دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی به کمپین "قلیان‌ها را گلدان کنیم" پیوست

در ادامه کمپین "قلیان ها را گلدان کنیم"، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی هم به این کمپین پیوست.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی،در سومین جلسه هیات رئیسه دانشگاه که 25 خرداد ماه 1395 برگزار گردید جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان به نمایندگی از طرف این دانشگاه و جمیع تلاشگران عرصه سلامت استان با قرار دادن شاخ های گل در کوزه قلیان ، پیوستن دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی را به کمپین " قلیانها را گلدان کنیم " رسماً اعلام کرد .




گفتنی است شعار هفته بدون دخانیات سال 1395 " قلیان ، سمی برای سلامت خانواده " انتخاب شده است و معاونت بهداشتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طراحی و برنامه ریزی کمپین " قلیانها را گلدان کنیم " را در دستور کار خود قرار داد که مورد استقبال و حمایت جمع کثیری از مسئولین ، هنرمندان ، ورزشکاران و مردم قرار گرفت .

در این راستا و با توجه به اهمیت استمرار این حرکت فرهنگی ، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز به این کمپین پیوست .

لازم به ذکر است قلیان به دلیل حجم بالای دود، نیکوتین و قطران فراوانی را وارد ریه فرد مصرف کننده و اطرافیان می نماید از طرفی رطوبت موجود در دود قلیان ضمن مستعد نمودن مجاری عبور دود جهت رشد انواع عوامل بیماریزا مانند ویروس ها، قارچ ها و... ، باعث نفوذ بهتر مواد مضر در ریه فرد می گردد. از طرفی با توجه به ماهیت توتون های میوه ای امکان افزودن هر نوع ماده به این توتون ها توسط کارخانه سازنده و حتی متصدی عرضه قلیان وجود دارد که این مواد در دمای بالای آتش زغال به انواع مواد سرطان زا تبدیل می شود. دخانیات در رده بندی مواد سرطان زا جزء مواد قطعا سرطان زا تقسیم بندی شده است که مواد افزوده در تنباکو های میوه ای احتمال سرطانزایی آنها را افزایش می دهد.

شایان ذکر است، با نزدیک شدن به سالروز روز جهانی دخانیات که 31 ماه می مصادف با 10 خرداد و هفته ملی (4 الی 10 خرداد) است، برخی کاربران فضای مجازی و هنرمندان با تشکیل کمپین ها و هشتگ هایی از افراد مصرف کننده خواستند که استعمال هر گونه مواد دخانی را ترک کنند. این در حالی است که سلامت حق همه مردم است و با پیوستن به کمپین "قلیان ها را گلدان کنیم" و "نه به سیگار و قلیان" در ارتقاء سلامت جامعه تلاش موثری داشته باشیم.
در این میان بازیگران و بازیکنان مختلفی از جمله پرستو صالحی، وحید طالب لو و بسیاری از بازیکنان استقلال نیز به این کمپین پیوستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 546421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =