ایرنا نوشت: شورای ملی‌ انتخاباتی ونزوئلا امروز جمعه اجازه فرایند معتبر کردن امضاهای درخواستی برگزاری همه پرسی‌ برای عزل «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری کشور را داد .

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری اروپاپرس ، شورا همچنین تائید کرد که مرحله جدید بین روزهای 20 و 24 ژوئن (31 خرداد و 4 تیر )، توسعه خواهد یافت .
حزب ائتلاف مخالف دولت «میز وحدت دموکراتیک» روز 2 مه (13 اردیبهشت )، 1.8 میلیون امضا را به شورای ملی‌ انتخاباتی ارائه داد، رقمی‌ که بسیار بیشتر از 200 هزار امضای درخواستی شورا برای آغاز روند بود .
پس از بررسی این امضاها ، نهاد انتخاباتی 1.3 میلیون امضا را به رسمیت شناخت که اکنون باید مورد اعتبار قرار گیرند .
«لوییس امیلیو روندون» رئیس شورای انتخاباتی در این راستا به خبرنگاران گفت که بین روزهای 20 و 24 ژوئن ، فرایند معتبر کردن امضا ها است ، به صورتی‌ که از روز 13 تا 19 ژوئن مرحله 'پشیمانی' برای کسانی‌ است که در دور نخست امضا کردند و نمی‌ خواهند در دور دوم شرکت کنند .
مخالفان از چند هفته پیش همه تلاش های خود را برای فراخوانی دوباره شهروندان چه در اینترنت و چه در تظاهرات خیابانی به راه انداخته اند.
اکنون که شورای انتخاباتی اجازه فرایند معتبر کردن امضاها را داده ، مخالفان دولت در مرحله جدید باید امضای 20 درصد رای دهندگان که به حدود چهار میلیون نفر ونزوئلایی می رسد، را به دست آورند.
پس از آن، مقامات انتخاباتی 15 روز مهلت خواهند داشت که صحت حمایت ها یا مخالفت ها را مورد بررسی قرار دهند؛ اگر شورای انتخاباتی رضایت خود را اعلام کند، باید تا ظرف 90 روز ، فراخوان همه پرسی شود.
برای این که زمان قدرت مادورو به پایان برسد، شمار افراد رای دهنده باید مساوی یا بیشتر از افرادی که در انتخابات به مادورو رای دادند، باشد. به عبارتی دیگر، باید دستکم هفت میلیون و 500 هزار نفر به برکناری وی رای دهند و میزان مشارکت باید حداقل 25 درصد یعنی 4.8 میلیون نفر باشد.
در صورتی که رفراندوم بیش از زمان 10 ژانویه 2017 (21 دی )، طول بکشد هرچند که ونزوئلایی ها به برکناری مادورو رای دهند، انتخابات ریاست جمهوری مجدد برگزار نخواهد شد بلکه «آریستوبولو استوریز» معاون ریاست جمهوری تا سال 2019 به طور موقت زمام را در دست خواهد داشت.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 544898

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =