ایسکانیوز نوشت: وزیر بهداشت درمراسم گردهمایی نخبگان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور که عصر دیروز در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار شد گفت: رشد و ارتقا استعداد های کشور در حوزه علوم پزشکی یکی از برنامه های اصلی ما است.

سید حسن هاشمی به نقش موثر دانشجویان نخبه و استعدادهای درخشان در توسعه‌ کشور اشاره کرد و گفت: دانشجویان نخبه درهر جای دنیا که باشند باید به وطن، خانواده و دوستان احساس تعلق کنند و دین خود را به کشور ادا کنند.

او گفت: در مقایسه آمار 2 سال گذشته دریافتم تعداد نخبگان در سال 94 نسبت به سال 93 افزایش داشته است امیدوارم ما نیز بتوانیم از جنبه های مخلتلف به این افراد خدمت کنیم البته این حمایت ها تنها شامل جنبه مادی نمی شود بلکه امیدواریم بتوانیم در قالب دانشگاه ها به این افراد کمک کنیم.

وزیر بهداشت گفت: معافیت از طرح با پیگیری دکتر پاسداران و حمایت جدی دکتر لاریجانی محقق شد و برای این امر منع قانونی وجود ندارد و در حال طی کردن مسیر اداری است. همچنین معاونت درمان نیز در این زمینه موظف به همکاری است و در جلسات شورای معاونین نکات لازم را یادآوری خواهم کرد.

دکتراو با بیان خاطره‌ای از دوران دانشجویی خود گفت: قبل از اینکه وارد سالن شوم به یاد یک خاطره افتادم. من درزمان کودکی در محله ای درس می خواندم که مقام معظم رهبری در مسجد آن محله نماز می خواندند. من بارها برای خواندن نماز به مسجد رفته بودم و ایشان مرا به عنوان یک مسلمانی که خدا را قبول دارد و روزه و نماز را به جا می آورد، می شناختند. زمانی که وارد دانشگاه شدم ، محیط دانشگاه دردست حزب توده، فدائیان خلق و ... بود. من از مقام معظم رهبری خواستم تا چند کتاب به من معرفی کنند. ایشان ضمن معرفی 3 کتاب و شخصیت بزرگی مانند شهید کامیاب که یکی از شاگردان ایشان بود به من گفتند برو و خداشناسی یاد بگیر. کتاب هایی که معرفی کرده بودند نیز در زمینه خداشناسی بود. من خیلی ناراحت شدم و با خود گفتم من که خدا را می شناسم و در خانواده ای مذهبی برزگ شده ام . شهید کامیاب در این باره به من توصیه کرد که در زندگی اتفاق هایی می افتد که در آینده آنها را درک خواهی کرد. دلیل اینکه انسان در زندگی دچار لغزش می شود مربوط به زمانی است که ریشه ایمان را قوی نکرده است.

هاشمی افزود:از شما خواهش می کنم به هر چیزی که شما را به کشور وابسته تر و علاقه مند تر می کند و امنیت ملی شما را ارتقا می دهد توجه کنید. باید توجه کنید ایران کشور بسیار زیبایی است و در منطقه‌ بسیار حساس و استثنایی قرار گرفته زمانی که به سفر های مختلف رفته ام علاقه ام به کشورم دو برابر شده است موانع و مشکلات موجود در گذر زمان حل می شود ، دنیا به ایران احتیاج دارد و ایران به جهان. این بخش از موهبت الهی را از دست ندهیم.

وزیر بهداشت در ادامه گفت: بسیار مهم است که انسان نسبت به وطن، میهن، آب و خاک خود تعصب داشته باشد. دانشجویان نخبه در هر نقطه‌ای از دنیا که باشند باید احساس تعلق به وطن، خانواده و دوستان خود را داشته باشند و دین خود را به کشور ادا کنند.

هاشمی تاکید کرد: کشور ما با مشکلات زیادی مواجه است و وزارت بهداشت در این زمینه تلاش‌های بسیاری کرده و توجه ویژه به دانشجویان نخبه و استعدادهای درخشان و توسعه علمی و پژوهشی حوزه سلامت از نمونه تلاش‌های این وزارت خانه در راستای توسعه کشور محسوب می‌شود.

او با اشاره به تدوین پرونده سلامت که از جمله اقدامات مهم وزارت بهداشت در سال های اخیر است گفت: بر اساس این پرونده هر 3 هزار ایرانی باید یک مراقب سلامت داشته باشد که بتواند اطلاعات پرونده سلامت افراد را نظیر فشارخون، افزایش وزن، قند خون و عوامل بیماری های غیر واگیر را ثبت کنند.دانشگاه‌ها برای تدوین پرونده سلامت با شرکت های خصوصی قرارداد می‌بندند و این شرکت‌ها می‌توانند نیروهای خود را از رشته‌های مختلف نظیر ماما و بهداشتیار استخدام کنند.

دکترهاشمی با انتقاد از تربیت نامتجانس نیرو در وزارت بهداشت گفت: متأسفانه در وزارت بهداشت بدون رویه مشخص اقدام به جذب و تربیت افراد می‌شود و درواقع همان سیاستی که وزارت علوم در طول سالها انجام داده است. به طوری که امروزه شاهد جمعیت فارغ‌التحصیل بیکار و سرگردان در کشور هستیم. بنابراین باید در تربیت نیروی انسانی آینده‌نگری مشخصی وجود داشته باشد.

آیین ‌نامه های فعلی امور نخبگان وزارت بهداشت نتوانسته است رسالت خود را به درستی ایفا کند

در ادامه مراسم گردهمایی نخبگان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور دکتر شهرام یزدانی مدیرکل امور نخبگان و دانشجویان استعدادهای درخشان وزارت بهداشت گفت: آیین ‌نامه های فعلی امور نخبگان وزارت بهداشت نتوانسته است رسالت خود را به درستی ایفا کند. سعی داریم در آیین نامه های جدید نخبگانی تربیت شوند که در نظام شایسته سالار بتوانند به نقش‌های فرادستی دست یابند.

او با اشاره به اینکه تقریباً 16 سال است که شورای عالی استعدادهای درخشان در وزارت بهداشت از شورای عالی انقلاب فرهنگی تفویض اختیار شده است گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف خود را در مدیریت استعدادهای درخشان به دو شورا در وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و وزارت بهداشت واگذار کرده است.

دکتر یزدانی گفت: در این 16سال از نظر تشکیلاتی در حوزه نخبگان در وزارت بهداشت می توان به راه‌اندازی دفتر استعدادهای درخشان و امور نخبگان اشاره کرد. البته آیین نامه‌هایی که در این زمینه شکل گرفته در دو مرحله 16 سال قبل و دیگری در 8 سال پیش به روز شده است.

او ادامه داد: در طول 16 سال گذشته مسیر ارتباط با استعدادهای درخشان دانشگاهی به وسیله‌ آیین‌نامه‌های این مرکز بود و با اینکه آیین‌نامه ها در زمان خود موثر بودند و به طور دقیق مورد بررسی قرار می گرفتند اما مشخص است که نتوانسته رسالت‌مدار باشند .

مدیرکل امور نخبگان و دانشجویان استعدادهای درخشان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه آیین‌نامه‌های فعلی نخبگان و استعدادهای درخشان وزارت بهداشت بسیاز سطحی و عینی هستند گفت: آیین نامه های فعلی ملاک‌ها و معیارهایی که باید بر اساس آن افراد را در مرکز استعدادهای درخشان وزارت بهداشت تقسیم کنیم را ندارند به عنوان مثال معدل دانشجویان در این آیین‌نامه‌ها موضوعی مهم بود اما افرادی که با عملکرد استثنایی شناخته می شدند در حاشیه قرار می‌گرفتند. در صورتی که ممکن است افراد نخبه معدل بالایی نداشته باشند.

او گفت: خوشبختانه بعد از 16 سال امروزه در وزارت بهداشت آیین نامه های استعدادهای درخشان مورد بازنگری قرار می‌گیرند و بدون شک این بازنگری در راستای مدیریت نخبگان حوزه سلامت و توسعه کشور انجام خواهد شد.

دکتر یزدانی با اشاره به اینکه در آیین‌نامه‌های جدید نخبگان و استعدادهای درخشان وزارت بهداشت سعی می کنیم نخبگان را به یک سری نقش‌ها که به آن نقش‌های فرادستی می‌گویند در مقابل نقش‌های فرودستی تربیت کنیم گفت: البته باید در این راستا شرایط و زمینه‌های لازم در وزارت بهداشت شکل‌ بگیرد به این معنی که صلاحیت‌های لازم برای کسب نقش‌های فرادستی در این افراد ایجاد شود.

او تاکید کرد: امیدواریم نخبگان طی 10 سال آینده بتوانند در نظام شایسته‌سالار به جایگاهی مشخص دست یابند و این همان مسیری است که در وزارت بهداشت پیگیری می‌کنیم. خوشبختانه تدوین سند ملی نخبگان نیز زمینه قانونی این امکان را فراهم کرده است فقط باید این سند را در وزارت بهداشت عملیاتی و اجرایی کنیم.

مدیرکل امور نخبگان و دانشجویان استعدادهای درخشان وزارت بهداشت به هدف گردهمایی نخبگان و استعدادهای درخشان در وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: این گردهمایی سنتی است که هر سال در وزارت بهداشت برگزار می‌شود و در این گردهمایی دغدغه‌ها، انتقادات و خواسته‌ های نخبگان و استعدادهای درخشان شنیده می‌شود و از طرف دیگر برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت بهداشت در زمینه استعدادهای درخشان به اطلاع آنان خواهد رسید.

دکتر یزدانی گفت: در گردهمایی نخبگان و استعدادهای درخشان امروز حدود 250 نخبه در قالب 50 تیم از دانشگاه های علوم‌پزشکی سراسر کشور شرکت کرده‌اند و هیچ محدودیتی برای شرکت نخبگان در این مراسم به دانشگاه‌ها اعمال نشده است.

در سال های اخیرتعداد جوانان نخبه افزایش داشته است

در ادامه مراسم دکتر باقر لاریجانی مشاور و نماینده وزیر بهداشت در شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت:داشتن استراتژی برای توسعه کشور و نیروی انسانی بحث مهمی است.باید تمامی نخبگان تلاش کنند تا این ساختار توسعه پیدا کند.در سال های اخیر این ساختار تا حدودی شارژ شد واقعیت این است که توسعه نیروی انسانی در کشور رشد مناسبی داشته است در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه های کشور رشته های جدیدی تاسیس شده است طبیعی است در این رشته ها با چالش هایی روبرو باشیم برخی از آنها ممکن است کیفیت خوبی داشته باشند و برخی از آنها ممکن است از کیفیت کافی برخوردار نباشند. وضعیت کشور ما از لحاظ آموزش پزشکی با سایرکشور ها قابل قیاس نیست. در اینکه ما مشکلاتی داریم شکی نیست و سعی می کنیم تا مشکلات را رفع شود و وضعیت پزشکی بهبود یابد .
او ادامه داد: در سال های اخیر شاهد رشد مناسبی بوده ایم و تعداد دانش جویان نخبه افزایش پیدا کرده است. دانشجویان ما پاسداران تحصیل اند و ماباید به عنوان آموزش عالی بتوانیم در قبال آنها پاسخگو باشیم و بستری فراهم کنیم تا آنها بتوانند در جامعه کار کنند. همین امر موجب شده است که در 60 دانشگاه موجود حدود 190 هزار دانشجوی علوم پزشکی را تحت پوشش داشته باشیم. اعضای هیئت علمی نیز فراخور منابع مالی جذب این دانشگاه ها شده اند.

دکتر لاریجانی گفت:دانشگاه های ما به دلیل مشکلات مالی در جذب اعضای هیئت علمی با مشکلات جدی مواجه هستند.معتقدیم که در حدود 6 تا 7 هزار هیئت علمی به دانشگاه تزریق کنیم تا هیئت علمی جوان بتواند وارد دانشگاه شود.

۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۳۱
    4 0
    طرح بريم حقوق ندين چي؟ منعي ندارد