غلامرضایی: احیاءبافت های فرسوده با تعامل مردم، دولت و شهرداریها محقق می شود

عضو شورای اسلامی کلانشهر کرج، اظهار داشت: نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده نیازمند تعامل سه جانبه مردم، دولت و شهرداریها است.


به گزارش خبرآنلاین البرز و به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج ،حجت الله غلامرضایی ادامه داد: بسیاری از شهرهای کشور به محاصره بافت های فرسوده و ناپایدار درآمده اند و در صورتی که زلزله، سیل یا سایر بلایای طبیعی و غیرطبیعی در آنها به وقوع بپیوندد، شاهد به ثمر نشستن خسارت های سنگین مالی و جانی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه «نفوذناپذیری، ریزدانگی و ناپایداری» سه عامل و معیار اصلی شناسایی بافت های فرسوده به شمار می روند، از وجود بیش از هزار هکتار بافت فرسوده در کلانشهر کرج خبر داد و بیان داشت: بافت های فرسوده شاخص های اقتصادی، فرهنگی، شهری و اجتماعی را تحت الشعاع خود قرار می دهد و همچنین ارزش منطقه ای ملک و زمین را نیز به شدت کاهش داده است.

این مسئول ارشد شهری با تاکید بر اینکه سکونتگاه های غیررسمی و بافت های فرسوده با یکدیگر تفاوت هایی دارند که تفکیک آنها ضروری است، بیان داشت: با توجه به بنیه ضعیف اقتصادی ساکنین بافت های فرسوده، جا دارد که دولت و شهرداریها از طریق تخصیص تسهیلات ارزان قیمت بانکی نسبت به تسریع این پروسه اقدام نماید؛ چرا که بر اساس قانون سالانه 10 درصد از حجم بافت های فرسوده باید نوسازی شوند.

به گفته غلامرضایی، گرچه دولت و شهرداریها تسهیلات و مشوق هایی را به منظور نوسازی بناهای ریزدانه و ناپایدار در نظر گرفته اند اما نحوه استفاده از آنها شفاف نیست و در برخی موارد شاهد درگیری حقوقی فی مابین مالکان بناها و بانکها و شهرداریها می باشیم؛ چرا که قانون به صورت سلیقه ای اجرا می شود و نگرش جامع و یکپارچه ای در بین مسئولان وجود ندارد.

این وکیل مردم در شورای اسلامی شهر کرج در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: با توجه به عرض کم معابر در محلات دارای بافت فرسوده، نیروهای امدادی و عملیاتی قادر به تردد از خیابانها و کوچه ها به منظور حضور در محل حادثه یا حریق نیستند و همچنین میزان سرانه های خدماتی در این مناطق نیز غیراستاندارد است.

وی با اشاره به تجربیات موفق ستاد ساماندهی تپه مرادآب در حذف سکونتگاه غیررسمی واقع در ارتفاعات بالای 1400 متر منطقه اسلام آباد، خواستار بکارگیری این تجربه موفق در خصوص نوسازی بافت های فرسوده و حذف سکونتگاه های غیررسمی کلانشهر کرج شد و ادامه داد: باید از تمام امکانات و راهکارهای موجود برای ارتقای استانداردهای زندگی شهرنشینی در مرکز البرز بهره مند شویم و از طریق تعامل و همکاری بر مشکلات کنونی غلبه نماییم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 545028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =