چرا ۶ کشتی ایرانی در بنادر چین بلاتکلیف متوقف شده؟

شرق نوشت: نزدیک به دو هفته است که شش کشتی ایرانی متعلق به بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی ایران در بنادر چین، لنگر انداخته‌اند و اجازه حرکت ندارند؛ مشکل چندان هم پیچیده نیست؛ رعایت‌نکردن قوانین مربوط به سوخت پاک که اجرای آنها از سال ۲۰۲۰ برای تمامی خطوط کشتیرانی، الزامی شده است.

براساس این قانون که از سوی IMO (نهاد بین‌المللی کشتیرانی) وضع شده، تمامی کشتی‌ها از اول ژانویه ۲۰۲۰، باید از سوخت مازوت به سوخت گازوئیل شیفت می‌کردند یا حداقل درصد گوگرد مازوت (نفت کوره) راه به کمتر از یک تا نیم‌درصد کاهش می‌دادند. در چنین شرایطی بسیاری از صاحبان کالا نگران بارهای خود هستند و بیم آن می‌رود که نبود کالاهای این کشتی‌ها در بازار، عرضه و تقاضا را متأثر کند.

بهترین راهکار، اجاره کشتی برای جابه‌جایی بار و ارسال آن به ایران است تا زمانی‌که تکلیف این کشتی‌ها روشن شود اما مسئله کمی پیچیده شده است. به‌دلیل ‌همین محدودیت‌های اعمال‌شده، خطوط کشتیرانی دیگر که امکان حمل این کالاها را دارند، هزینه بارگیری را به‌شدت افزایش داده‌اند که اثر قابل‌توجهی روی قیمت نهایی آن کالاها خواهد گذاشت.

نکته تأمل‌برانگیز آن است که در طول یک هفته اخیر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران این موضوع را حل‌شده قلمداد کرد. مشکلی که البته گویا فقط از دیدگاه آنها حل شده است و نتیجه آن تنها توقف کشتی‌ها در بنادر چین برای چیزی در حدود دو هفته است. معاون امور دریا سازمان بنادر ایران نیز با وجود پیگیری‌های مستمر در این زمینه، حاضر به گفت‌وگو نشد. این موضوع تا اندازه‌ای عجیب بود که به نظر می‌رسد امور دریایی در ایران، متولی مسئولیت‌پذیری برای پاسخ‌گویی ندارد.
‌ وزارت خارجه پیگیری می‌کند
به‌هرحال این موضوع را از سوی وزارت امور خارجه نیز پیگیری کردیم.ر وزارت امور خارجه  می‌گوید: «حدود دو هفته است که با این چالش روبه‌رو شده‌ایم و نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در پکن و سرکنسولگری‌ها به‌صورت مداوم با مقام‌های محلی، وزارت راه و سازمان بنادر و کشتیرانی چین در تماس هستند. امیدواریم در چند روز آینده راه‌حلی برای آن بیابیم».

‌ حل مشکل کشتی‌ها، زمان‌بر است
مسعود دانشمند، رئیس هیئت‌مدیره کانون سراسری انجمن‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، می‌گوید: «شرکت‌های کشتیرانی باید از سال ۲۰۲۰ به این‌سو، مطابق با قوانین نهاد بین‌المللی کشتیرانی، مازوت مصرف نمی‌کردند اما شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی با استفاده از مازوت، این قانون را نقض کرده و سیستم موتور کشتی‌ها را با سوخت با گوگرد پایین تنظیم نکرده است». ‌دانشمند با بیان اینکه توقف کشتی‌ها در بنادر چین تا زمان تعیین تکلیف ادامه خواهد داشت، می‌افزاید: «این کشتی‌ها هم باید مسئله تخلف را برطرف کنند و هم برای تغییر در موتور خود اقدام کرده و آن را با سوخت با گوگرد پایین هماهنگ کنند».
او با اشاره به اینکه حداقل دو کشتی به مقصد ایران بارگیری کرده و اکنون در بندر متوقف شده‌اند، می‌افزاید:‌ «شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی به‌دنبال حل این موضوع و کرایه کشتی برای انتقال بار بود، اما مشخص نیست این موضوع تا کجا پیش رفته است».
 

۱۷۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 549363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    0 0
    در خصوص كاهش سود بانكي چرا سود تسهيلات گذشته كسر نمي شود؟‌اگر نبايد سود تسهيلات كسر شود خب ميزان اقساط پرداختي تا كنون را از اصل وام كسر كنند نه از سودهاي 27 درصدي آن اين كه نمي شود بانكها در برابر سود بانكي تعهد داده اند به مشتري. خيلي ها تضمين كرده اند آيا اين غش در معامله نيست؟ آيا اين خيانت در امانت نيست؟ هر چه قسط داد ه ايم همه از سود تسهيلات كسر شده و هنوز اصل وام پا برجاست ولي در جا سود سپرده كسر مي شود و هيچ كس هم پاسخگو نيست.
  • مهدي IR ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۰
    0 0
    با سلام و خسته نباشي . بنده امريه وزارت كشور هستم يه سوال داشتم خدمتتون .به دليل اين كه امريه مدت خدمتي فرد 24ماه است. ميشه بپرسيد كه آيا كسري بسيجي و كارت سبز تعلق مي گيره براي امريه يا نه؟و اگه ميشه بپرسيد چطور ميشه كسري خدمت براي امريه گرفت.بسيار ممنون