۰ نفر
۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۰۴:۳۸

ایرنا نوشت: کره شمالی روز شنبه در اولین واکنش عملی به تصمیم آمریکا و کره جنوبی برای استقرار سامانه دفاعی موشکی ضد بالستیک «تاد» در شبه جزیره کره یک فروند موشک بالستیک پرتاب کرد.

ستاد کل ارتش کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد که کره شمالی این موشک را ساعت 11:30 دقیقه قبل از ظهر (به وقت محلی) از بندر «سینپو» در جنوب شرق و در استان «هامگیونگ جنوبی» پرتاب کرده است.

هنوز هیچ منبعی در مورد اینکه موشک از چه مدلی بوده و با چه هدفی پرتاب شده و اینکه آزمایش موفق بوده یا خیر، اظهار نظری نکرده است.

خبرگزاری یونهاپ از کره جنوبی گزارش کرده است که سامانه موشکی دفاعی «تاد» که آمریکا و کره قصد استقرار آن را دارند دقیقا سامانه ضد موشک های بالستیک کره شمالی است و برای مهار چنین تهدیدی مورد استفاده است.

افزون بر این، هفته قبل وزارت خزانه داری آمریکا «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی و 22 نفر از مقام های دیگر این کشور را به دلیل نادیده گرفتن مسائل حقوق بشری مورد تحریم قرار داد.

این تصمیم آمریکا به قدری کره شمالی را عصبانی کرد که این کشور از آن به عنوان اعلان جنگ یاد کرد و موشک جدید ظاهرا پاسخی به تلاش های اخیر آمریکا و کره جنوبی در افزودن بر فشارها برضد پیونگ یانگ است.

ستاد کل ارتش کره جنوبی می گوید بررسی هایش را برای آگاهی از موفقیت این پرتاب جدید زیردریایی آغاز کرده است.

کره شمالی چهارم اردیبهشت ماه سالجاری نیز اقدام به پرتاب یک فروند موشک بالستیک از زیردریایی 2 هزار تنی کرد که منابع نظامی کره جنوبی اعلام کردند این موشک تنها موفق به طی مسافتی در حدود 30 کیلومتر شده و این در حالی است که میانگین برد این موشک در حدود 300 کیلومتر است.

پیونگ یانگ همچنین دو آزمایش ناموفق موشک بالستیک زیردریایی در سال گذشته میلادی را در کارنامه دارد که از همین زیردریایی شلیک شد و آسیب های جدی به آن وارد کرد.

این کشور به دلیل انجام چهارمین آزمایش هسته ای در اوایل سالجاری میلادی و متعاقب آن پرتاب یک موشک ماهواره بر، با تحریم های جدیدی از سوی شورای امنیت سازمان ملل مواجه شد.

به رغم اینکه این کشور از سوی شورای امنیت و برخی کشورها به اعمال تحریم های بیشتر و منزوی شدن تهدید می شود، اما پیونگ یانگ همچنان به برنامه های هسته ای و موشکی خود ادامه می دهد.
پیونگ یانگ پیش از این و در سال های 2006، 2009 و 2013 نیز آزمایش هسته ای انجام داده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 554262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =