نتایج مطالعات ریز پهنه بندی ژئوتکنیک لرزه ای شهر بررسی شد/لزوم احیای بافت فرسوده جهت پیشگیری از خطر

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج در جلسه ای که به منظور بررسی نتایج مطالعات ریزپهنه بندی ژئوتکنیک لرزه ای شهر کرج برگزار شد، گفت: چنانچه اقدامات عملی سریع و مناسب برای نوسازی بافت‌های فرسوده در شهرانجام نگیرد، با وقوع زلزله، باید انتظار وقوع حوادثی با ابعاد بسیار گسترده را در شهر داشته باشیم.

به گزارش خبرآنلاین البرز و به نقل از پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، ایران از جمله کشورهای زلزله خیز جهان است که 90 درصد خاک ایران بر روی نوار زلزله واقع شده است و کلانشهر کرج نیز نه تنها از خطر زلزله ایمن نیست بلکه سالهاست در انتظار زلزله ای با قدرت بالای 7 ریشتر به سر می برد.

این پدیده ویرانگر منجر به تخریب و در هم شکستن ساختمان ها و پلها و همچین نشت گاز شهری و اختلال در شبکه برق و تلفن می گردد؛ به همین دلیل در زلزله علاوه بر عوارض مستقیم ناشی از تخریب باید منتظر عواقبی هچون آتش سوزی، خفگی ناشی از گاز، انفجار و ... نیز باشیم.

زلزله در هر زمانی از شبانه روز متحمل است و قابل پیش بینی نیست. در این خصوص باید به گونه ای محیط و زندگی خود را آماده کنیم که در صورت بروز حادثه شاهد کمترین آسیب و خسارت باشیم و مسئولین شهری و کشوری باید بر این مهم توجه ویژه نموده با استانداردسازی و ایجاد زیرساخت های مناسب، شهر را مقاوم سازی کنند. تنها در این صورت است که در زمان وقوع خطرات زلزله، کمترین آسیب و خسارت به شهر تحمیل خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج در جلسه ای که به منظور بررسی نتایج مطالعات ریزپهنه بندی ژئوتکنیک لرزه ای شهر کرج برگزار شد، گفت: چنانچه اقدامات عملی سریع و مناسب برای نوسازی بافت‌های فرسوده در شهرانجام نگیرد، با وقوع زلزله در کرج، باید انتظار وقوع حوادثی با ابعاد بسیار گسترده را در شهر داشته باشیم.

سعید فیروزگاه با بیان اینکه تراکم جمعیتی در بافت های فرسوده یک تهدید است، افزود: علاوه بر اینکه در محلاتی چون اسلام آباد و خط 4 حصار معماری پلکانی به چشم می خورد و شیب ناهمگون این مناطق کار امدادرسانی در مواقع اضطراری را پیچیده می کند، شاهد تراکم جمعیتی بالایی هستیم که این امر آمار تلفات جانی را به طور موثری افزایش خواهد داد؛ از این رو احیاء بافت فرسوده و مقاوم سازی باید در اولویت کاری مدیریت شهری و مسئولان امر قرار گیرد.

آزادسازی 70 هکتار بافت فرسوده در کرج

مریم قهرمانی عضو شورای اسلامی شهر کرج نیز با بیان اینکه خطر زلزله در کمین استان البرز است، اظهار داشت: مدیریت شهری کرج تمهیداتی در خصوص پیشگیری از خسارت های زلزله داشته است که آزاد سازی 70 هکتار از اراضی اسلام آباد نمونه ای از آن می باشد.

وی تاکید داشت: مسئولین با اعتماد سازی بین مردم و دولت می توانند اقدامات موثری را در این زمینه صورت داده و نتایج مطلوبی را شاهد باشند.

قهرمانی با تاکید بر اینکه طی هفته های اخیر زلزله های متعددی در نقاط مختلف کشور رخ داده است، هشدار داد: ما در کلانشهر کرج 785 هکتار بافت فرسوده داریم که این امر تهدیدی جدی برای تخریب شهر در زمان وقوع حوادثی همچون زلزله به شمار می آید.

این عضو شورا با تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اجرای تمهیدات اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، مقاوم سازی شهر را بسیار ضروری دانست و افزود: باید در راستای بهسازی بافت های فرسوده شهر اقدامات جدی صورت بگیرد تا شهر را ایمن و مقاوم نماییم.

قهرمانی با تاکید بر راه اندازی دفاتر تسهیل گری در شهر اذعان داشت: شناسایی نقاط پر خطر و حادثه خیز شهر می تواند مسئولین را در اجرای استانداردسازی و بهسازی شهر کمک نماید که این مهم برای تامین جان شهروندان ضروری است.

رضا شریفی دیگر عضو شورای شهر هم که در این جلسه سخن می گفت با اشاره به اینکه مطالعات ریزپهنه بندی زلزله در گذشته به صورت کارشناسی انجام نشده، تاکید کرد: باید با کاهش تراکم ها، ایمنی شهر را افزایش دهیم.

وی شناسایی موقعیت زلزله را جهت اجرای بهتر استانداردسازی شهر خواستار شد و گفت: مطالعات در این حوزه باید به صورت کارشناسی و مهندسی دقیق انجام گیرد.

رئیس سابق کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج به عنوان یکی دیگر از حاضران این جلسه، اظهار داشت: دولت در برنامه های توسعه چهارم و پنجم، شهرداری و اداره کل راه و شهر سازی را موظف به احیاء 10 درصد از بافت فرسوده شهر جهت مقابله با بحران نموده است.

حجت اله غلامرضایی با بیان اینکه خطر آسیب پذیری شهر کرج زیاد است تصریح داشت: منظم بودن ساختمان در پلان و ارتفاع و طراحی ساختمان در محاسبات سه وجه اصلی در وضعیت ساختمان می باشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 550840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =