییر شده و افزایش یافته است اما از سال 1386 به بعد که برنامه سهمیه بندی به مرحله اجرا گذاشته شد، هر دو سال یک بار بهای این فرآورده نفتی تغییر کرده است .

 تعیین قیمت بنزین در حالی در دستور کار دولت قرار دارد که مقامات دولتی پیش از این بر تک نرخی ماندن بنزین و همچنین عدم افزایش قیمت آن در سال جاری تاکید کرده بودند . نمایندگان با استناد به ضرورت تداوم استفاده از کارت سوخت، خواستار تعیین سهمیه و همچنین قیمتی برای بنزین مازاد بر مصرف شدند . بنزین در بسیاری دیگر از کشورها چند نرخی است اما این چند نرخی بودن به سهمیه بندی و تعیین نرخ از سوی دولت باز نمی گردد . در آمریکا، کانادا و بسیاری کشورهای غربی توزیع بنزین توسط بخش خصوصی انجام می شود از این رو شرکت ها و جایگاه های سوختگیری برای جذب مشتریان نسبت به عرضه بنزین ارزان تر یا بنزین با کیفیت تر اقدام می کنند .

علی ، یکی از کارکنان یک جایگاه سوختگیری در منطقه ولنجک در پاسخ به این سئوال خبرنگار ما که آیا قیمت 1500 تومان را برای بنزین مناسب می دانید، یا خیر ، گفت: فکر می کنم قیمت بالایی باشد . وقتی هر لیتر بنزین 1500 تومان شود، به ان معنی است که یک باک خودرو 75 هزار تومان می شود . این پول مبلغ بسیار زیادی است . البته در منطقه ما که بیشتر خودروسواران بنزین سوپر می خرند، شاید مشکلی پیش نیاید اما فکر می کنم کلا برای خودرودار سخت است که ماهانه یک باک به این قیمت بخرد.

 محمد نوری ، خریدار بنزین در این جایگاه نیز در خصوص این قیمت گفت: من معتقدم بنزین با کیفیت کنونی 1500 تومان نمی ارزد ، قیمت 1500 تومان برای بنزینی خوب است که هوا را تا این حد آلوده نکند و مشکلی ایجاد نکند اما در عمل شاهدیم که این بنزین هم هوا را خراب می کند و هم خودرو را .

 یکی از کارکنان جایگاه سوختگیری در منطقه سهروردی نیز در پاسخ به این سئوال خبرنگار ما گفت: شیوه خرید بنزین و زمان سوختگیری در ماه های اخیر ، پس از تک نرخی شدن بنزین کاهش یافته است اما موضوع این است که وقتی بنزین سهمیه بندی می شود، بازاری به راه می افتد که فعالیتش به نفع هیج کس نیست .

 او گفت: خیلی از تاکسی داران اواخر هر ماه ، مقابل پمپ بنزین می ایستادند و سعی می کردند سهمیه شان را با قیمت 100 تومان کمتر از جایگاه به فروش برسانند . حالا اگر بنزین 1500 تومان شود ، این بازار دوباره به راه خواهد افتاد .

 وی با تاکید بر اینکه تمایلی به اعلام نامش ندارد، گفت: ما هم شنیده ایم سهمیه قرار است صد لیتر شود و قیمت بنزین نیز برای مازاد سهمیه 1500 تومان اما فکر می کنم این قیمت برای مردم کمی بالا باشد . او قیمت مناسب بنزین را با توجه به نرخ های جهانی هزار تومان دانست و گفت: دستگاه های امنیتی باید مانع قاچاق بشوند والا نمی شود به ریال پول درآورد و به دلار خرج کرد .

 او در جواب این سئوال که معمولا خودروها برای خرید چه میزان بنزین در جایگاه سوختگیری توقف می کنند، گفت: قبل از سهمیه بندی بنزین در سال 1386 غالبا رانندگان باک هایشان را پر می کردند اما بعد از سهمیه بندی باب شد که بسیاری برای خرید 10 لیتر و 15 لیتر مراجعه می کردند . حتی برخی رانندگان جوان تر 5 لیتر و 7 لیتر هم می خریدند .

 او تاکید کرد در ماه های اخیر حجم خرید اندکی افزایش یافته بود اما ممکن است دوباره شاهد بازگشت روند پیشین باشیم .

 از سوی دیگر یکی از جایگاه داران در خیابان حافظ به خبرنگار ما گفت: من معتقدم که بازگشت نظام دو نرخی دوباره به معنای خرید و فروش سهمیه و خرید بنزین در ظرف های سه لیتری و ... است .

 او گفت: خریداران ما غالبا رانندگان تاکسی هستند . وقتی بنزین سهمیه ای خریدار داشت ما به عینه می دیدیم که تاکسی داران بخشی از درآمدشان را از محل فروش سهمیه تامین می کردند و دیگر در شهر تردد نداشتند . او در پاسخ به این سئوال که چه قیمتی را برای نرخ دوم بنزین مناسب می دانید؟ گفت: من معتقدم بنزین تک نرخی 1200 تومان بهتر از دو نرخی با این وضعیت است. 

 او گفت: به نظر می رسد لازم است قیمت دوم بنزین و سهمیه جوری تعیین شود که نیازی به خرید و فروش سهمیه نباشد . فرهاد نظری ، کارمندی که برای خرید بنزین در جایگاه بود، در این خصوص به خبرنگار ما گفت: من ماهانه یک میلیون و 800 هزار تومان حقوق می گیریم و هر ماه حدود 100 لیتر بنزین مصرف می کنم . اگر قرار باشد سهمیه همان 60 لیتر باشد ، طبیعتا من با هزینه های بالایی مواجه می شوم . 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    158 7
    بنزين اگر قراره گران بشه ، ماشين بايد ارزان بشه .
    • فرهاد IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      40 15
      این هم از صدقه سر دولت تدبیر امید.... وقتی آقای روحانی دولت را تحویل گرفت بنزین هفتصد تومن بود.. ظرف سه سال داره دو برابر میشه... یعنی صددرصد افزایش ... من بهش رای دادم ولی پشیمونم
    • بی نام A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      22 0
      با توجه به کاهش قیمت نفت قیمت بنزین هم باید کاهش پیدا کند.
    • بینام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
      11 0
      دوستان تو ایران هیچ وقت هیچ چیز ارزان نمیشه فقط گران میشه... نظر شماها هم اهمیت نداره
  • امیر IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    105 3
    بنزین با نرخ سی اندف خلیج فارس باشد وقتی نفت و بنزین قیمتش کم میشود در پمپ بنزین ها نیز کم شود نه اینکه تغییر نکند شیب ملایم را هم دیدیم 50 درصد
  • صجرا علی پور A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    160 5
    به نظر من قیمت بنزین باید متناسب با دستمزد تعیین بشه . وقتی حداقل دستمزد 812 هزار تومانه ، بنزین چرا باید 1500 باشه؟ حتی هزار تومان هم گرونه . هر وقت دستمزد ما مثل ترکیه شد قیمت بنزینمون هم باید مثل ترکیه بشه
    • کام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      7 96
      مزایای حقوق رو هم بگو که تا دو میلیون تومن میره
  • امید A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    135 6
    لیتری 500
  • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    96 3
    بنزین که گرون میشه کرایه ها چند برابر میشه خودتون نوشتین مسافرکش ها هم سهمیه می فروشن. بهتره به فکر مردم باشین و بنزین رو گرون نکنین
  • ناصر A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    65 1
    بنزین 1000تومان را به سختی تهیه میکنیم 1500 از جیب چه کسی
  • شهروند مسئول DE ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    61 0
    بهتره بنزين ليتري ١٠٠٠ تومان بمونه . گران تر از اين توجيه نداره
  • پویا A1 ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    44 0
    به قول شاعر هر دم ازین باغ بری می رسد تازه ترو تازه تری می رسد
  • علیرضا IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    40 0
    بنزین باید تا 1398با همین قیمت بمونه
  • مصطفی A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    22 0
    دو نرخی شدن هر چیزی یعنی تبعیض اگر بنزین دونرخی شود دوباره خرید وفروش کارت سوخت وقاچاق سوخت از سر گرفته خواهدشد خیلی از افراد هستند که مصرف سوخت در بیشتر ایام سال را ندارند ویا درخارج از کشور به سر می برند یا خودرو دارند با دوچرخه یا موتور سیکلت تردد می کنند و در کنار آن هم یک یا دو خودرو دارند که سهمیه سوخت دارد و دولت به طریقی آنها را مجبور به فروش وقاچاق کارت ها وسوخت های شارژ شده که حق مسلم خود می دانند می نمایداین بی عدالتی دوباره امتداد پیدا خواهد نمود که هر کسی که وسیله نقلیه بیشتری دارد سهم بیشری از یارانه و درآمد حاصل از آن خواهد داشت ولی شخصی که فقیر است وتوان خرید وسیله نقلیه شخصی ندارد از این یارانه محروم می باشد وبرعکس دیگران باید هزینه بیشتری نسبت به قبل ازدو نرخی یا سهمیه بپ
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    26 0
    قیمت بنزین و سوخت به قیمت جهانی خریداری شود فوب خلیج فارس این درست ولی منطقی نیست هزینه های بالاسری نا معقولی که بیشتر آن ناشی از کهنه بودن تجهیزات و یا استفاده از تکنولوژی های قدیمی است رو مصرف کننده پرداخت نماید. هزینه تبخیر و ریزش و ... از طرفی ملت ما حق انتخاب خودرو خوب و با کیفیت رو هم ندارن ، کجای دنیا رو دیدین که هم قیمت سوخت بالا باشه و بازار خودروشون انحصاری . خداییش ظلم در حق ملت بیچاره ایرانه و ملتی که حتی از مینیمم سیستم استاندارد حمل و نقل عمومی ، چه درون شهری و چه برون شهری بهره مند نیست .
  • بی نام IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    48 6
    آقاي احمدي نژاد ما غلط كرديم يارانه نميخواهيم تورو خدا بيا تمام يارانه هاي دريافتي مارو از ما پس بگير و در افق محو شو،خاتمي بدبخت خواست 20 نومان قيمت بنزين رو افزايش بده چه اتفقاتي كه نيفتاد ،جناب محمود خان احمدي نژاد با نسل من چه كردي كه با هزار جور قرض و قول ماشين خريدم كنج خيابان داره خاك ميخوره چون واقعا پول بنزينش رو ندارم،چي ميگيد آقا 1000 تومان قيمت مناسبي هست قيمت بنزين تو مملكت ما نه فقط مملكت آقاي محمود احمدي نژاد بايد با توجه به سطح درآمد عموم مردم و قيمت خودرو 100 تومان باشه، مردم فقط دارن روزمره گي ميكنند نه زندگي،نه مسافرتي نه پس اندازي و نه....
    • بهروز RO ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      9 19
      سلام.احمدی نژاد 3 سال پیش رفت وتمام شد از اون موقع تا حالابنزین 400 تومانی شد 700 وبعدسهمیه ها سوخت وشد 1000 تومان دیگه اینها به احمدی نژاد چه مربوطه چرایارانه 45500 تومانی را زیادتر نمی کنند؟ حتما اون هم احمدی نژاد گفته تورا به خداگرانی های جدید رااینطوری توجیه نکنیدمردم درفشارنداین انتظاری نبود که مردم از دولت اقای روحانی داشتند.
    • شایان A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
      16 18
      چه ربطی به احمدی نزاد داره سه ساله دولت تدبیرو کلید اومده بنزین در دولته ایشون بیش از سه برابر شده کجای کاری عمو
  • مختار IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    28 1
    گرانی بنزین فقط به ضرر قشر متوسط به پایینه، سرمایه داران و پول داران فقط کافیه به بهانه گرانی بنزین یه خورده یعنی نیم درصد بکشن رو تولید یا خدماتی که ارائه می کنند تا چند برابر را در بیاورند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    20 1
    با توجه به کاهش قیمت نفت وپایین بودن حقوق 80درصد مردم در حد فقر بنزین باید 300تومان عرضه شود چون مال خود مردم است کمی عاقل تر به این قضیه فکر کنید بس عدالت کجاست 200لیتر در ماه با قیمت 300تومان وبقیه با 1500تومان
  • علی A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    13 0
    اولا چرا اینفد بنزین رو گرون میکنن . دولت که ادعا ثبات قیمت داره هدفش از این کار چیه ؟ قیمت واقعی بنزین چقدره ؟ قرار باشه گرون بشه رو افزایش 14 درصد حقوق 140 تومان باید اضافه بشه
  • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    20 3
    زمانيكه نفت 130 دلار بود قيمت بنزين رو 1000 تومن كردند و حالا بايد حداقل به نصف كاهش يابد
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    21 1
    یکی از راههای اشاعه فساد همین دو نرخی بودن قیمت کالاها است
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    3 26
    ملت ایران حاضرند از نون شب زن و بچشون بزنند ولی باک ماشینشون بی بنزین نباشه.
  • حسن IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    26 0
    دنیا بنزین داره ارزون میشه،مال ما گرون
  • اميرحسين ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    24 0
    همه جاي دنيا قيمت بنزين براساس قيمت نفت تعيين ميشودموقعي نفت بشكه140دلاربودبنزين شدليتري1000الان كه نفت بشكه اي40دلارهست قيمت بنزين هم بايدحدود350تومان باشد،باتشكر ازخبرآنلاين
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    20 1
    دولت باید پاشو از اقتصاد بکشه بیرون. نه قیمت ماشین تعیین کنه نه بنزین. تا اون موقع هم نباید به هیچ وجه به ملت باج بده.
  • همشهری A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    30 1
    همین نرخ 1000 تومانی هم خیلی بیشتر از قیمت تمام شده بنزین است قرار بود قیمت بر اساس فوب خلیج فارس باشه حالا شده به قیمت اروپا تا کی باید هزینه های سربار دولت که ناشی از بی تدبیری بوده از جیب مردم پرداخت شود
  • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    28 1
    بنزین ایرانی کیفیت نداره بنابراین باید ارزلن شود نه گران
  • بی نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    5 1
    بنزين 1500 توماني ؟ مگه جنگه ؟
  • بی نام RU ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    1 10
    لیتری 5000تومان
  • maziar A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    1 16
    سهمیه 120 لیتر در ماه کافی است.
  • بی نام A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    4 0
    سیاستهای انرژی باید بازنگری اساسی بشن. آیا انرژی ارزان مزیت رقابتی برای ما ایجاد کرد؟ آیا با گران شدن حامل ها بهینه سازی در صنایع و مصارف ما اتفاق افتاد؟ متاسفانه روند اتخاذ تصمیمات اساسی در کشور ما بسیار شبیه همین نظر سنجی هاست، هرکسی با در نظر گرفتن منافع خود نظری میده و همین میشه قانون.
  • بی نام A1 ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    1 0
    سلام دوستانی که بدون کارشناسی به شغل نجیب و زحمت کش تاکسی وعمومی نظرمیدهیدچرابه همه تهمت وافطراح میزنیدبنده ازصبح ساعت۵تایک بعدظرو۴غروب تا۱۰ شب کارمیکنم باروزانه ۳۰تا۴۰لیتربنزین مصرفی حالااگردونرخی شودمگرچندلیترسهمیه به ماتاکسی داران میدهندکه شمادوست عزیزماراقاچاقچی و......... تلقیدی میکنیدازخدابترسیدبنده به خاطرگذاشتن گازسی ان جی سرسیلندتراش دادم وهزینه فراوانی متحمل شدم درآخرازمجلس محترم که بهفکرقشرآسیب پذیرجامعه بودن وهستن استعداهست درصورت سهمیه بندی بنزین به فکروسایل نقلیه تاکسی هاوعمومی هاباشیدکه
  • hossein IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    5 9
    درود بر روحانی بنزین در عرض 3 سال 2 برابر شد .
  • پوریا A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    اگه واقعا 1500 بشه اشک یکی مثل من که پارس سال داره در میاد. باور کنید داخل شهر 15 میسوزونه. تازه من که شهرستانم ترافیک نیست. خودروی دوگانه هم همیشه یک بمب دست ساز صندوق عقب دارید من که جرات نمیکنم سوار بشم. مصرف سوخت خوردوهای ساخت داخل را هم مد نطر بگیرید خواهشا.
  • بی نام A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    0 0
    اين داستان اصلا قرار نيست تموم بشه انگار ؟ بنزين رو رها كنيد . اين تحفه مجلس نهمه كه ميخواد دولت رو تحت فشار قرار بده
  • بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    5 0
    تا کی میخواین اینجا اعتراض کنین؟
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    1 0
    تاثیری داره ما بگیم بنزین چند؟ بنزین باید همون هزار تومان بمونه ان هم تا آخر سال 96
  • آيدين A1 ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    4 0
    به وإلا خون ملتو مثل زالو تا آخر ميمكن.آخه مكه بنزين مواد مخدره كه بار شتركنن از مرز رد كنن.اكه بخوان به وإلا يه نفرم نميتونه قاجاق كنه.بي شرفا بنزين هزارتومنم اقتصاد دجار ركود كرده .ملت بول ندارن خريد كنن بجاي اينكه خدماتو ارزون كنيد داريد ملت و داغون مي كنيد.واي به روزي كه صبر ملت سربياد.
  • سعيد ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۸
    3 1
    ليتري ده هزار تومن
  • بی نام IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    5 0
    تا چند سال پیش میگفتن از قیمت کف خیلیج فارس نباید کمتر باشه حالا از کف قیمتی خلیج فارس بالاهم زده ولی کسی نیست کمش کنه به این میگن کلاه سر مردم گذاشتن و عوام فریبی محض
  • بی نام A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    0 0
    احمدی نژاد برگرد که یه دولت نمیتونه این معادله ساده رو حل کنه.