ساخت دماغ الکترونیکی با تراشه موبایل و تبلت / عکس

مهندسان دانشگاه تگزاس موفق به ساخت نمونه اولیه دماغ الکترونیکی با استفاده آر تراشه بکار رفته در ساخت موبایل و تبلت شده‌اند که قادر به بو کردن و تحلیل تنفس برای تشخیص سلامت فرد موردنظر است.

به گزارش خبرآنلاین، هرچند «دماغ الکترونیکی» / Electronic nose چیز جدیدی نیست اما تیمی از محققان به سرپرستی «ناونیت شارما» با استفاده از سیماس / CMOS بکار رفته در مدارهای الکترونیکی برای ساخت تبلت و موبایل توانسته‌اند همان کاری که دماغ انجام می‌دهد را با این وسیله تشخیصی انجام دهند.

شارما دراین‌باره می‌گوید ما توانسته‌ایم با استفاده از این دماغ بسیاری از بوها را تشخیص و انالیز کنیم. به گفته وی وقتی چیزی را بو می‌کنیم شما درواقع مولکول‌های شیمیایی را تشخیص داده و شناسایی می‌کنید و همین‌طور دماغ الکترونیکی نیز با استفاده ازآنچه طیف بینی دورانی/ rotational spectroscopy گفته می‌شود این ترکیبات را تشخیص داده و اعلام می‌کند.

البته محدودیتی که این وسط وجود دارد این است که وقتی ما نفس می‌کشیم معده و ریه هر دو درگیر شناسایی گازها می‌شوند و این یعنی اطلاعات در بخش‌ها مختلف بدن آنالیز می‌شود.

نمونه اولیه ساخته‌شده قرار است 2017 مورد تست در بیمارستان قرار گیرد و اگر جواب دهد به گفته «کنث او» از محققان این طرح دستگاهی براین اساس توسعه می‌یابد که به‌عنوان دستگاه سنجش بو و آنالیز تنفس از آن استفاده شود.




5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =