کیش در عید چگونه ترکیه را شکست داد؟/ مونسان: بسیاری از گردشگران از انتخاب دبی و آنتالیا پشیمان بودند

مدیرعامل منطقه آزاد کیش معتقد است: در ارزیابی های انجام شده و نظرسنجی از گردشگران برنامه های متنوع کیش نکته مشترک مورد نظر همه بود. بیشتر آنها از اینکه در سال های قبل به دلیل تنوع برنامه ها دبی و یا انتالیا را برای سفر های نوروزی انتخاب کرده بسیار پشیمان بودند.

امید کریمی: نوروز ۹۵، تحولی در گردشگری خارجی ایرانی ها بوجود آورد؛ حملات تروریستی به چند شهر توریستی ترکیه، موجب شد سفر ایرانی ها به جاذبه های توریستی کشور برادران ترک، ۱۰ درصد کم شود. اما درمقابل، آمارها می گوید سفرهای داخلی افزایش داشته است؛ براساس آمار در نوروز امسال مسافرت‌های هوایی داخلی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۳ درصد افزایش یافته، در حالی که سفرهای هوایی خارجی با کاهش ۷ درصدی روبرو بوده است. از سوی دیگر آمار سفرهای هوایی در نوروز ۹۵ به لوکس ترین مقصد گردشگری ایران، کیش، ۱۷ درصد افزایش داشته است. این یعنی کیش توانسته جایگاه خود را دربرابر ترکیه تاحدودی بهبود ببخشد. 

اما فقط حملات تروریستی به ترکیه موجب شد که کیش، خوش اقبال تر شود؟ با مهندس علی اصغر مونسان، مدیرعامل منطقه آزاد کیش در کافه خبر درباره اتفاقاتی که موجب شد کیش در نوروز ۹۵، پرمشتری باشد، حرف زدیم.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با مدیرعامل منطقه آزاد کیش را در ادامه می خوانید؛

اوضاع گردشگری کیش در نوروز امسال خیلی خوب بود. چطور شد که کیش توانست ترکیه را کنار بزند؟

عید امسال درپی اقدامات و سیاست گذاری های انجام شده٫ سازمان منطقه آزاد کیش بازخورد خوبی را درنوروز تجربه کرد و این استقبال گسترده انرژی تیم بزرگ میزبانی را دوچندان کرد. براساس ارزیابی های ما که هرساله توسط یکی از دانشگاهها انجام می شود عید امسال همه اذعان داشتند که کیش متحول شده و امکانات تفریحی اش بیشتر از گذشته شده بود. این امر نشان می دهد کارهایی که انجام شده به نتیجه رسیده است.

تعداد گردشگران نوروزی کیش چقدر بود؟

درسال گذشته در مجموع یک میلیون و ۸۰۰هزار نفر بازدید کننده داشتیم. در نوروز ۹۵  سفرهای نوروزی از ۲۰ اسفند آغاز شد وتا۲۰ فروردین این ترددها ادامه داشت وحدود ۲۴۰ هزار نفرگردشگر داشتیم که بالای ۷۰درصد آنها از امکانات تفریحی  استفاده کردند.

غیر از حملات تروریستی در ترکیه که به هرحال خیلی از ایرانی ها را برای سفر به این کشور منصرف کرد و بسیاری از آنها سفر داخلی را جایگزین کردند، چه عواملی سبب شد که امسال کیش جذاب باشد؟

عوامل متعددی وجود داشت. گسترش فضاهای فرهنگی و تفریحی کیش و پروژه های عمرانی در ۲سال ونیم پیش دلایل نخست رشد گردشگری کیش بود. پس از آن نیز کنترل قیمت در دو بخش هتل و فروش بلیت هواپیما در دستیابی به این موفقیت موثر بودند . به عنوان مثال ظرفیت هتل های درجه یک کیش در عید تکمیل شد چون کاهش قیمت بلیت تمایل گردشگران را برای سفر به کیش بیشتر کرده بود. در عید امسال مسافران بلیت ها را ۱۸۰ هزار تومان خریدند، در حالیکه نرخ مصوب بلیت کیش 220هزار تومان بود. مهم تر اینکه در تمام تعطیلات نوروزبا برقراری پروازهای فوق العاده ای از تهران به کیش امکان ارائه بلیت ۱۸۰ هزارتومانی به گردشگران فراهم شد. خوب این امکانات خیلی کمک کرد. سومین دلیل افزایش شمار گردشگران کیش نیز همکاری و همیاری تمام دست اندرکاران وفعالان بخش های مختلف مانند بازار،‌ هتل ها و جوامع بود که همراهی کردند و خواستند به مشتریان و گردشگران احترام بگذارند. تنوع برنامه های نوروزی هم چهارمین دلیل اقبال گسترده گردشگران به کیش بود . در ارزیابی های انجام شده و نظرسنجی از گردشگران برنامه های متنوع کیش نکته مشترک مورد نظر همه بود . بیشتر آنها از اینکه در سال های قبل به دلیل تنوع برنامه ها دبی و یا انتالیا را برای سفر های نوروزی انتخاب کرده بسیار پشیمان بودند. امسال برنامه های متنوع و متعددی در غرب، شرق و مرکز جزیره برگزار شد،‌ و عیدامسال مجموعه این عوامل وضعیت بسیار خوبی را در گردشگری کیش رقم زد. علاوه بر اینها محیط شهری و سواحل بسیار زیبا ٫ پاک و آرام و تفریحات دریایی متنوع در کیش تأثیر زیادی در توسعه و رونق گردشگری این منطقه داشته است.

با توجه به فراوانی بازار ها ومراکز خرید در کیش در سال های قبل مردم برای خرید به کیش می رفتند، ‌اما افت کیفیت اجناس عرضه شده، سبب جایگزینی ترکیه شد. در حال حاضر آیا نظارت بر فروشگاه ها در جهت افزایش کیفیت کالاها و حضور برندهای معتبر و افزایش جاذبه خرید در کیش بگونه ای هست که مردم را از سفر به سایر مقاصد گردشگری از جمله ترکیه منصرف کند؟

امسال اوضاع برای خرید خیلی خوب بود. تناسب قیمت‌ با کیفیت اجناس و عرضه کالاهای با کیفیت و منطبق با تقاضای گردشگران هم رونق بازار را به همراه داشت و هم موجب افزایش رضایتمندی خریداران شده بود. مشتریان می خواهند در ازای پولی که پرداخت می کند کالای با کیفیت دریافت کند. امسال همه همدل شدند تا این اتفاق خوب بیفتد . نرخ هتل ها و مراکز اقامتی افزایشی غیرمعقول نداشت و قیمت بلیت هواپیما هم کنترل شد. بازارها نیز به شدت مشتری مدار بودند.

البته بخشی از افزایش شمار گردشگران کیش با کاهش تمایل سفر به ترکیه بدلیل تهدید گروه های تروریستی مرتبط بود، اما می توان امیدوار بود که حدود ۳ میلیون نفری که به ترکیه می رفتند، به کیش سفر کنند؟ به هرحال کیش مهم ترین قطب گردشگری ایران است که می تواند با جاذبه های دبی و ترکیه مقابله کند. اما در کیش تفریحات خانوادگی خیلی کم است. امکاناتی برای تفریحات خانوادگی محافظت شده و اختصاصی کنار دریا و یا غواصی وجود ندارد. چه اقداماتی باید انجام داد که این تفریحات هم برای خانواده ها فراهم شود و علاوه برآن بتوان به محدودیت های موجود هم احترام گذاشت. آیا راهی وجود دارد؟

البته ما تفریحات مختلفی برای آقایان و خانم ها داریم؛ در پلاژ بانوان دردوسال گذشته کارهای زیادی انجام داده ایم . پلاژ بانوان درگذشته تنها یک ساحل محصور شده با حداقل امکانات بود هم اکنون این پلاژ به مجموعه ای کامل از امکانات ساحلی وتفریحی و خدماتی برای بانوان تبدیل شده است که حتی بانوانی که درهیات های ایتالیا وترکیه به کیش سفر کردند با استقبال از امکانات پلاژ، این مجموعه را فضایی امن وبی نظیر دربحث گردشگری برای بانوان از سراسر دنیا معرفی کردند. ساخت سوییت های استراحت واقامت برای بانوانی که با هدف استفاده از این پلاژ به کیش سفر می کنند، امکانات پذیرایی، فروشگاهها، استخر آفتاب، جایگزینی طراحی زیبای حنا به جای خالکوبی با حضور بانوان هنرمند و بخش های دیگری که بانوان می توانند براحتی روز خودرا با استفاده از این امکانات دراین مجموعه سپری کنند. پلاژ بانوان کیش درایام تعطیل روزانه میزبان بیش از سه هزار نفر است که این آمار نشان دهنده اهمیت توجه به این مجموعه است.
پلاژ آقایان نیز ضمن آماده سازی برای رقابت های والیبال ساحلی توسعه یافت وتمامی امکانات این مجموعه علاوه برافزایش، بازسازی وبهسازی شد. توسعه رختکن ها، افزایش امکانات بهداشتی، بهسازی  کافی شاپ و ساخت رستوران وفضای اداری مناسب ازجمله اقدامات انجام شده درپلاژ آقایان است.

مدتی از کیش به عنوان مقصد گردشگری لوکس ایران یاد می شد و همه برای خرید به کیش می رفتند. بعد از مدتی هرکسی می توانست به کیش برود و حتی مردم با ماشین می رفتند و چادر می‌زدند. به نظر شما درست است که امکان سفر به کیش برای همه فراهم باشد ؟آیا می شود همزمان جایگاه کیش به عنوان مقصد نمونه گردشگری حفظ شده وامکان سفر تمامی اقشار جامعه به این منطقه نیز فراهم شود؟

در هیچ جای دنیا نمی توان فردی را از ورود به یک شهر منع کرد. مثلا نمی توان گفت پاریس به قشر خاصی اجازه ورود می دهد. چنین چیزی در هیچ جای دنیا و جود ندارد و با عدالت اجتماعی سازگار نیست. اما به طور طبیعی مقاصد گردشگری گران قیمت مانند پاریس بیشتر میزبان افرادی با وسع مالی مناسب خواهند بود . ما هم نمی توانیم کسی را منع کنیم. در کیش هم نسبت به گذشته تغییرات زیادی اتفاق افتاده است. در گذشته با توجه به شرایط حاصل از جنگ و کاهش واردات ، در داخل کشور نمایندگی برند ها زیاد نبودند . مثلا در پایتخت مجتمع بزرگ و مناسبی وجود نداشت وتعداد کمی از ایرانیان هم شرایط سفر به خارج از کشوریا همین دبی را داشتند،‌ اما اکنون بالای ۸۰ درصد جامعه به دبی سفر کرده و تعداد فراوانی هم اروپا رفته اند. تفاوت زیادی میان گذشته و حال وجود دارد، شرایط رقابتی شده است. در گذشته کیش یک کارایی داشت و برند بود. بنابراین افراد جامعه برای خرید به کیش سفر می کردند. اما اکنون این امکانات در خیلی از شهرها وجود دارد. هرکسی در شهر خودش حداقل یک مجتمع بزرگ و خوب دارد. اکنون مدیریت کیش با وجود فضاهای رقابتی خیلی دشوار است و با توجه به این گونه فضاها شرایط سختی ایجاد شده است. بازارهای کیش در این گردونه از زمان افت کرده بود و به سمت عرضه جنس های بی کیفیت و چینی گام برداشت. یکی از اقداماتی که اکنون انجام داده ایم برگرداندن این فضا به گذشته است. حقیقتا عید امسال نشان داد بازارها به حالت اولیه ودوران رونق خودبازگشته اند. نمی گویم ۱۰۰ درصد مناسب شده اما حجم زیادی از بازارها به سطح رضایتمندی از فروش رسیده اند . در بخش مسافری هم شرایط رضایتبخش بود . اگرچه تعدادی از گردشگران از مسیر دریایی به کیش سفر کرده و در کمپ های چادری اقامت کردند اما این کمپ ها نمونه موفقی از کمپ های اروپایی است و نه تنها چیزی از شرایط آن کمپ ها کم ندارد بلکه در مواردی بهتر هم هست. امسال تنها 13 درصد از کل مسافران در کمپ ساکن بودند. این تصور اشتباهی است که گمان کنیم سفر به کیش از مسیر دریایی به معنای اقامت در کمپ های چادری است . افرادی که از طریق بنادر و مسیر دریایی وارد کیش می شوند گردشگرانی هستند که علاقمندند درطول سفربا گذر از شهرهای مختلف به نوعی ایرانگردی کنند. درنوروز امسال 40 درصد گردشگران از مسیردریا و 60 درصد از مسیر هوایی به کیش آمدند ودر هتل ها اقامت داشتند. از ۲۴۰ هزار مسافر ۸۵ هزار نفر مسافر مسیر دریایی بودند. که این از ۸۵ هزار نفر ۱۳ درصد ساکن کمپ ها بودند و بقیه در هتل‌ها اقامت داشتند.

۲۴۰ هزار مسافر داشتید، این آمار چند درصد بیشتر از سال قبل بود؟

از مسیر هوایی ۱۷ درصد رشد داشتیم که گردشگر سطح بالا به حساب می آید. شمار مسافران مسیر دریایی تقریبا با سال گذشته برابر بود آنهم به دلیل طوفانی بودن هوا در 5 روز وتوقف اجباری ماشین ها در بنادر چارک و لنگه که در نهایت موجب بازگشت برخی از گردشگران شد. اما با این حال گردشگران بسیاری به کیش وارد شده بودند . مجتمع های تجاری و بازار پردیس خیلی شلوغ و پرجمعیت بود. نکته امیدوار کننده این بود که امسال در دیدار نوروزی برای اولین بار همه گردشگران از خدمات و شرایط سفر به کیش ابراز رضایت کردند و اذعان داشتند که کیش امسال خیلی خوب بود. ۴۰ درصد افزایش فروش در بازارها داشتیم.

هتل ترنج که چندماه پیش افتتاح شد، قرار است این هم چنین پروژه هایی داشته باشید؟ منظورم هتل های خاص است...

سعی کردیم در دوره خودمان تمام هتل هایی را که مجوز دادیم یک ویژگی خاص گردشگری داشته باشند. حتی ساختمان هتل ها باید با زیبایی بصری محیط گرشگری را تقویت کنند. مثلا یکی از هتل ها پارک برفی دارد که در حال ساخت است و تا یکسال ونیم دیگر به پایان می رسد. ویا هتل الماس سازه ویژه ای دارد که ارتفاع ۱۵ متری ستون ها ۴۵ درجه اریب می‌شود. در واقع هدف این است که دائم به جاذبه های مدرن گردشگری اضافه شود. اکنون در حال ساخت رستوران ۲طبقه دریایی هستیم که یک طبقه روی آب واقع شده و یک طبقه درزیرآب قرار می گیرد . با این برنامه ها سعی داریم فضاهای تفریحی و گردشگری را افزایش دهیم.

آیا برای رونق گردشگری درتمامی ساعات از جمله شب هنگام هم برنامه های توسعه ای دارید ؟

گردشگران کیش به مدد امنیت و سلامت فضای اجتماعی در تمامی ساعات شبانه از زیبایی های طبیعی و امکانات تفریحی این جزیره زیبای مرجانی بهره مند می شوند . شاید اغراق نباشد اگر بگوییم قلب کیش شبها تپنده تر است و معابراین جزیره جنوبی کشورحتی ساعاتی پس ازنیمه شب شاهد تردد گردشگرانی است که سرحال و پرانرژی اوقات خاطره انگیزی را در کیش سپری می کنند. در این بین زیباسازی فضای شهری نقش مهمی دارد.در سطح شهر ٫ معابر ٫ میادین و نوارساحلی کیش المان های زیبای زیادی نصب شده که بر جذابیت های بصری شهر می افزاید نورپردازی زیبا و منحصر بفرد معابر هم حس امنیت و سرزندگی را درمسافران تقویت می کند به گونه ای که گردشگران از غروب تا طلوع خورشید درکمال آرامش وامنیت در کنار سواحل و یا خیابان های کیش تردد می کنند و یا از رکاب زدن در زیباترین مسیر ویژه دوچرخه سواری کشور لذت می برند. همچنین برای رفاه حال گردشگران و افزایش ساعات مفید فعالیت در کیش ساعات کار بازارها و مراکز تجاری تا ساعت 23 ادامه دارد بعلاوه رستوران ها و مراکز پذیرایی ، وخدمات عمومی و بخش های گردشگری تا پاسی از شب فعال هستند و خدمات ارائه می کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 538361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    25 47
    ولی من عاشق دبی هستم
    • بی نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
      7 9
      من برای اولین بار همین هفته رفتم دبی عااالی بود آقا عااااالی
  • حسام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    54 9
    این حرف مطلقاً غلط است. ۳ روز مسافرت کیش در ايام عيد دو و نیم میلیون خرج داشت، در صورتی‌ که هزینهٔ مسافرت به شهر‌های ساحلی ترکیه کمتر از دو میلیون برای اینکه هفته بود.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    43 11
    رفتن به کیش بیش از یک بار تلف کردن وقت و پول است.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    47 9
    دلیل کم شدن نسبی مسافرت های ترکیه فقط و فقط تهدیدهای تروریسم بود در غیر اینصورت هیچ وقت نمیتونیم ترکیه رو با ایران مقایسه کنیم
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    20 13
    ای دل غافل، ایرانیا کرور کرور پول میبرن ترکیه، ارزششونم که نزد ترکها به هزاران دلیل خودشون صفره
  • سیدمهدی IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    36 3
    حالا از شانس شما تو استامبول یه بمب گذاشتن این که برنامه ریزی شما نبوده
  • بی نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    32 2
    البته عملیات تروریستی داعش در ترکیه هم بی تاثیر نبوده
  • کیوان A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    41 3
    یه خبر تو همین سایت هست که مسافران تایلند 20 درصد بیشتر شدن. خطر حمله تروریستی هم که مسافر ترکیه را 7 درصد کاهش داده. فقط 7 درصد. به نظرم کیش نه تنها با دوبی یا ترکیه که حتی متاسفانه فکر نمیکنم با یه جایی مثل ارمنستان هم بتونه رقابت کنه.
  • بی نام RO ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۱
    23 0
    اینکه مردم به ترکیه و تایلند و امثالهم میروند به خاطره تفریحات خانوادگی هست از طرحهای سالم سازی و جداسازی گریزانند
    • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
      22 0
      دقیقا همینطوره، ما تو کشور خودمون نمی تونیم در کنار خانواده تفریح کنیم
  • اردلان IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    25 0
    شیخ اجل سعدی شیرازی می فرماید بهشت آنجاست کازاری نباشد کسی را با کسی کاری نباشد میزان توجه مردم به مکان هایی که از پند سعدی پیروی کنند بیشتر است طبیعتا.
  • محسن A1 ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۲
    10 5
    مدیر عامل منطقه ازاد کیش یه حرفی همینجوری از خودش گفته اصلا هم هیچ کس از رفتن بهخ ترکیه پشیمون نشده.یکیش من.دوباره سال اینده تعطیلات عید میرم.کیش هم عمرا بتونه با انتالیا و ترکیه رقابت کنه.فقط جو سازی های الکی علیه ترکیه درست میکنه