این روزها در تهران و برخی شهرهای دیگر، تابلوهایی با عنوان حقوق بشر آمریکایی نصب شده که محتوای آن در فضای مجازی دستمایه طنز و شوخی و تمسخر قرار گرفته است.

در قواعد فقهی اسلام، موضوعی داریم به نام «وَهن». به یک برخورد، یک نوشته یا سخنی «وهن آمیز» می گویند که سست، بی اساس و ضعیف باشد و باعث بدبینی و تمسخر مردم شود یا دستمایه ی حرف های ضعیف دیگران قرار بگیرد.

مفاهیم ارائه شده در تبلیغات حقوق بشر آمریکایی، کاملا مصداق «وهن» موضوع هستند. چرا؟

برخی جملات این تبلیغات نصب شده در شهر را مرور کنید:

* در آمریکا، از هر 5 نوزاد، 2 نوزاد نامشروع به دنیا می آید.

* در هر 9 ثانیه، یک زن آمریکایی مورد ضرب و شتم قرار می گیرد.

* از هر 110 شهروند آمریکایی، یک نفر در زندان است.

   

برخورد کاربران شبکه های اجتماعی

کاربران شبکه های اجتماعی با دست انداختن این تبلیغات، پیشنهادهای طنزی برای انتخاب سوژه بیلبردها به شهرداری تهران داده‌اند:

* آیا می دانید لبوفروشان آمریکایی دغدغه چپ شدن گاری شان را ندارند و لبو را با لبخند به شما می‌فروشند؟

* از هر 8 آمریکایی، 5 تایشان آتیش دارند ولی نمی‌دهند نامردا!

* آیا می دانید هر شهردار آمریکایی بعد از چند سال خودش ول می کنه میره؟

* آیا می دانید راننده تاکسی های آمریکایی هر روز تحلیل های خاورمیانه ارائه می دهند و عموما هم پول خورد ندارند؟

وقتی هوشمندی تبلیغاتی نداریم

کاملا مشخص است که طراحان این تبلیغات ضد آمریکایی از هوشمندی و ذکاوت تبلیغاتی لازم برخوردار نبوده اند. عملا این تبلیغات  به ضد تبلیغ تبدیل شده است. چراکه:

اولا: به فرض صحیح بودن این آمار و اطلاعات، برای مردم درون ایران، این نوع مسائل درون آمریکا چه اهمیتی دارد جز اینکه دستمایه تمسخر بشود؟ در هر کشوری اعمال نامشروع و ضرب و شتم و زندان وجود دارد...

ثانیا: هر عقل سلیمی می تواند در کنار این موارد منفی موجود در هر کشوری، موارد مثبتی از زندگی شهروندی را در همان آمریکا بیابد که ناقض این مفاهیم هستند.

ثالثا: این همه مصادیق نقض حقوق بشر توسط آمریکا در کشورهای مختلف خصوصا علیه ایران را رها کردن و سراغ تولد فرزندان نامشروع و کتک خوردن زنان در آمریکا رفتن، واقعا کم هوشی تبلیغاتی است.

رابعا: نقض حقوق بشر آمریکایی به دولت های آمریکا مربوط می شود. چرا ما باید مردم، جامعه و زنان و کودکان آمریکایی را در تبلیغات خودمان نشانه و هدف قرار بدهیم؟ فرض کنید یک آمریکایی این تصاویر را ببیند. اینها همه نشانه کم هوشی تبلیغاتی طراحان تبلیغات شهری ماست.

وقتی نمونه های روشن را فراموش می کنیم

ای کاش طراحان تبلیغات شهری به مناسبت دوازدهم تیرماه 1367 به جای این حرف های سست و بی اساس، به مصادیق روشن نقض حقوق بشر توسط دولت های آمریکا علیه ایران و ایرانی می پرداختند. آنگاه می شد نمونه های متعدد نقش حقوق بشر توسط دولت های آمریکا را روی بیلبوردهای تبلیغاتی برای حافظه تاریخی مردم یادآوری کرد:

* آیا می دانید چند خانواده ایرانی در حمله هوایی ناو جنگی به هواپیمای مسافربری ایران داغدار شدند؟

* آیا می دانید در حمله هوایی ناو جنگی به هواپیمای مسافربری ایران، چند زن ایرانی همسرانشان را از دست دادند؟

* کشته شدن 66 کودک ایرانی زیر 13 سال در حمله ناو جنگی به هواپیمای مسافربری، نمونه ماندگار حقوق بشر آمریکایی

* کشته شدن 53 زن ایرانی در حمله ناو جنگی به هواپیمای مسافربری، نمونه ماندگار حقوق بشر آمریکایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 552287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صالح A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    8 70
    در روانشناسی دینی داریم که برخی افراد درست ترین چیزها را هم به مسخره می گیرند تا بتوانند وجدان خود را از مواجه شدن با آن حقیقت غافل کنند بنابراین واکنش چند کاربر حتی زیاد هم باشند ارزشی ندارد کافی است سری به فضای مجازی بزنید تا سطح شعور عمده ای از این کاربران را بسنجیم.اتفاقا این آمارها نقد هم دولت و هم فرهنگ مردم آمریکاست و مردم آمریکا که معصوم نیستند حالا ببینند و ناراحت شوند خوب بشوند ناراحتی آن ها در برابر جنایت هایی که دولت منتخب آن ها بر سر دنیا آورده اهمیتی ندارد. اینکه چنین مشکلاتی در همه جای دنیا هست درست است اما در آمریکا هم شدیدتر است و هم اینکه آمریکا ادعای کدخدایی در زمینه حقوق بشر دارد و قبله آمال خیلی از داخلی هاست که باید این بت شکسته شود و تصویری واقعی از آن ها ارائه شود.
    • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
      19 0
      آقای روان شناس دینی با شعور...................شما اگراظهار نظر نمی کردید خدای نکرده مردم فکر می کردند که لال هستی؟
    • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
      12 0
      تکرار تبلیغات بی محتوی، چقدر ...
  • بی نام A1 ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۲
    0 7
    كج سليقگي كرده اند. البته همهشون بد نبودند.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    10 4
    داداش اکثر مردم آمریکا نمی دانند ایران کجاست. خیلی اعتماد بنفس داری
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    13 0
    آیا می‌دانید این تبلیغات برای بعضی‌ها چقدر نان دارد؟