اعتماد نوشت: رییس‌جمهور پیشنهاد کرد: «نمایندگان جناح‌ها و تشکل‌های سیاسی ماهیانه نشستی را برگزار کنند و در آن به بررسی و ارایه راهکار درباره مسائل و معضلات اصلی کشور بپردازند که همگان روی آن اشتراک نظر دارند.»

تحليل حميدرضا جلايي‌پور از پيشنهاد رييس‌جمهور را در ادامه بخوانيد:

** ايشان به درستي ابتدا مسائل فراجناحي كشور را برشمرد يعني اينكه معضلات اساسي جامعه ما امروز چيست؟ آيا نبايد روي اينها به توافق رسيد؟ مساله دوم توجه به موضوع آب و تغييرات اقليمي ايران است. مساله سوم كه ايشان نگفت و به اعتقاد من بايد در فهرست مهم‌ترين بحران‌هاي ملي كشور قرار بگيرد مساله رشد فزاينده آسيب‌هاي اجتماعي است. لذا حرف ايشان اين بود كه روي اين محورها و عناوين آن و چگونگي تبيينش بحث و به طرف اجماع حركت كنيم.  مي‌توان روي همين مسائل فراجناحي و ملي بحث و گفت‌وگو كرد. شايد از دل همين گفت‌وگو‌ها بتوانيم به توافق برسيم.

**به اين شكل كه نيروهاي سياسي جناح‌هاي مختلف بنشينند و بحث كنند و به جمع‌بندي برسند مسبوق به سابقه نيست. با توجه به اينكه بايد روي مسائل اساسي حرف بزنيم پيشنهاد خود من اين است كه دولت هم پاي كار باشد و نماينده معرفي كند. مثل آقاي نجفي يا جهانگيري. اينها اين جلسه را تشكيل دهند. شكل كار را پيگيري كنند و محتواي بحث با مشاركت اعضا پيش برود.

** سال‌هاي قبل كه آقاي روحاني افطاري مي‌داد اصولگراها يا نمي‌آمدند يا وسط كار قهر مي‌كردند و مي‌رفتند. اما الان در جلسه مي‌آيند و در جلسه دوشنبه‌شب همه‌شان آمده بودند. در اين يك سال باقيمانده مي‌توان به تفاهماتي رسيد. اگر خود دولت پيگيري كند آنها مي‌آيند. به هر حال دوستان اصولگرا با قدرت رابطه خوبي دارند و هرجا و به هر طريقي از سوي صاحبان قدرت دعوت شوند استقبال مي‌كنند.

**اگر آقاي روحاني وزير كشور را مسوول اين كار كند و او نيز به واسطه ارتباط كاري كه با خانه احزاب دارد از اين طريق مي‌توان خانه احزاب را فعال‌تر كند. ولي بايد كسي اين كار را پيگيري كند كه اين حرف را باور داشته و توان اجرايي آن را هم داشته باشد. تصور مي‌كنم آقاي ناطق نوري يا جهانگيري يا نجفي يا كاشفي نيروهاي خوبي براي اين كار باشند.

** متاسفانه آقاي رييس‌جمهور در فشار است و نمي‌تواند همه‌چيز را بگويد. ايشان آرزوي خوبي مطرح كرد و ما مي‌توانيم در چهل سالگي جشن بزرگي بگيريم. ايشان بعد از برجام يك موضوعي را مطرح كرد كه: ما به برجام ملي نياز داريم. بعد از انقلاب درون نظام دو نيرو وجود داشته است. يك جريان تقابلگرا بوده و مي‌خواسته با تقابل انقلاب و نظام را حفظ كند. يك جريان هم تعاملگرا بوده‌اند. آن طرف ضد توسعه بوده و اين طرف توسعه‌گرا بوده است. آن طرف خودي و غيرخودي مي‌كرده و اين طرف دايره را باز مي‌كرده است.

2727

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 548956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر1 RO ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
    0 0
    خیلی دیر شده