باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: چند وقتی است تغییرکاربری زندان اوین به پارک از سوی شهرداری تهران مطرح شده اما رئیس سازمان زندان ها انجام آن را منوط به انجام تعهدات شهرداری می داند.

زندان اوین معروف ترین زندان کشور به حساب می آید که در سال 1340 در زمینی به مساحت 40 هکتار در منطقه سعادت آباد تهران ساخته شد و حدود 6 هزار نفر از محکومان جرایم مالی و امنیتی در آن نگهداری می شوند به همین دلیل در زندان اوین زندانیان معرفی از جمله بابک زنجانی، مهدی هاشمی و مه آفرید امیر منصور در این زندان محکومیتشان را سپری کردند.

*انتقال زندان ها به خارج از شهر ها

با گسترش شهرها زندان هایی که روزی خارج از شهر ها بودند امروز به جزی منطقه شهری تبدیل شده اند و مشکلاتی از جمله امنیت و اشغال فضای شهری را ایجاد کردند به همین دلیل مسئولان به فکر انتقال زندانها به خارج شهر ها افتادند که البته باید بودجه این کار باید توسط دولت فراهم می شود.

با جدی شدن طرح انتقال زندان ها یه خارج از شهر، زمزمه های تبدیل زندان اوین به پارک و موزه از سوی مسئولان شهری وقوه قضائیه به میان آمد اما جهانگیر رئیس سازمان زندان ها انجام این کار را منوط به انجام برخی تعهدات از سوی شهرداری می داند.

سال 91 زمانی که غلامحسین اسماعیلی رئیس وقت دادگستری استان تهران سمت ریاست سازمان زندان های کشور را برعهده داشت در خصوص انتقال زندان ها به خارج از شهر ها گفته بود انتقال هفت زندان بزرگ کشور به خارج از شهرها نیازمند 500 میلیارد تومان بودجه است و مطالعات انتقال این هفت زندان و ساز و کارهای آن انجام شده و قرار است بودجه آن از واگذاری سهام شرکت‌های قابل واگذاری تامین شود. به این طریق پیمانکاران دستگاه‌های دولتی به جای در یافت پول مطالبات خود را در قالب سهام شرکت‌های سود ده بر اساس اصل 44 قانون اساسی دریافت می‌کنند و هزینه این تبادل سهام صرف ساخت این پروژه‌ها می‌شود.

در همین زمان بود که پیشنهاد تبدیل زندان اوین به پارک از سوی شهردار تهران داده شد که اسماعیلی معتقد بود هنوز وقت اعلام چنین طرحی نشده زیرا این طرح تازه در مرحله گفتگوی مقدماتی قرار دارد.

حال بعد از چندین سال دوبار بحث تغییر کاربری زندان اوین جدی شده است .

قالیباف شهردار تهران می گوید: زندان اوین به صورت تهاتری به شهرداری تهران واگذار می شود و برنامه ای برای تبدیل زندان اوین به موزه و پارک عمومی در دستور کار شهرداری قرار دارد.

قالیباف در جلسه مشترک مدیران اداری وقضایی استان تهران در خصوص انتقال زندان اوین گفت: در این زمینه با جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها صحبتی‌های داشته‌ایم و قرار شد جلسه اجرایی آن هر چه سریع تر برگزار شود. امیدوارم تبدیل زندان اوین به پارک در دوره آیت الله آملی لاریجانی اجرایی شود ،تا از این طریق مشکلات قوه ، شهرداری و شهروندان تهرانی مرتفع شود، البته موافقت رئیس قوه قضاییه را در این خصوص گرفته ایم و منتظر ابلاغ آن از سوی رئیس قوه قضاییه هستیم.

*تبدیل اوین به پارک در گروی انجام تعهدات شهرداری

اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان های کل کشور در حایشه دیدار رئیس قوه قضاییه با قضات و کارکنان دستگاه قضایی در خصوص فروش زندان اوین و تبدیل آن به پارک گفت : قرار است کارشناس های ما و کارشناسان شهرداری بررسی کنند تا اول قیمت زندان اوین مشخص شود و بعد منتظر بمانیم که شهرداری به چه نحوی می خواهد آنچه را که برای انتقال زندان لازم است فراهم و تعهدات خود را عملی کند.
وی افزود: زندان اوین 40 هکتار است و کارشناس باید قیمت را تعیین کند.

* احتمال انبوه سازی در محل زندان اوین

شهرداری تهران باید در ازای تملک زندان اوین زمینی در اختیار سازمان زندان ها قرار دهد تا زندان جدید در آن احداث شود اما در این بین حرف و حدیث هایی از جمله احتمال انبوه سازی در محل زندان اوین به واسطه قرارگرفتن آن در شمال شهر تهران و ارزش بالای زمین در این منطقه وجود دارد که شهرداری تهران باید تعهد کند که با واگذاری این ملک حتما در آن پارک احداث می شود و در دسترس عموم قرار می گیرد.

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 542721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =