«خبرجنوب» نوشت: شیراز در مردادماه میزبان 2 کنسرت موسیقی ویژه نوجوانان می شود و تهیه کننده این برنامه می گوید می خواهد با این کنسرت ها به هنرجویان نوجوان موسیقی در شیراز این پیام را القا کند که موسیقی، یک هنر گروهی است.

ارکستر سمفونیک نوجوانان ایران و کر فلوت ایران در مردادماه در شیراز روی صحنه میروند. کنسرت ارکستر نوجوانان هفتم مردادماه و کنسرت کر فلوت 15 مردادماه روی صحنه میرود. آن طور که وحید رئیسی، مدیر اجرایی این برنامه و کارشناس موسیقی به خبرنگار «خبرجنوب»
می گوید: در ارکستر سمفونیک نوجوانان 50 نوازنده و کنسرت کر فلوت 36 نوازنده حضور دارند.
او ادامه می دهد: «رهبر کنسرت کر فلوت بر عهده سعید تقدسی است و فیروزه نوایی سرپرستی آن را بر عهده دارد. همچنین رهبران کنسرت نوجوانان آرمان نوروزیف، شهرام توکلی و آرش فلاحی هستند.»
به باور رئیسی برگزاری چنین کنسرتی در شیراز می تواند برای ایجاد انگیزه در میان هنرجویان نوجوان موسیقی در اين شهر اثرگذار باشد؛ به ویژه اینکه کنسرت ها و برنامه های هنری ویژه کودکان و نوجوان در شیراز کمتر اجرا می شوند. این کارشناس موسیقی می گوید: «من خود تحصیلات موسیقی کلاسیک دارم و به نظر من چنین برنامهای
می تواند در میان نوجوانان ایجاد انگیزه کند زیرا امروز بسیاری از نوجوانان نمی دانند اگر فعالیت هنری خود را ادامه دهند کارشان در نهایت به کجا می رسد.» رئیسی ادامه می دهد: «چنین کنسرتهایی می تواند کار گروهی را به هنرجویان موسیقی در شیراز معرفی کند. در واقع نوجوانان باید این را بدانند که موسیقی هنری سخت است و تنها با تمرین و پشتکار می توان در آن نتیجه گرفت.»
به باور این هنرمند، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی باعث شده اند نوجوانان چنین تصور کنند که به سادگی می توان در موسیقی به جایگاه قابل توجهی دست یافت و تبدیل به نوازنده ای بزرگ شد؛ حال آنکه موسیقی یک فرایند آموزشی دارد.
چرا شيراز اركستر نوجوانان ندارد
تعداد آموزشگاه های موسیقی در شیراز کم نیست؛ تا جایی که بسیاری می گویند شمار آموزشگاه ها از شمار هنرجویان بیشتر شده است. با این وصف چرا شیراز ارکستر سمفونیک نوجوانان ندارد؟ مدیر اجرایی کنسرت ارکستر سمفونیک نوجوانان ایران که خود در شیراز آموزشگاه موسیقی دارد از نبود نوازنده در شیراز می گوید؛ آن طور که رئیسی بیان می کند بسیاری از نوازندگان تجربه چندین سال نوازندگی را دارند ولی هنوز درست نمی توانند ساز بزنند. او می گوید: «پارسال تلاش کردیم ارکستر و کر نوجوانان شیراز را راه اندازی کنیم ولی حمایتی دریافت نکردیم. در ضمن شرایط کیفی لازم را هم نداشتیم. برای نمونه بسیاری از نوجوانان سال ها ساز می نواختند ولی کارشان از کیفیت برخوردار نبود و این مایه تاسف است.»
از نظر رئیسی برای پرورش یک نوازنده خوب باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. برای نمونه هنرآموز پس از گذراندن دوره های عمومی موسیقی از نظر آیتم های اجرایی، هوش، میمیک صورت و انگشت سنجیده شود تا مشخص شود چه سازی را بهتر می تواند بنوازد. ضمنا خانواده ها باید آموزش موسیقی را در سبد آموزشی فرزندشان بگنجانند و پس از گذشت چند سال ببينند آیا فرزند آنان می تواند در حوزه موسیقی موفقیتی به دست بیاورد یا خیر. رئیسی می گوید: «همه کسانی که به هنر موسیقی وارد می شوند در آینده موسیقی دان یا نوازنده نخواهند شد؛ در واقع باید کودک را از نظر اجرایی بسنجیم تا ببینیم می تواند در حوزه موسیقی موفق شود یا خیر.»
البته برخی هم از وضع آموزش موسیقی در آموزشگاه های شيراز گلایه می کنند. آنها می گویند به خاطر پرشمار شدن آموزشگاه ها، مدیران آموزشگاه به استفاده از مربیان غیر حرفهای روی آورده اند و این موضوع از کیفیت آموزش موسیقی در شیراز کاسته است. از اینها که بگذاریم شیراز در مردادماه 2 کنسرت بزرگ در پیش دارد. یکی از این کنسرت ها همان کنسرت ارکستر سمفونیک نوجوانان ایران است و دیگر کنسرت کر فلوت ایران. آن طور که رئیسی می گوید کر فلوت ایران گروهی منحصر به فرد در آسیا است و در خاورمیانه نمونه آن وجود ندارد. گروهی که آن را نه دولت بلکه استادان پیشکسوت موسیقی پایه گذاری کرده اند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 552421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =