وضعیت فناوری اطلاعات در صنعت بیمه کشور چگونه است؟

با پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات در دنیا صنعت بیمه نیز دستخوش تحولاتی در این زمینه شد، امادر کشور ما این صنعت در حوزه فناوری اطلاعات به کندی در حال پیشرفت و به روزرسانی است.

یکی از مهم‌ترین نیازهای صنعت بیمه در حال حاضر مقوله هوشمندسازی کسب‌وکار بیمه با استفاده از فناوری اطلاعات است که لازم است به‌صورت جدی به آن پرداخته شود.

یوسف قلاتی کارشناس فناوری اطلاعات در صنعت بیمه با تأکید بر نیاز جدی به هوشمندسازی کسب‌وکار بیمه با استفاده از فناوری اطلاعات گفت: «در طول یک دهه گذشته داده‌های بسیار زیادی در صنعت بیمه جمع‌آوری‌شده که لازم است این داده‌ها تبدیل به دانش کاربردی برای صنعت بیمه شوند و البته در طول چند سال اخیر تلاش‌هایی در شرکت‌های بیمه در حوزه هوشمندی کسب‌وکار انجام شده اما به دلیل این‌که این تلاش‌ها صرفاً بر اساس داده‌های همان شرکت انجام شده است، آن‌طور که باید نتیجه‌بخش نبوده است.»

این کارشناس ارشد فناوری اطلاعات بیمه‌ای کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر به اشتراک‌گذاری داده‌ها مقوله‌ای است که در صنعت بیمه، به‌صورت جدی به آن توجه نشده است، گفت: «به همین علت، راهکار مناسبی برای اعتبارسنجی مشتریان، اطلاع از سوابق موضوع مورد بیمه مانند خودرو و جلوگیری از تقلبات احتمالی در زمان صدور بیمه‌نامه و یا پرداخت خسارت وجود ندارد. بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چند سال گذشته انرژی زیادی در این رابطه صرف کرده که منجر به ایجاد سامانه‌ای بنام سنهاب شده است.»

وی افزود: «اکنون یکی از حیاتی‌ترین کارهایی که باید انجام شود آن است که تمام شرکت‌های بیمه‌ای به‌ویژه شرکت‌های قدیمی و دارای داده‌های بزرگ ضرورت این موضوع را بیش‌ازپیش درک کنند و داده‌های خود را به‌صورت آنلاین در اختیار سامانه سنهاب قرار دهند.»

قلاتی ادامه گفت: «بیمه مرکزی ایران هم لازم است علاوه بر آنکه از داده‌های جمع‌آوری‌شده در بعد نظارتی استفاده می‌کند، نسبت به ایجاد سامانه‌های هوشمند بر پایه این داده‌ها اقدام کند. با ایجاد چنین سامانه هوشمندی بیمه مرکزی باید سرویس‌های استعلام به‌روز و دقیقی را در اختیار شرکت‌های بیمه قرار دهد که از طریق آن شرکت‌های بیمه بتوانند نسبت به اعتبارسنجی مشتریان و یا مشاهده سوابق موضوعات مورد بیمه مانند خودروها، بیمه‌شدگان، زیان‌دیدگان و موارد مشابه اقدام کرده و کسب‌وکار آن‌ها دقت بالاتری خواهد داشت.»

وی افزود: «علاوه بر این، بر پایه اطلاعات این سامانه، شرکت‌های بیمه قادر خواهند بود شاخص‌های عملکردی خود را با شاخص‌های متوسط صنعت مقایسه کرده و کسب‌وکار خود را با هوشمندی بیشتری مدیریت کنند. سایر سازمان‌های ذینفع در مقوله اطلاعات صنعت بیمه مانند نیروی انتظامی، سازمان بورس و اوراق بهادار، قوه قضاییه و گمرک نیز ازجمله سازمان‌هایی خواهند بود که بیمه مرکزی قادر خواهد بود داده‌های موردنیاز آن‌ها را نیز تأمین کند.»

این فعال فناوری اطلاعات بیمه کشور در پایان در مورد وضعیت فناوری اطلاعات در صنعت بیمه کشور گفت: «صنعت بیمه در یک دهه اخیر در استفاده از فناوری اطلاعات، گام‌های جدی برداشته و در حال حاضر در تمام شرکت‌های بیمه نرم‌افزارهای بیمه‌گری جامع و یکپارچه یا اصطلاحاً Core Insurance  وجود دارد که عملیات بیمه‌گری، مالی و اتکایی را در هریک از شرکت‌ها تا حدود زیادی پوشش می‌دهد و شرکت‌های بیمه چالش جدی در این حوزه ندارند. هرچند شرکت‌های بیمه به نسبت سایر صنایع مشابه مانند بانک‌ها سرمایه‌گذاری جدی در حوزه فناوری اطلاعات نداشته‌اند بااین‌حال نتایج به‌دست‌آمده بسیار خوب بوده است. به نظرم نمایشگاه بورس، بانک و بیمه که در چند روز آینده برپا خواهد شد محل مناسبی است که صنعت بیمه دستاوردهای خود را در حوزه فناوری اطلاعات به اهالی این صنعت و سایر فعالان اقتصادی علاقه‌مند به این حوزه ارائه کند.»

22339

کد خبر 554534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    1 0
    هفته پیش برای شکایت از کارفرما رفتم شعبه سهروردی. گفتن چون شرکت خیابان آفریقاستجردن باید بری شعبه قرنی.نمیدونم چه ربطی داره شعبه قرنی گفت چون بیمه ات از سعادت آباد رد شده باید بری اونجا پرینتشو برای ما بیاری. آیا واقعا در قرن جدید در سال 2016 این کار جز ضرر برای مملکت چیزی داره همه سوابق تو اینترنت هست اونوقت من حتما باید تو این گرما ترافیک و انواع آلودگی درست کنم؟کاری که زیر یک دقیقه زمان میبره
  • بی نام IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
    1 0
    در پاسخ به دوست عزیزمون آقا حامد باید عرض شود که مطلب بالا در مورد بیمه های بازرگانی بوده نه در مورد تامین اجتماعی.