۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵

انجمن دوستی ایران و روسیه در شهر سن پترزبورگ پایتخت فرهنگی و مرکز سابق حکومتی این کشور با حضور سفیر جمهوری اسلامی، معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از دانشمندان، محققان ایرانی و روسی و مقام های این شهر گشایش یافت.

به گزارش خبرآنلاین در مراسم آغاز کار انجمن دوستی ایران و روسیه که امروز (جمعه) برگزار شد، میخاییل پیوتروفسکی رییس موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ با اشاره به فعالیت های تحقیقاتی که برای ایرانشناسی در سن پترزبورگ انجام می شود، گفت: حضور نمایندگان مختلف محافل شرقشناسی در این مراسم به شناخت بهتر مردم دو کشور از یکدیگر کمک می کنند که پیوندهای دوستی را تقویت می کند.

بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، پیوتروفسکی که رییس دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی سن پترزبورگ است، ابراز امیدواری کرد که فعالیت های پیش روی انجمن دوستی ایران و روسیه ثمربخش باشد و به توسعه روابط دو کشور و تقویت پیوندهای دوستی و همکاری کمک کند.
مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در سخنان خود ضمن اشاره به پیشینه آغاز رسمی روابط دیپلماتیک دو کشور از شهر سن پترزبورگ، افتتاح رسمی این انجمن را به عنوان نمونه ای از گفت وگوی فرهنگی ارزشمند خواند.
سنایی با تاکید بر رو به گسترش بودن روابط ایران و روسیه در زمینه های مختلف، توسعه همکاری های فرهنگی و دانشگاهی را نیز در همین مسیر معرفی کرد و افزود: افتتاح این انجمن نیرو و توان جدیدی برای افزایش همکاری های فرهنگی ایجاد می کند.
سفیر ایران همچنین حمایت سفارت جمهوری اسلامی در مسکو را از فعالیت های این انجمن و دیگر اقدام ها برای تقویت پیوندهای مردم دو کشور اعلام کرد.
گئورگی پولتاوچنکو استاندار سن پترزبورگ نیز در پیام خود، افتتاح رسمی انجمن دوستی ایران و روسیه را رویداد مهمی برای این شهر و امکان جدیدی برای توسعه روابط ایران و روسیه خواند.
محسن خامه یار معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به آشنایی مردم ایران با سن پترزبورگ، خواهر خواندگی این شهر با اصفهان، سابقه ایرانشناسی سن پترزبورگ، جای گرفتن بخشی از آثار میراث فرهنگی ایران در موزه آرمیتاژ، موسسه نسخ خطی و تلاش ایرانشناسان برای نشر این آثار اشاره کرد.
خامه یار فعالیت انجمنهای دوستی دو کشور را در گفت وگوی میان ملت ها و دیپلماسی مردمی و فرهنگی حایز اهمیت دانست و گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به گفت وگو و پرهیز از افراط و تفریط و خشونت وجود دارد.
وی حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را از فعالیت های این انجمن، دستاوردهای همکاری نرگس احدوا عضو کمیته روابط خارجی شهر سن پترزبورگ و نهادهای مختلف این شهر، پشتیبانی های سفیر و رایزنی فرهنگی سفارت ایران را در روسیه برای شکل گیری انجمن دوستی دو کشور ارزشمند بر شمرد.
در ادامه مراسم نرگس احدوا به عنوان مدیر اجرایی و میخاییل پیاتروفسکی به عنوان رییس انجمن دوستی ایران و روسیه در سن پترزبورگ انتخاب شدند.
بخش پایانی این برنامه اجرای موسیقی ایرانی بود که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.
سن پترزبورگ که نام دوره تزاری آن «پطروگراد» است و به پایتخت شمالی روسیه شهرت دارد و به مدت بیش از 200 سال تا پیروزی انقلاب سوسیالیستی شوروی در اکتبر 1917 پایتخت تزارها بوده است، قطب مهم ایرانشناسی روسیه با دو قرن سابقه محسوب می شود.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 538494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =