اگزومارس اولین تصاویر خود از مریخ فرستاد/در مسیر جستجوی حیات مریخی

مدارگرد TGO که در برنامه اگزومارس در مسیر رسیدن به مریخ است اولین تصاویر خود از سیاره سرخ را با رسیدن به فاصله ۴۱ میلیون کیلومتری از این سیاره ثبت و به زمین ارسال کرده است.

هر چند تصویر ارسال شده از وضوح بسیار بالایی برخوردار نیست، اما آژانس فضایی اروپا می‌گوید که دوربین به درستی متمرکز شده و سیگنال تصویر نزدیک به سطح پیش بینی شده است.

برنامهٔ اگزومارس یا دگرزیست‌شناسی مریخ (Exobiology on Mars ) یک مأموریت گسترده شناسایی مریخ برای جستجو پیرامون وضعیت زیستی در مریخ و بن‌مایه‌های زندگی و زندگی مریخی، در گذشته یا حال‌است. این مأموریت اخترزیست‌شناسی توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) با همکاری سازمان فضایی فدرال روسیه (روس‌کاسموس) در حال اجراست. مدارگرد ردیاب گاز اگزومارس (TGO) و کاوشگر ثابت اسکیاپارلی (EDM) در ۱۴ ماه مارس سال ۲۰۱۶ با پرتاب نخست راه‌اندازی شدند.با رسیدن به مریخ، مدارگرد TGO بلافاصله از همان مداری که قرار گرفته شروع به تحقیق درباره اتمسفر مریخ به ویژه برای کشف گاز متان در اتمسفر سیاره سرخ می‌کند. کشف گاز متان می‌تواند به عنوان یک نشانه‌ از وجود احتمالی حیات در گذشته یا حال مریخ تلقی شود. همچنین به دنبال این جستجو مریخ‌نشین اسکیاپارلی روی سطح مریخ فرود می‌آید تا فناوری‌های فرود روی سطح سیاره را برای فاز دوم ماموریت آزمایش کند. مدارگردی که پرتاب شده Trace Gas Orbiter نام دارد و با استفاده از تجهیزاتی که دارد، می‌تواند از گازهای اتمسفر مریخ، اطلاعات زیادی کسب کند. میزان غلظت گاز متان در مریخ، بسیار کم تخمین زده می‌شود اما کشف این گاز موضوعی بسیار مهم است. بر روی زمین ۹۰ درصد گاز متان به وسیله فعالیت جانداران به وجود می‌آید. به همین خاطر وجود متان در مریخ هم می‌تواند احتمالا نشانه فعالیت بیولوژیک یا حیات فرازمینی باشد.

5454 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =