ماهنامه "بیر و هزر" تحولی در روزنامه نگاری کُردی

نخستین شماره ماهنامه فرهنگی، اجتماعی بیر و هزر با گستره توزیع مناطق کُردنشین ایران منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین کردستان، ماهنامه فرهنگی، اجتماعی بیر و هزر به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی دکتر محمد حقمرادی با قطع مجله‌ای و گستره توزیع استان های کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و ایلام در گرایش عمومی شهریور ماه سال گذشته مجوز انتشار خود را از هیئت نظارت بر مطبوعات دریافت کرد.
انتشار نخستین شماره ماهنامه بیر و هزر را می توان تحولی در عرصه روزنامه نگاری کردی عنوان کرد. استفاده از گرافیک و جلوه هایی نو و حرفه ای در صفحه آرایی، چاپ و صحافی خواننده پسند و توجه به ذائقه مخاطب خاص و عام از ویژگی های ممتاز نخستین شماره بیر و هزر است که در نگاه اول مخاطب را جذب می کند.
حضور چهره های صاحب نام عرصه روزنامه نگاری در هیئت تحریریه این ماهنامه از مزیت های بیر و هزر است.
بر اساس آنچه در شناسنامه بیر و هزر آمده، آزاد حاجی آقایی، فاتح سعیدی، محمد حقمرادی، عباد روحی، مسعود بیننده، یونس رضایی، رزگار برفروخت و محمود محمودی در هیئت تحریریه آن حضور دارند.
شورای سردبیری این نشریه در نخستین شماره به بررسی بحران خاورمیانه و وضعیت کردها، سلفیسم در کردستان، حاشیه نشینی در کرمانشاه و پدیده داعش پرداخته اند.
مدیر مسئول بیر و هزر در یادداشت نخست آن آورده است: "بیش از صد سال از تجربه روزنامه نگاری کُردی می گذرد، تجربه ای که به دلیل وجود مشکلات حاکم بر فضای فکری و اجتماعی، همواره با انقطاع، گسست و تکرار تجربه های پیشین همراه بوده است و علیرغم وجود افراد دلسوز و توانمند نتوانست آنطور که لازم است، جریانی پایدار، پیشرو و سازنده داشته باشد. علی رغم اینکه این مشکلات کماکان وجود دارد، بیر و هزر در صدد است با همراهی و همکاری و هم اندیشی جمعی از نخبگان و تحصیل کردگان حوزه علوم انسانی، به توصیف، تحلیل و نقادی مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی مناطق کردنشین غرب کشور بپردازد و تجربه ای بدیع و نوین از جنبه فرم و محتوا در فضای روزنامه نگاری کردی را رقم بزند که البته این امر ضمانتی برای موفقیت آن نیست و تنها همکاری و همراهی مخاطبان می تواند، موفقیت را میسر سازد."
بر اساس اعلام سامانه جامع رسانه های کشور هم اکنون 49 رسانه به مرکزیت استان کردستان مجوز انتشار خود را از هیئت نظارت بر مطبوعات دریافت کرده اند.
با پیروزی دولت تدبیر و امید و حضور دکتر حسین انتظامی در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شاهد توسعه فضای مطبوعاتی کشور و کاهش زمان اخذ مجوز بوده ایم و این امر در استان کردستان نیز با ظهور چندین نشریه و پایگاه خبری نمود یافته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 537774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =