۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۱

مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: پس از برجام و ارائه بسته خروج از رکود از سوی دولت، اقتصاد خودش را بازسازی می کند و شاهد این روند از آغاز سال جاری هستیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،‌ امیر باقری مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی، فرشاد فاطمی مدیر گروه اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و علی دینی ترکمانی استاد موسسه پژوهشهای بازرگانی دیشب  در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که با موضوع راه های خروج از رکود در سال 95 ترتیب داده شده بودن به بررسی شرایط فعلی اقتصاد ایران پرداختند.

مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی  در این برنامه گفت: بر اساس آمار تعداد معاملات بخش مسکن در فروردین سال 95 نسبت به سال 94 بیست درصد رشد داشته در زمینه صادرات نیز شاهد افزایش رشد در ماه های آخر سال 94 بوده ایم، این آمار نشان می دهد شاخص های اقتصادی از یک روند منفی در حال رشد است.

وی گفت: با توجه به اتفاقاتی که در شش ماهه دوم سال 93 افتاد که در آن قیمت نفت و مواد پتروشیمی افت کرد و تقاضا برای فلزات و کانی ها در جهان کاهش یافت و از طرفی شاهد رکود در بخش ساختمان و مسکن بودیم و در کنار همه اینها مضیقه های بانکی نیز وجود داشت و بودجه های عمرانی نیز کاهش یافت رشد منفی در صنعت حاصل شد.

باقری با اشاره به میزان نقدینگی در کشور آن را برای یک رشد اقتصادی کافی دانست و افزود: رشد نقدینگی در سال 94 بیست و هشت درصد بوده که این رقم در سال 96 بیست و شش درصد بوده است بر این اساس رشد نقدینگی کم نبوده که مطرح می شود به علت سیاست های انقباضی شاهد کاهش رشد اقتصادی بوده ایم.

وی تصریح کرد: مقدار GDP در ایران 300 هزار میلیارد تومان و نقدینگی هزار هزار میلیارد تومان بوده است بر این اساس نقدینگی به میزان کافی وجود داشته و عاملی برای کاهش رشد اقتصادی نیست.

 در ادامه فرشاد فاطمی مدیر گروه اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به علل رکود اقتصادی گفت: روند اقتصاد کلان شرایط رکود را پیش بینی می کرد زیرا سبد خانوار ایرانی از دهه 80 کوچک شده بود و دولت نیز توان تأمین بودجه های عمرانی را نداشت همچنین در سال 93 و 94 به علت نرخ بهره مثبت حقیقی مصرف کننده نیز کمتر هزینه می کرد و صنایع مرتبط با ساختمان نیز از سه تا 10 درصد کوچک شده بودند بر این اساس انتظار رشد مثبت وجود نداشت.

وی افزود: رکود حاصل در اقتصاد مربوط به یک دوره سه تا شش ماهه نیست بلکه فرآیندی است که خروج از آن اقداماتی نیاز دارد و دولت ها می توانند با برنامه کوتاه مدت و بلند مدت زمینه های خروج از آن را فراهم کنند.

فاطمی گفت: آمارها نشان می دهد دولت ها به تدریج در برنامه ریزی دچار رخوتی شده اند که قادر به اتخاذ تصمیم های مؤثر نیستند.

مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی  گفت: در حوزه تقاضا رشد صادرات غیرنفتی به عنوان پیشران اقتصاد ایران حتما باید مد نظر قرار بگیرد و در این زمینه تک نرخی کردن ارز اهمیت زیادی داردکه باید در سال 95 به سمت آن برویم .

 مدیر گروه اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در ادامه سخنانش  در پاسخ به این سوال که مهمترین اقدامی که دولت باید امسال انجام دهد تا صنعت و خدمات از رکود خارج شوند چیست گفت: باید به عوامل رکود توجه داشت اما اکنون چشم اندازی نیست که درآمدهای نفتی دولت در سال 95 خیلی زیاد شود و به صورت چشمگیر با سال  قبل و قبل ترش تفاوت کند.

فرشاد فاطمی افزود: در اولویت اول باید مسئله نظام بانکی حل شود و البته من موافق  اینکه می گویند نقدینگی وجود ندارد نیستم معتقدم نقدینگی هست اما به واسطه مشکلات نظام بانکی و صنعت نقد نیست .

وی گفت: دراولویت بعد باید به اقتصاد کمک کرد بازارهای خود را پیدا کند و اقتصاد از نگاه معطوف به واردات به توجه به صادرات تغییرکند.

فاطمی درخصوص نرخ رشد امسال نیز افزود: تصور می کنم در اقتصاد بدون نفت رشد عددی بین 2 تا دونیم درصد باشد اما اگر وضعیت نفت خیلی خوب شد ممکن است که این رقم بین 4 تا 5 درصد محقق شود البته همچنان معتقدم 2 تا دونیم درصد عددی واقع بینانه است .

وی درپاسخ به این سوال که دولت به دنبال رشد باکیفیت است یا رشد به اصطلاح سیاسی که فقط اعلام کند نرخ مثبتی پیدا کرده گفت: فکر می کنم دولت درپی کیفیت است زیرا سیاست های انبساطی پولی که معمولا دولت ها برای کوتاه مدت استفاده می کرد استفاده نکرد و همین موضوع روزنه امید است که نشان می دهد دولت درپی بهبود فضای کسب و کار، جذب سرمایه گذاری خارجی و اصلاح قیمت هاست .

استاد موسسه پژوهشهای بازرگانی نیز در ادامه موضوع راه های خروج از رکود درسال 95 گفت: رصد کردن توزیع نقدینگی ضرورت دارد و اما مشکل اصلی بروکراسی فشل نظام اداری است.

ترکمانی افزود: ما باید به سراغ تحریک بخش مسکن برویم زیرا به علت افت شدید فعالیت های بخش مسکن ، پیوندهای پیسین و پیشین این بخش با صنعت به شدت افت کرده و باعث رکود صنعت شده است .

وی گفت: راه کار عملیاتی خروج از این رکود در سیاست مرتبط با وام مسکن است البته با حذف دو قیدی که دولت برای این وام گذاشته است .

ترکمانی دربخش دیگر از مطالب خود درباره تک نرخی کردن ارز به عنوان راه کار افزود: معتقدم در شرایط فعلی رفتن به سمت این سیاست نه امکان پذیر است و نه به  خروج رکود صنعت کمک می کند.

وی گفت: دو سیاست و دیدگاه را باید کناربگذاریم یکی تعدیل قیمت های حامل انرژی و دیگری تک نرخی کردن نرخ ارز که درشرایط فعلی باعث می شود بنگاه ارز بر دارای کم بود نقدینگی بیشتر شوند.

ترکمانی درباره پیش بینی نرخ رشد امسال گفت: فکر می کنم سه تا چهار درصد واقع بینانه باشد البته با توجه به افزایش صادرات نفت احتمال دارد قیمت نفت هم افزایش یابد.

مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه ریزی دیگر مهمان این برنامه گفت: در حوزه تقاضا رشد صادرات غیرنفتی به عنوان پیشران اقتصاد ایران حتما باید مد نظر قرار بگیرد و در این زمینه تک نرخی کردن ارز اهمیت زیادی داردکه باید در سال 95 به سمت آن برویم .

امیر باقری افزود: امسال اجرای طرحهای محرک تفاضا نیز اهمیت زیادی دارد ضمن اینکه هدف گذاری بر روی بافت های فرسود در بخش مسکن معقول به نظر می آید.

وی درپاسخ به این سوال که بضاعت بودجه امسال درحدی است که بتواند کشوررا از رکود خارج کند گفت: ما لایحه بودجه را با 265 هزارمیلیارد تومان به مجلس فرستادیم و آنچه دریافت کرده ایم 290 و خرده ای هزار میلیارد تومان است که معتقدیم قسمتی از این منابع تحقق نمی یابد از این رو درحال بررسی هستیم که چه منابع دیگری وجود دارد که بودجه را تامین کند.

باقری افزود: راهکارهای مختلفی از جمله فاینانس برای اجرای طرح های عمران و مشارکت بخش های خصوص دراجرای آن وجود دارد.

وی درباره اینکه دولت دنبال رشد با کیفیت است یا رشد به اصطلاح سیاسی  است گفت: دولت در پی راه کارهای بلند مدت است و برداشتم این است که رشد با کیفتیت را دنبال می کند.

22339

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 538387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن BE ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    3 0
    معتقدم که دولت بایدبورس وتولیدات کشاورزی وصنعتی وصادرات راتحریک کندتااشتغال پایدارایجادشود. همزمان بهبودعاجل فضای کسب وکاروتکمیل دولت الکترونیک وجلوگیری شدیدازواردات وقاچاق بازارداخلی راآماده فعالیت میکند.مابه اندازه کافی مسکن داریم بایدتوزیع آن باگرفتن مالیات هنگفت ازکسانی که بیش ازیک مسکن دارند عادلانه شودوگرنه هرقدرمبلغ وام افزایش یابدبنگاههاوبسازبفروشهاملک راگرانترمیکنندوپولهابیشتردرملک وزمین پارک میشودکه خودباعث نارضایتی مردم ازدولتهامیشود
    • بی نام BE ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
      1 0
      ماليات بايد رو خونه هاي خالي گذاشته بشه نه تعداد خونه ها پدر من براي همه ما خونه خودمونو فروخت و براي همه بچه ها اپارتمان خريد وقتي همگي مجرد بوديم اما هممون خواستيم به نام خودش باشه تا تو ازدواج و مهريمون تاثير نذاره. چه واسه دخترا و چه پسرا. چرا بايد فكر كنيد خيلي پولداريم و بايد ماليات زياد ازش بگيرن تازه خيلي ها خونشونو كوبيدن و ساختن و واحداشونو دادن اجاره و با اونا امورات ميگذرونن. كلا نظرتون زشته. شايد ي ملاك يا صابخونه بد داريد كه اينجوري فكر ميكنين
  • بی نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    1 0
    "با توجه به افزایش صادرات نفت احتمال دارد قیمت نفت هم افزایش یابد" یعنی چی؟