پیشروی پلکانی معاملات مسکن حاکی از آن است که مسکن دوره خروج از رکود را سپری می کند، اما در این شرایط سوالی که مطرح است، اینکه آیا رونق مسکن همراه با افزایش قیمت خواهد بود؟

تابستان فرا رسید و تحرک در بازار مسکن بالا رفت؛ اگرچه تحرکات حال حاضر بازار، هنوز بازار راکد مسکن را از رکود خارج نکرده است. با این وجود، برخی سازندگان مسکن معتقدند که در پایان دوره رکود مسکن قرار داریم و با شروع رونق در ماه‌های آینده، نقدینگی مورد نیاز برای پروژه‌های جدید ساختمانی تامین خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بررسی بازار مسکن طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد که به دلیل سپری‌شدن دوره رونق و افزایش نسبتا شدید قیمت مسکن در سال‌های 1390 تا 1391 و همچنین به دلیل وقوع شرایط تحریمی در کشور، سقوط قیمت نفت، رکود در کل اقتصاد کشور و بالا بودن نرخ بهره واقعی در نظام بانکی کشور، بخش مسکن از اواسط سال 1392 وارد دوره ثبات در قیمت و کاهش تعداد معاملات و کاهش تعداد پروانه‌های ساختمانی و رکود در سرمایه‌گذاری شده است. (ایـــنـــجــــــــــــــا)

آمارها نشان می‌دهد که طی بیش از دو سال منتهی به اسفندماه 1394، قیمت مسکن در شهر تهران صرف‌نظر از برخی نوسانات فصلی در حدود 4.1 میلیون تومان به ازای هر مترمربع بوده و تعداد معاملات ماهانه نیز در این شهر طی همین دوره نسبت به سال‌های 1390 و 1391، از حدود 15 هزار واحد به کمتر از 12 هزار واحد کاهش یافته و همچنین تعداد واحد مسکونی در پروانه‌های ساختمانی صادر‌شده در مناطق شهری کشور نیز از حدود 58 هزار واحد در ماه به 38 هزار رسیده است.

با این حال پس از این دوره رکودی، برخی مشاهدات میدانی و همچنین شاخص‌های آماری به خصوص افزایش تعداد وام‌های اعطا‌شده در بخش مسکن و تعداد معاملات صورت‌گرفته در شهر تهران در طی دو ماه اخیر، نشان می‌دهد که در شرایط فعلی، بازار مسکن دوره خروج از رکود را سپری می‌کند. آمارهای دفتر اقتصاد مسکن حکایت از آن دارد که بهار امسال معاملات خرید آپارتمان در پایتخت 4 درصد نسبت به بهار سال گذشته رشد کرد. (ایـــنـــجــــــــــــــا)

بر این اساس، فعالان بازار ملک پیش‌بینی می‌کنند در سه ماهه فصل تابستان بخش مسکن به فاز رونق نسبی وارد شود؛ به گونه‌ای که به نظر می‌رسد رشد معاملات پس از پایان ماه مبارک رمضان سرعت گیرد و رونق نسبی که بعد از گذشت سه سال انتظار می‌رفت، اتفاق افتد. (ایـــنــــجـــــــــــــــــا)

اما در این شرایط، سوالی که مطرح می‌شود، این است که آیا رونق مسکن همراه با افزایش قیمت مسکن خواهد بود؟ پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی در این خصوص چنین نظر داده است: «شرایط فعلی بازار مسکن ما به‌گونه‌ای است که میان عرضه و تقاضا تعادل مطلوب و به میزان کافی عرضه وجود دارد.» (ایـــنــــجــــــــــــــــا)

به اعتقاد وی، «امسال علائمی از رونق ملایم غیرتورمی در بازار مسکن مشاهد می‌شود که می تواند بسیاری از فعالیت‌های وابسته را به حرکت وا دارد.»

وی متذکر می‌شود: «کاهش نرخ سود سپرده و تسهیلات زمینه را برای تسهیل دوره رونق فراهم می‌کند، اما دچار تلاطم یا افزایش و جهش قیمت نخواهیم شد؛ همان گونه که کاهش نرخ سود از 20 به 18 درصد تاثیر زیادی نداشته است.»

علی چگینی، مدیرکل دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن نیز معتقد است که «به دلیل وجود قابل توجه واحدهای مسکونی تکمیل‌شده و خالی در کشور به خصوص در کلانشهرها، به نظر نمی‌رسد افزایش قیمت در بازار مسکن در سال جاری و به خصوص در فصل تابستان چشمگیر باشد.» (ایــــنـــــجـــــــــــــــا)

به گفته وی، «میزان تغییر در پارامترهای بازار مسکن در تابستان و ادامه سال‌جاری، تا حدود زیادی به شرایط متغیرهای اقتصاد کلان و فضای سیاسی کشور وابسته است. از جمله مهم‌ترین متغیرهایی که می‌تواند باعث تشدید تغییرات در بازار مسکن شود، میزان تاثیرپذیری اقتصاد کشور از شرایط ایجاد‌شده در پسابرجام و نحوه استفاده از این شرایط، قیمت نفت و از همه مهم‌تر میزان کاهش نرخ سود بانکی است.»

در این میان، مشاوران املاک نیز روی رونق غیرتورمی معاملات مسکن تاکید دارند و به گفته آنها، در بازار فعلی فروشنده‌‌ای برنده است که اصطلاحا ملک خود را به قیمت بفروشد.

مطابق با آمار، در بهار امسال فاصله بین نرخ تورم و نرخ رشد قیمت مسکن به کمترین حد طی 2.5 سال گذشته رسید. نیمه بهار نرخ تورم نقطه به نقطه (7.3 درصد) حدود 3 واحد درصد بیش از نرخ رشد نقطه قیمت مسکن(4 درصد در نیمه بهار) بود. (ایــــنـــــجـــــــــــــــا)

22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 552188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حقیقت A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    67 62
    با کم کردن سود سپرده رکود در تمام بخشهای اقتصادی تشدید میشود این فرمول اختصاصی اقتصاد ایران است یکبار این اشتباه را کردید رکود و تورم را دیدید حالا دوباره ببینید
    • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
      45 25
      دلال ها اومدن توی گروه ها دارن رای منفی میدن
    • بی نام A1 ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
      35 16
      اون یکباری که شما مبگین با الان خیلی فرق داره, اون موقع پول دست مردم زیاد بود ولی الان چی؟ کو پول؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    79 3
    بازشروع شد......
  • بی نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    بعد از ماه رمضان هم هیچ اتفاقی نمیوفته . مسکن راکده وتعطیله
    • محمدامین A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
      78 26
      اینجام که دلال ها فعالند... به این کامنت که حقیقت رو میگه چقدر منفی دادند..... امید مذبوحانه دارند که یه روزی بتونند به همون قیمت های کذایی و رویایی بفروشند.....
    • محمد هادی IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
      29 9
      محمد امین جان آخه بایدم تلاش کنن درامد میلیاردیشون تازه شده چند میلیونی
  • کاظم IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    71 21
    بیخود جو ندید کسی گول نمیخوره. بازارشو رونق بدید، افزایش قیمتپیش کش
  • عباس A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    93 39
    سلام، قیمت مسکن تاده سال آینده تا به فروش رفتن تمامی واحدهای ساخته شده که نیاز جمعیتی کشور را تا ده سال آینده جواب می دهد نزولی خواهد بود.قیمت فعلی مسکن چهار برابر قیمت تمام شده است ودارای حباب است وکاهش قیمت تا کوچکتر شدن این حباب ادامه خواهد داشت .برخی سازندگان مسکن در رویای افزایش نجومی سالهای قبل واحدهای ساخته شده خود را نگه داشته اندونفروخته اند غافل از اینکه دچار ضرر بسیار بزرگی به نام خواب سرمایه شده اند که در ظرف پنج سال معادل قیمت واحد خود ضرر خواهند کرد در حالیکه فکر می کنند سود کرده اند.
    • بی نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
      24 7
      عجب
    • بی نام IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
      38 14
      دقیقا اکثر سازنده ها کار اقتصادی را یاد نگرفتن چون تو سالهای قبل حاشیه سود زیادی با هر روش را تجربه کردن ولی کسیکه اپارتمان یک میلیاردیش را سه سال نفروخته حداقل 600 میلیون ضرر داده.
  • خشایار اصفهان A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    78 29
    مطمئن باشید رکود شدیدتر میشه اخه پول دست مردم نیست اکثرا به زور از عهده مخارج زندگیشون در میان گرونی هم که دیگه همه شاهدش هستیم.
  • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    36 13
    تا مردم پول ندارند از افزایش خبری نیست...اگر هم هست بابت جو روانیه...
  • بی نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    24 53
    امیدواریم قیمت مسکن دو برابر شود
  • بی نام A1 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    30 16
    فکر کنم اینجا بر و بچ بنگاهی اومدن رای منفی میدن. خ خ خ ...اقتصاد خاک بر سری ما با این چیزها درست نمیشه...برو امروز مرغ رو فعلا بخر 8200 تا بعد بهت بگم
  • مهدی A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    32 12
    ازاین خبرازیادردوبدل میشه اخه پیش خودشون فکرنمیکنن مردم پول خریدخانه راچطوری وازکجابیارن.؟
  • ناشناس IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    36 12
    ظاهرا در کشور دیگری زندگی می کنید و خبر از وضعیت اقتصادی ایران ندارید و البته نمی توانید تعداد خانه های خالی یا در حال ساخت را در کوچه ها و خیابانها بشمارید.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    26 12
    فعلا قیمت ارز صعودی و کاهش ارزش ریال پس گرانی در تمامی اجناس و خدمات و مسکن ومصالح ساخت و ساز اجتناب ناپذیر است
  • بی نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    63 13
    اخه 28 میلیون جوون متاهل وبیکار و مجرد که اکثرا واسه یک میلیون در ماه جون میکنن چند سال باید وام بدن یا گرسنگی بکشن تا صاحب اپارتمانهای خارج از شهر یا اپارتمانهای داخل شهر که دیگه نگو با ارقام نجومی بشن گذشت نسل در رفاه جامعه الان نسل بیکارا و الافا پول ندارن هر ده سال تو این کشور یه چیز تو بورس الان پول نیست اقای سرمایه دار می فهمی خدا شفا بده کسانی مه فکر میکنن جوونا پول دارن
  • علی A1 ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    23 66
    رونق مسکن شروع شد.نباید الکی دلمونو خوش کنیم که مسکن تو رکود و همیشه اینجور میمونه .مطمئنم اگه کسی الان میتونه بخره و نخره سه چهار ماه دیگه پشیمون میشه چون قیمتا بالا میره
  • امید A1 ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    69 18
    من خودم بنگاهدارم. شش ماهه که بازار نسبت به قبل هم ضعیف تر شده طوری که بعد از عید یک خرید و فروش هم نداشتم. این تیترهایی که تو سایت ها و روزنامه ها میزنن بیشتر جهت تحریک جامعه است کاری که تو این چند سال کردند اما بازار همچنان راکده. به نظر من امسال هم رکود ادامه داره
    • امیر IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
      18 14
      اقا امید فقط ی سوال : شما که بنگاهداری و میگی شش ماهه که بازار نسبت به قبل هم ضعیف تر شده طوری که بعد از عید یک خرید و فروش هم نداشتم از کجا امرار معاش می فرمایی ؟؟؟
    • امید A1 ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
      4 4
      به سختی اونم فقط با رهن و اجاره
    • سام CA ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
      3 1
      دوستانى كه ميگن مردم پول ندارن در نظر داشته باشن كه اونايي كه در زمان رونق مسكن و با هر قيمتى خريد ميكنن هميشه پول به اندازه كافى دارن و الان سرمايشون توي يك بازار ديگست. فكر نكنيد من و شما ميتونيم باعث ركود يا رونق مسكن بشيم. قضيه پيچيده تر از اين حرفاست و نه فقط در ايران بلكه در همه جاى دنيا همينطوره.
  • بی نام A1 ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    38 13
    من خودم سه تا آپارتمان دارم گذاشتم واسه فروش هی ملت میان می بینن با اینکه من نسبت به پارسال بیست درصد دارم کمتر قیمت میدم بازم با پولشون جور در نمیاد و میرن من خودم صد درصد قانع شدم که مردم واقعاً توان خرید ندارن
  • رضا A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    29 13
    من بعید می دونم اتفاقی تو حوزه مسکن بیفته
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    23 12
    کلا بازار مسکن دست دلال ها سپرده شده و بس
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    8 15
    بی خیال شید، کسی نمیخواد دست از بازار مسکن برداره
  • بی نام A1 ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    29 11
    مسکن مسکن ما، نداشتن پول هست، تا زمانی هم که پول نباشه، کاری نمی شه کرد. مردم پول ندارن خونه بخرن، می فهمیییییییییییی؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
      21 9
      نمیفهمن آقا ....نمیفهمن
  • مهدی A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    26 14
    تو کجای دنیا تا این حد دلالی و واسطه گری تو بازار مسکن اتفاق می افته
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    40 4
    من معتقدم یک عامل گرونی ها تو بازار مسکن، شهرداری هست
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    28 6
    قطعا هر رونقی با خودش گرونی هم داره
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    31 1
    به نظرمن ربطی به تابستون نداره خانه از پای بست ویران است
  • بی خانمان A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    29 8
    وضعیت صدها تعاونی مسکن در کشور بلاتکلیفه و خانه ها نیمه کاره رها شده اند، وضعیت مسکن مهر بلاتکلیفه...آدم طمعکار می شناسم 7 سال پیش 50 دستگاه آپارتمان خریده تا حالا تونسته 3 تاشو بفروشهکه مطمئنم از این دست آدمها فراوانند..برید ببینید کنار اتوبان همت یکی از نهادهای محترم و بسیار فعال در زمینه اقتصاد و ..چه ساخت و سازی میکنه..ولی همه خالی...مسکن تا بیست ساله دیگه توی همین وضعیت میمونه...مردم باید قدرت خرید پیدا کنند...از هوا که وضعیت مسکن درست نمیشهشما به فکر مردم باشید و وضعیت اونها رو سرو سامون بدید،بعدش هم قیمت ها رو به حد واقعی برسونید، اونوقت همه چیز درست میشه..دلال ها هم بیخود نیان رای منفی بدن...اگه ناراحتن سرشون رو بکنن تو سیمان..خوردن خون خلق الله که نشد شغل
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    18 1
    نظر ما رو هم بزنید...حرفمون رو بزنیم حداقل عقده ما خالی میشه
  • بی خانمان A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    35 11
    وضعیت صدها تعاونی مسکن در کشور بلاتکلیفه و خانه ها نیمه کاره رها شده اند، وضعیت مسکن مهر بلاتکلیفه...آدم طمعکار می شناسم 7 سال پیش 50 دستگاه آپارتمان خریده تا حالا تونسته 3 تاشو بفروشهکه مطمئنم از این دست آدمها فراوانند..برید ببینید کنار اتوبان همت یکی از نهادهای محترم و بسیار فعال در زمینه اقتصاد و ..چه ساخت و سازی میکنه..ولی همه خالی...مسکن تا بیست ساله دیگه توی همین وضعیت میمونه...مردم باید قدرت خرید پیدا کنند...از هوا که وضعیت مسکن درست نمیشهشما به فکر مردم باشید و وضعیت اونها رو سرو سامون بدید،بعدش هم قیمت ها رو به حد واقعی برسونید، اونوقت همه چیز درست میشه..دلال ها هم بیخود نیان رای منفی بدن...اگه ناراحتن سرشون رو بکنن تو سیمان..خوردن خون خلق الله که نشد شغل
    • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
      13 5
      دمت گرم...این کامنت رو کی منفی داده؟؟
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    13 7
    رکود مسکن تا چندسال آینده و رسیدن قدرت خرید مردم به افزایش های چند سال گذشته ادامه خواهد داشت این امکان وجود دارد که با تحریک تقاضا و حجوم تقاضای اندک موجوذ بصورت یکجا رونق کوتاه مدتی در بازار مسکن بوجود بیاید اما بدلیل واقعی نبودن و دلالی بودن تقاضای ذکر شده و ضعف قدرت خرید مردم در مدت کوتاهی رونق ذکر شده جای خود را به رکود خواهد داد
  • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    15 6
    مردم توان خریدن خونه ندارن گرون شدن مسکن دیگه برای چی؟
  • بی نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    20 6
    مطمئنا افزایش قیمت نتیجه‌ای جز عمیق‌تر شدن رکود در بازار مسکن نخواهد داشت. از بین دوستان و آشنایان حداقل 5 نفر را می‌شناسم که کارشون بساز بفروشی بود بلااستثنا همه بیکار هستند و واحدهایی که 3 سال پیش ساختند با اینکه هر چند وقت یک بار قیمت پایین‌تر پیشنهاد می‌دهند، روی دستشان باد کرده و سرمایه‌شان حبس شده به شکلی که هیچ کار دیگه‌ای نمی‌تونند بکنند.
  • مرتضوی A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
    5 4
    تسهیلات و اوراق و نمی دونم سود بانکی اگر به ده درصد برسه و چیزهای دیگه هیچ اتفاقی توی بازار مسکن رخ نمیده چون مصرف کننده ها پول ندارن وقتی کف دست مو نداره یعنی نداره حالا شما هی بیا بگو بکن واقعاً خرید ها تو سالهای گذشته هم توسط واسطه ها و مشاورین املاک صورت گرفته که احتکارکنند کل پنج سال گذشته را بررسی درست بکنید میبینید ده درصد خریدارها مصرف کننده نبودند همه معاملات برای احتکار بوده وای بر این مردم محتکر که با زندگی دیگران بازی می کنند
  • بی نام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
    1 2
    حداقل تا سال ۹۸ بازار مسکن راکده تا اینکه قیمت مسکن واقعی بشه.مسکن خوراک و پوشاک نیست که قیمتش با نرخ تورم همسان بره بالا.همه جای دنیا هرسال درصد ناچیزی رشد داره.قرار نیست هرچی قیمتش سه برابر شد مسکنم سه برابر شه.،مردم آگاه شدن دیگه فریب این جودادنهارو نمیخورن.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۷
    5 1
    الان بهترین زمان خرید برای مصرف کننده واقعی است،همون چیزی که باب میل است را با بهترین قیمت و تخفیف حسابی میشه خرید.