به گزارش مهر، مشاور سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: تالاب گاوخونی با جریان دایمی آب در یک فصل احیا می‌شود و برای احیای تالاب گاوخونی در درجه نخست باید حق‌آبه زاینده‌رود اختصاص داده شود.

اسماعیل كهرم ، در ارتباط با مشكلات گاوخونی و روش های احیای آن اظهار داشت: گاوخونی زمانی مشکل پیدا کرد که جریان آب در رودخانه زاینده‌رود را به دلایل مختلف از جمله انتقال آب به استان‌های مجاور از دست دادیم.

وی با بیان اینكه زاینده‌رود تنها منبع آب گاوخونی است و براین اساس زمانی که خشک شود تالاب از میان می‌رود، گفت: این تالاب در مركز ایران و در منطقه کویری و خشک قرار دارد و موقعیت جغرافیایی آن به گونه‌ای است که تالاب بسیار مهم بین ‌المللی است.

تالاب گاوخونی قهوه‌خانه بین راهی برای پرندگان مهاجر است

مشاور سازمان محیط‌ زیست با بیان اینكه این تالاب قهوه‌خانه بین راهی برای پرندگان مهاجر است، ابراز داشت: هرساله ده‌ها هزار حواصیل، اردک، غاز و غیره به این منطقه مهاجرت می‌کنند و نیزارهای این تالاب موجب می‌شد تا برخی در این منطقه بمانند و زاد و ولد و تخم‌گذاری کنند.

وی ادامه داد: در این منطقه از لاک‌پشت گرفته تا سنجاقک و انواع ماهی زندگی می‌کردند و به نوعی انواع و اقسام جانوران در این منطقه حضور داشتند.

كهرم ابراز داشت: آب در این منطقه به شکل فورانی جریان داشت و آب در مسیر تالاب سفره‌های آب زیرزمینی را تامین می‌کرده است.

وی با بیان اینكه از زمانی که تالاب خشک شد چاه‌های زیرزمینی نیز خشک شده است، بیان داشت: تالاب‌ها در لطافت آب و هوایی تاثیر بسزایی دارند و این تالاب از چند جهت از جمله حضور حیات وحش، زیستگاه انواع پرنده‌های آبزی، مهاجر و غیره سلامتی طبیعت را تامین می‌کرد.

تالاب گاوخونی با جریان دایمی آب در یك فصل احیا می‌شود

مشاور سازمان محیط زیست ادامه داد: اما اكنون خشک شدن تالاب گاوخونی نتایج ناگواری ماننند ایجاد ریزگردها داشته است که با باد روی منطقه پراکنده می‌شوند.

وی با اشاره به اینكه طبیعت می‌تواند خود را به خوبی بازسازی کند گفت: اگر امروز در تالاب گاوخونی آب جاری شود این تالاب در یک فصل بازسازی و تمام جانوران و پرندگان و زنجیره غذایی نیز بار دیگر احیا می‌شوند و بر این اساس باید منتظر رژیم آبی زاینده‌رود باشیم تا گاوخونی احیا شود.

كهرم تصریح كرد: مدیریت این حوضه دارای اشکال است و باید سهم حق‌آبه برای تالاب تعیین شود به گونه‌ای که کشاورزان سهم تالاب را مصرف نکنند.

برای احیای گاوخونی باید حق‌آبه زاینده‌رود اخذ شود

وی در پاسخ به این سوال كه بارها احیای تالاب گاوخونی در كنار احیای دریاچه ارومیه مطرح شده اما تاكنون اقدام موثری ندیده‌ایم، اضافه كرد: در ارتباط با دریاچه ارومیه مسئله این است که دولت تصمیم گرفت ۴۰ درصد آبی را كه به کشاورزی اختصاص یافته به حوضه دریاچه ارومیه بدهد اما برای احیای تالاب گاوخونی در درجه نخست باید حق‌آبه زاینده‌رود اختصاص داده شود.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 541541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =